Αίγινα Κίνηση Ευθύνης. Δελτίο Τύπου.
Στην ιστοσελίδα portnet.gr δημοσιεύθηκαν στις 28/9, 29/9 και 2/10/2011 τρία άρθρα που επιχειρούν με θράσος και πλήθος ανυπόστατων ισχυρισμών να συκοφαντήσουν την προηγούμενη Δημοτική Αρχή για τη μελέτη κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού και το έργο αυτό καθαυτό.
Η συγκεκριμένη μελέτη βάζει σε τροχιά υλοποίησης τον υποθαλάσσιο αγωγό, που είναι το ζωτικό έργο που περιμένουμε όλοι οι Αιγινήτες εδώ και πολλά χρόνια, ενώ τα συγκεκριμένα δημοσιεύματα αποδεικνύουν ότι ορισμένοι δεν επιθυμούν αυτή τη σωτήρια για την Αίγινα λύση.
Στην περίεργη αυτή επίθεση, απαντά με αποστομωτικά στοιχεία ο πρώην Δήμαρχος κ. Παναγιώτης Ι. Κουκούλης.
Επειδή το συγκεκριμένο θέμα του υποθαλάσσιου αγωγού απασχολεί όλους τους συμπολίτες μας, παραθέτουμε αυτούσια την επιστολή του πρώην Δημάρχου.
Στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου 2011 αναρτήθηκαν στο portnet.gr δύο ανυπόγραφα άρθρα με τίτλους «Νερό στην Αίγινα;» και «Φάκελος: Νερό στην Αίγινα». Στα άρθρα αυτά γίνεται απόπειρα να συκοφαντηθεί η μελέτη «Κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού σύνδεσης της νήσου Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ» καθώς και το έργο αυτό καθαυτό. Στα άρθρα αυτά αμφισβητείται η νομιμότητα και η διαφάνεια της διαδικασίας ανάθεσης της μελέτης, αμφισβητείται η ύπαρξη της μελέτης και διατυπώνεται η κατηγορία ότι το συγκεκριμένο έργο είναι ξεπερασμένο και ασύμφορο και ότι θα έπρεπε να προτιμηθεί η λύση της αφαλάτωσης και της δεξαμενής ομβρίων.
Τα άρθρα βασίζονται σε εικασίες και «επιχειρήματα» απολύτως ανυπόστατα και περιέχουν κατηγορίες και υπόνοιες προσβλητικές και συκοφαντικές για τη Δημοτική Αρχή της Αίγινας της περιόδου 2007 – 2010, την Περιφέρεια Αττικής, τις εμπλεκόμενες κρατικές υπηρεσίες και για τους μελετητές.
Ως επιστέγασμα της συκοφαντικής επίθεσης, αναρτήθηκε στις 2 Οκτωβρίου 2011 άρθρο του Ν. Ανανιάδη με τίτλο «Πως φτάσαμε όπου φτάσαμε». Το άρθρο επαναλαμβάνει τις ανυπόστατες «πληροφορίες» των δύο προηγούμενων, και με αχαρακτήριστη ανευθυνότητα και σε έξαρση λαϊκισμού και κακής πίστης, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η περίπτωση της μελέτης και του έργου του υποθαλάσσιου αγωγού της Αίγινας είναι «παράδειγμα για να καταλάβουμε πως έφτασε στα σημερινά του χάλια το Ελληνικό κράτος».
Στις ανυπόστατες και ατεκμηρίωτες εικασίες και τις δήθεν διαπιστώσεις των άρθρων, σας παραθέτω τα γεγονότα, ώστε να ενημερωθούν οι αναγνώστες σας και να βγάλουν τα αναγκαία συμπεράσματα.
Α. Η μελέτη ανατέθηκε με νόμιμες και διαφανείς διαδικασίες και με την πλήρη συνεργασία της Περιφέρειας Αττικής
Είναι απολύτως ανυπόστατα και συκοφαντικά ότι «αιωρούνται ερωτήματα για το κόστος και τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν» και το ότι «η προηγούμενη δημοτική αρχή ανέθεσε τη μελέτη αυτόνομα χωρίς η Περιφέρεια Αττικής να έχει κάποια εμπλοκή στην υπόθεση».
Η αλήθεια, που βασίζεται σε αναμφισβήτητα γεγονότα, τα οποία δεν φρόντισαν να πληροφορηθούν οι συντάκτες, είναι:
Η Διοίκηση του Δήμου της Αίγινας, στην οποία είχα την τιμή και την ευθύνη να είμαι επικεφαλής κατά την τετραετία 2007 – 2010, πήρε στα χέρια της την επίλυση των προβλημάτων με τις ελλιπείς υποδομές, χωρίς να περιμένει από άλλους να ασχοληθούν με τη μοίρα και την προοπτική του νησιού. Ως Δημοτική Αρχή είχαμε την ευθύνη αλλά και τις ικανότητες γι’ αυτή την πολιτική. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής ελήφθησαν σειρά πρωτοβουλιών για τον υποθαλάσσιο αγωγό, τα χερσαία έργα ύδρευσης, τα λιμάνια, την αποχέτευση, τα έργα οδοποιίας, τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό κλπ.
Όλες οι σχετικές πρωτοβουλίες προχώρησαν σε συνεννόηση και με την απαραίτητη συνεργασία της Περιφέρειας Αττικής.
Η μελέτη «Κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού σύνδεσης της νήσου Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ» ανατέθηκε στην κοινοπραξία των γραφείων ΝΑΜΑ Σύμβουλοι Μηχανικοί – Γ. ΚΑΡΑΒΟΚΥΡΗΣ και Συνεργάτες Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε. – ΕΡΑΣΜΟΣ Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΠΕ κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού. Ο διαγωνισμός διεξήχθη από επιτροπή πέντε μηχανικών: Δύο από την Περιφέρεια Αττικής, δύο από το Δήμο Αίγινας και έναν εκπρόσωπο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Η μελέτη έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί και επίκειται η παράδοσή της στο Δήμο Αίγινας. Η Ενδιάμεση Συνοπτική Τεχνική Έκθεση της μελέτης, με ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα στοιχεία, έχει ήδη παραδοθεί στο Δήμο από τον Ιούνιο 2010.
Η εκπόνηση της μελέτης «Κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού σύνδεσης της νήσου Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ» δεν είναι καθόλου περιττή αλλά συνιστά απαραίτητο στάδιο για την υλοποίηση του έργου, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία αλλά και από τη λογική. Να σημειωθεί ότι η μελέτη που εκπονήθηκε με δαπάνες της ΕΥΔΑΠ το 2001, ήταν Προκαταρκτική μελέτη, δηλαδή ένα από τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία στάδια και πολλά από τα στοιχεία της χρησιμοποιούνται στην υπό παράδοση μελέτη.
Τα ανωτέρω μελετητικά γραφεία είναι, για τους γνωρίζοντες, από τα πλέον αξιόλογα της χώρας μας. Λόγω της φύσης του έργου, οι μελετητές συνεργάσθηκαν με τον λιμενολόγο Δρ. Α. Ρογκάν για τα παράκτια έργα και με την βρετανική εταιρεία KW Ltd, η οποία έχει εκτεταμένη εμπειρία σε υποθαλάσσιους αγωγούς και κατασκευές.
Ο προϋπολογισμός της μελέτης προσδιορίζεται από τη νομοθεσία και ανέρχεται στο ποσό των €611.618,77 (με το ΦΠΑ). Στον ανωτέρω προϋπολογισμό, οι ανάδοχοι προσέφεραν το ανώτερο επιτρεπόμενο ποσοστό έκπτωσης 20%.
Το κόστος της μελέτης καλύπτει κατά το ποσό των €350.000,00 η Περιφέρεια Αττικής σε εφαρμογή της προγραμματικής σύμβασης που συνήψε με το Δήμο Αίγινας στις 8/11/2008, και το υπόλοιπο ο Δήμος Αίγινας με πιστώσεις από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ.
Β. Η μελέτη είναι πλήρης και ολοκληρωμένη – Το επόμενο στάδιο είναι η χρηματοδότηση και η κατασκευή του έργου
Είναι απολύτως ανυπόστατες, προσβλητικές και συκοφαντικές οι αναφορές για «αόρατη μελέτη», «μελέτη φάντασμα», «δεν είναι κάποια σοβαρή μελέτη, ή ίσως δεν υπάρχει καν!» Και συνιστούν προσβολή στους μελετητές που εργάσθηκαν στην Ελλάδα και το εξωτερικό, στις κρατικές υπηρεσίες που ασχολήθηκαν, στους επιβλέποντες μηχανικούς, στα στελέχη του Δήμου Αίγινας, της Περιφέρειας Αττικής και της Κτηματικής Υπηρεσίας, στον Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής κ. Η. Λιακόπουλο, ο οποίος ως Γ.Γ. της Περιφέρειας Αττικής προώθησε ουσιαστικά τη διεκπεραίωση της μελέτης, στο Δημοτικό Συμβούλιο Αίγινας που έλαβε όλες τις σχετικές αποφάσεις με συντριπτική πλειοψηφία, στα στελέχη της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής καθώς και στον νυν Δήμαρχο Αίγινας και τη σημερινή Δημοτική Αρχή που ενστερνίσθηκαν την σημαντική προσπάθεια και αγωνίζονται για την ολοκλήρωσή της.
Η αλήθεια, που βασίζεται σε αναμφισβήτητα γεγονότα, τα οποία δεν φρόντισαν να πληροφορηθούν οι συντάκτες, είναι:
Η μελέτη έγινε υπό την επίβλεψη Μηχανικών που ορίσθηκε από την ΤΥΔΚ της Περιφέρειας Αττικής. Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και απομένουν ελάχιστες διαδικαστικές λεπτομέρειες για την οριστική παράδοσή της στο Δήμο Αίγινας.
Η μελέτη περιλαμβάνει τέσσερεις επιμέρους μελέτες: Υδραυλική, Γεωτεχνική, Ηλεκτρομηχανολογική, Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, έχει ήδη παραδοθεί στο Δήμο από τον Ιούνιο 2010 η Ενδιάμεση Συνοπτική Τεχνική Έκθεση της μελέτης, με ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα στοιχεία.
Στα πλαίσια εκπόνησης της μελέτης ζητήθηκαν και υποβλήθηκαν γνωμοδοτήσεις από το Δήμο Αίγινας, το Δήμο Σαλαμίνας, τη Νομαρχία Πειραιά, τη Νομαρχιακή Επιτροπή Χωροταξίας & Περιβάλλοντος, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, το Υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, την ΚΣτ’ Εφορεία Κλασικών Αρχαιοτήτων, τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού.
Στα πλαίσια εκπόνησης της μελέτης έχει επιτευχθεί η έγκριση και η υπογραφή από τη Διεύθυνση ΠΕΧΩ της Περιφέρειας Αττικής τόσο της Άδειας Χωροθέτησης όσο και της Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που συνιστούν βασικά ορόσημα στη όλη διαδικασία.
Το επόμενο στάδιο που απομένει είναι η εξεύρεση χρηματοδότησης και η κατασκευή του έργου
Γ. Η κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού είναι η βέλτιστη λύση – Η μέθοδος της αφαλάτωσης υστερεί σημαντικά
Είναι απολύτως ατεκμηρίωτος και ανυπόστατος ο ισχυρισμός ότι η λύση της κατασκευής του υποθαλάσσιου είναι «ξεπερασμένη και πανάκριβη» ενώ αντιθέτως η «σαφώς πιο φιλική προς το περιβάλλον λύση του συνδυασμού κατασκευής ομβριοδεξαμενής και εργοστασίου αφαλάτωσης» είναι εκείνη, που, κατά το συντάκτη, θα πρέπει να προτιμηθεί για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της ύδρευσης της Αίγινας.
Η αλήθεια, που βασίζεται σε αναμφισβήτητα γεγονότα, τα οποία δεν φρόντισαν να πληροφορηθούν οι συντάκτες, είναι:
Οι εναλλακτικές λύσεις τροφοδοσίας της Αίγινας με νερό με άλλες μεθόδους, όπως η μεταφορά με υδροφόρα πλοία ή ρυμουλκούμενους ασκούς καθώς και η μέθοδος της αφαλάτωσης, εξετάζονται διεξοδικά τόσο στην Προκαταρκτική μελέτη του 2001 όσο και στην «Πρόταση προς την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ για την υπαγωγή στο σύστημα των ΣΔΙΤ του έργου Κατασκευή Υποθαλάσσιου Αγωγού Σύνδεσης της Νήσου Αίγινας με το Δίκτυο της ΕΥΔΑΠ στη Σαλαμίνα» που ανατέθηκε από το Δήμο Αίγινας το 2006.
Από την οικονομοτεχνική σύγκριση των εναλλακτικών λύσεων προκύπτει σαφώς ότι η μέθοδος τροφοδοσίας με τη σύνδεση μέσω υποθαλάσσιου αγωγού υπερέχει των άλλων και κυρίως της αφαλάτωσης τόσο από πλευράς κοινωνικοοικονομικού αποτελέσματος όσο και χρηματοοικονομικής προσέγγισης.
Η λύση της αφαλάτωσης υστερεί της λύσης του υποθαλάσσιου λόγω αυξημένου κόστους αρχικής εγκατάστασης και αυξημένου λειτουργικού κόστους. Ιδιαίτερο μειονέκτημα της αφαλάτωσης είναι οι μεγάλες απαιτήσεις ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες προς το παρόν είναι αδύνατον να καλυφθούν από το υπάρχον δίκτυο της ΔΕΗ.
Με τη λύση του υποθαλάσσιου αγωγού καλύπτονται οι ανάγκες ύδρευσης τόσο της Αίγινας όσο και του Αγκιστρίου για τα επόμενα 40 χρόνια.
Ιδιαίτερο πλεονέκτημα της λύσης του υποθαλάσσιου αγωγού είναι το γεγονός ότι απέχει 14.100 μέτρα από την ακτή Πέρανι της Σαλαμίνας, όπου ήδη υπάρχουν οι απαραίτητες εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ (δεξαμενή και σωληνώσεις) για την τροφοδοσία της Αίγινας και του Αγκιστρίου. Η απόσταση αυτή καθιστά το έργο απολύτως συμφέρον και υλοποιήσιμο.
Ο υποθαλάσσιος αγωγός δεν έχει καμία απολύτως δυσμενή επίδραση στο περιβάλλον, κάτι που δεν συμβαίνει με τα εργοστάσια αφαλάτωσης.
Η λύση των δεξαμενών ομβρίων είναι ανεπαρκής για τη λύση του προβλήματος της ύδρευσης καθώς δεν μπορεί παρά να δώσει ελάχιστες και μη εγγυημένες ποσότητες νερού. Και αυτή η μέθοδος έχει εξετασθεί ως επικουρική της βασικής μεθόδου. Το χαμηλό ύψος βροχοπτώσεων στην Αίγινα, το ιδιοκτησιακό καθεστώς και το αυξημένο κόστος της γης, είναι ανασταλτικοί παράγοντες για την υλοποίηση τέτοιων έργων.
Ο ισχυρισμός του συντάκτη ότι ο υποθαλάσσιος «είναι ξεπερασμένος από τεχνική άποψη, διότι αφορά την κατασκευή ενός μόνου αγωγού, ενώ οι ανάγκες ύδρευσης του νησιού είναι τριπλάσιες το καλοκαίρι από ότι το χειμώνα» δεν μπορεί παρά να προκαλέσει τη θυμηδία σε όσους έχουν έστω και στοιχειώδεις γνώσεις Μηχανικής.
Αποδεικνύεται από τα αδιάψευστα γεγονότα που αναφέρονται ανωτέρω, πως οι συγκεκριμένες αναρτήσεις δεν υπηρετούν την ενημέρωση, την με επιχειρήματα κριτική, και δεν ακολουθούν την βασική και απαράβατη αρχή της δημοσιογραφίας, τη διασταύρωση δηλαδή των αναφερόμενων στοιχείων. Είναι αντιθέτως προφανές, ότι έχουν ως μοναδικό στόχο την υπονόμευση του έργου κατασκευής υποθαλάσσιου αγωγού στην Αίγινα και τη συκοφάντηση της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής και εμένα προσωπικά, καθώς και την απαξίωση των προσπαθειών μας για την επίλυση του ζωτικού για την Αίγινα προβλήματος της ύδρευσης.
Και βέβαια, το «παράδειγμα για να καταλάβουμε πως έφτασε στα σημερινά του χάλια το Ελληνικό κράτος», το δίνει με χαρακτηριστική έμφαση το άρθρο του Ν. Ανανιάδη. Τα όποια «χάλια» του Ελληνικού κράτους δεν είναι αποτέλεσμα μιας διαφανούς, καθ’ όλα σύννομης και επιστημονικής αντιμετώπισης ενός προβλήματος υποδομής που ταλανίζει για πολλά χρόνια το Δήμο μας, αλλά είναι αποτέλεσμα της ανέξοδης και χωρίς επιχειρήματα κριτικής, της συκοφαντίας και της όποιας σκοπιμότητας αυτή εξυπηρετεί.
Παρακαλώ για την άμεση ανάρτηση της παρούσας στην ίδια θέση με τα άρθρα των συντακτών σας και επιφυλάσσομαι για κάθε νόμιμο δικαίωμά μου.
Παναγιώτης Ι. Κουκούλης
Δημοτικός Σύμβουλος Αίγινας –
Πρώην Δήμαρχος Αίγινας –
Μηχανολόγος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός ΕΜΠ