Η κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού της Αίγινας βήμα προς βήμα. Ο κ. Δημήτρης Κωνσταντινίδης εξηγεί τον τρόπο υλοποίησης του έργου.

Επίκαιρα θέματα

Η κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού αποτελεί το σημαντικότερο έργο υποδομής για την Αίγινα, που θα λύσει το πρόβλημα της ύδρευσης και θα προσδώσει νέα χαρακτηριστικά ανάπτυξης, τονώνοντας με πολλούς τρόπους την τοπική οικονομία. Το "Παναιγινήτικο αίτημα", όπως είχε χαρακτηριστεί, χρειάστηκε μία δεκαετία για να περάσει χρονοβόρες διαδικασίες κι από την άνοιξη του 2008 που έγινε η προκήρυξη, να φτάσει η άνοιξη του 2018 για να ξεκινήσουν οι εργασίες υλοποίησης του έργου στην χερσαία ζώνη λιμένα του Λεοντίου.

Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal. Τηλεφωνική επικοινωνία με τον κ. Δημήτρη Κωνσταντινίδη.







Πρόκειται σαφώς για μία κορυφαία στιγμή, μία ιστορική στιγμή για το νησί, που ορίζεται από την έναρξη ενός εμβληματικού έργου το οποίο δεν έχει προηγούμενο στην χώρα μας. Ένα έργο ωστόσο με πολλές τεχνικές προκλήσεις. Ο καταλληλότερος άνθρωπος για να περιγράψει την υλοποίηση αυτού του έργου, δεν θα μπορούσε να είναι άλλος από τον ιδιοκτήτη της Τεχνικής Εταιρίας Χριστόφορος Δ. Κωνσταντινίδης Α.Ε. (της εταιρίας που εκπονεί την μελέτη και κατασκευάζει τον αγωγό) κύριο Δημήτρη Κωνσταντινίδη. Ο κύριος Δημήτρης Κωνσταντινίδης μίλησε λίγες ημέρες πριν στο ραδιόφωνο του Aegina Portal, εξηγώντας με κατανοητό τρόπο την πορεία της κατασκευής του έργου:
 
 
"Ναι πράγματι, είναι ένα έργο που παρόμοιό του δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα. Ευχαριστώ πάρα πολύ που μου δίνετε την δυνατότητα να μιλήσω στο ραδιόφωνό σας και να ενημερώσω τους πολίτες της Αίγινας. Η εταιρία μας έχει ασχοληθεί, ασχολείται κυρίως με λιμενικά έργα. Έχει κάνει παρόμοια περίπου έργα, δηλαδή υποθαλάσσιους αγωγούς. Πάρα πολλές φορές τα τελευταία χρόνια έχει εκτελέσει τέτοιου είδους έργα. Αλλά βεβαίως επειδή αυτό το έργο έχει την ιδιαιτερότητα να είναι πολύ μεγάλους μήκους, είναι 14 χιλιόμετρα η απόσταση που θα διανύσει ο αγωγός από την Σαλαμίνα στην Αίγινα, η τοποθέτησή του γίνεται σε μεγάλα βάθη, δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος είναι γύρω στα 90 μέτρα βάθος θάλασσας, προφανώς έχουμε απευθυνθεί και συνεργαζόμαστε με ξένους ειδικούς για να μπορούμε να εκτελέσουμε το έργο επιτυχώς και στους χρόνους που πρέπει".

Η επόμενη ερώτηση αφορά στα στάδια κατασκευής και τους χρόνους που αυτά έχουν προγραμματιστεί για να υλοποιηθούν.

"Το έργο αυτό πρώτα από όλα είναι μελέτη - κατασκευή, δηλαδή η Περιφέρεια μαζί με τον Δήμο Αίγινας ετοίμασαν μία σύντομη προμελέτη, πολύ συνοπτική, διότι την μελέτη εφαρμογής, επειδή είναι εξειδικευμένο έργο, έπρεπε να την κάνει κάποιος εργολάβος με εξειδικευμένους συμβούλους και μελετητές. Εμείς για να επιταχύνουμε τις δουλειές, δουλεύουμε παράλληλα την μελέτη μαζί με τις αρχικές εργασίες που είναι η προετοιμασία του σωλήνα. Ο σωλήνας κατασκευάζεται σε 18μετρα κομμάτια από την εταιρία PipeLife στη Θήβα, αλλά για να μπορέσομε να τον ποντίσουμε, πρέπει να τον φέρουμε στην Αίγινα στον χώρο του Λεοντίου. Να συγκολλήσουμε μεταξύ τους αυτά τα 18μετρα κομμάτια, να κάνουμε αυτά που λέμε εμείς "καλάμια", δηλαδή σωληνογραμμές μεγαλύτερου μήκους, να τα ποντίσουμε στην θάλασσα (να τα καθελκύσουμε στη θάλασσα) και στη συνέχεια να τα συνδέσουμε μεταξύ τους", εξηγεί ο κύριος Κωνσταντινίδης.

"Αυτός ο σωλήνας, όταν είναι άδειος από νερό - είναι πλαστικός σωλήνας από πολυαιθυλένιο - επιπλέει. Για αν βυθιστεί και να πάρει την τελική του στάθμη πρέπει να γεμίσει με νερό και να του βάλουμε και ορισμένα δακτυλίδια τσιμεντένια τα οποία λέγονται έρματα. Στην πρώτη φάση, αυτή που διανύουμε τώρα, κάνουμε παράλληλα δύο πράγματα. Πρώτον, όπως σας είπα, την μελέτη και δεύτερον την παραγωγή των σωλήνων που έχει ξεκινήσει ήδη εδώ και δύο εβδομάδες περίπου, τη συγκόλλησή τους στο Λεόντιο για να σχηματίζονται οι σωληνογραμμές, την καθέλκυσή τους, όπου θα τους κρατήσουμε ένα διάστημα μέχρι να ολοκληρωθεί η μελέτη και να αδειοδοτηθεί η συγκεκριμένη λύση από την Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου", είπε ο κύριος Δημήτρης Κωνσταντινίδης. Όσο αφορά τον χρόνο που θα διαρκέσει αυτή η φάση είπε ότι: "Θα λήξει τον Σεπτέμβριο του 2018".

"Στη συνέχεια, εφόσον έχουμε πάρει και την αδειοδότηση, θα πλεύσουμε τον αγωγό τον Οκτώβριο. Θα τον γεμίσουμε νερό, αρχίζοντας από την Σαλαμίνα προς την Αίγινα, θα βουλιάξει και θα πάει στον πυθμένα. Θα ακουμπήσει στον πυθμένα. Οφείλω να σας πω ότι από τον Ιανουάριο έγινε εκτεταμένη γεωφυσική έρευνα και τοποβυθομετρική αποτύπωση από το πανεπιστήμιο της Πάτρας, ούτως ώστε να ξέρουμε ακριβώς πως είναι ο πυθμένας και όλες τις λεπτομέρειες και να τις λάβουμε υπόψιν μας στην μελέτη μας ως προς τον τρόπο καθέλκυσης".

Σε αυτό το σημείο ο κύριος Κωνσταντινίδης αναφέρεται και στα φρεάτια που πρέπει να γίνουν στις δύο άκρες του έργου: "Στο έργο περιλαμβάνονται και κάποια φρεάτια, οι συνδέσεις στα δύο άκρα. Δηλαδή στο λιμάνι Περάνι στην Σαλαμίνα και στο χερσαίο χώρο του λιμανιού του Λεοντίου. Αυτά θα κατασκευαστούν, επίσης, μόλις αδειοδοτηθεί η συγκεκριμένη τεχνική λύση, Σεπτέμβριο - Οκτώβριο φέτος".

Στη συνέχεια εξηγεί τον τρόπο προστασίας του αγωγού από τις τράτες. "Αφού ποντίσουμε λοιπόν και συνδέσουμε με τους σωλήνες που έρχονται στην Περάνι από την ΕΥΔΑΠ και πηγαίνουν στο δίκτυο από το Λεόντιο, θα χρειαστεί να προστατεύσουμε τον σωλήνα από τις τράτες", εξηγώντας ότι η τράτες με τα συρόμενα εργαλεία που διαθέτουν τις λεγόμενες "πόρτες", μπορούν να προκαλέσουν ζημιά στον αγωγό. "Γι' αυτό το λόγο, αφού ποντίσουμε τον σωλήνα και για κάποιο  5μηνο - 6μηνο έχουμε προβλέψει στην μελέτη μας να κατασκευάσουμε τα λεγόμενα τσιμεντοστρώματα. Είναι κύβοι από μπετόν, που συνδέονται μεταξύ τους με σκοινιά και είναι σαν μια κουβέρτα που σκεπάζει τον αγωγό. Αυτά τα τσιμεντοστρώματα που θα σκεπάσουν τον αγωγό έχουν μεγάλο χρόνο εγκατάστασης, δηλαδή λογαριάζουμε κάποιο 6μηνο - 7μηνο. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η εργασία, δηλαδή του χρόνου Μάρτιο - Απρίλιο, θα γίνουν οι δοκιμές στον αγωγό και θα παραδοθεί, πρώτα ο Θεός, σε χρήση".

"Αυτό είναι χονδρικά το έργο. Η μεγάλη δυσκολία, όπως σας είπα είναι το μεγάλο βάθος και το μεγάλο μήκος του, αλλά είναι κάτι το οποίο το έχουμε μελετήσει, έχουμε την τεχνογνωσία για να το ολοκληρώσουμε επιτυχώς. Ο αστάθμητος παράγοντας, που ενδεχόμενα να μας καθυστερήσει, είναι αυτό που σας είπα για την αδειοδότηση του έργου. Πρέπει να σας πω όμως ότι τόσο η Περιφέρεια όσο και ο Δήμος, στέκονται στο πλευρό μας, προφανώς γιατί θέλουν να ολοκληρωθεί γρήγορα το έργο και είμαι απολύτως αισιόδοξος ότι θα μπορέσουμε μαζί με εμάς, που βέβαια θα παρέχουμε τις μελέτες και την τεχνική υποστήριξη, να εκτελέσουμε το έργο στο χρόνο του". 

Σε άλλη ερώτηση, σχετικά με την μεγαλύτερη πρόκληση ή τεχνική δυσκολία, λόγω του μεγάλου μήκους του αγωγού και του μεγάλου βάθους στο οποίο αυτός θα ποντιστεί, ο κύριος Κωνσταντινίδης είπε:΄"Έχει μεγάλη σημασία η προετοιμασία και η σωστή μελέτη. Ως προς την πόντιση του αγωγού, είναι κάτι το οποίο εμείς το έχουμε κάνει σε μικρότερα μήκη και σε μικρότερα βάθη και οι σύμβουλοί μας το έχουν κάνει πάρα πολλές φορές σε ανάλογα βάθη και μήκη και δεν μας προβληματίζει πάρα πολύ. Αυτό που έχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ο τρόπος που θα ποντιστούν τα τσιμεντοστρώματα, διότι δεν υπάρχει η δυνατότητα να υπάρχει καθοδήγηση ή βοήθεια από δύτες". Ο κύριος Δημήτρης Κωνσταντινίδης εξήγησε ότι στην πόντιση θα χρησιμοποιηθούν κάποια αυτόνομα μηχανήματα (τα λεγόμενα R.O.V.), με εξοπλισμό όπως κάμερες και άλλα όργανα ώστε να ελέγχεται η πόντιση, σημειώνοντας ότι: "Ιδιαίτερα στα τσιμεντροστρώματα θα φτιάξουμε ένα μεγάλο πλαίσιο, το οποίο θα αναρτάται από τον γερανό, η εταιρία διαθέτει πέντε πλωτούς γερανούς ρυμουλκά κτλ". Με τον γερανό που θα διαθέτει μηχανισμό αποδέσμευσης των στρωμάτων, θα κατευθύνονται με ηχοβολιστικά και κάμερες ώστε να τοποθετούνται στην κατάλληλη θέση. "Είναι προκλήσεις αυτά. Είναι πράγματα που έχουν γίνει διεθνώς πολλές φορές, αλλά είναι μία τεχνογνωσία που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και που πέρα από το επιχειρηματικό σκέλος με ενδιαφέρει και πάρα πολύ προσωπικά". 

Σε ερώτηση εάν ο αγωγός θα είναι μονός ή διπλός, ο κύριος Δημήτρης Κωνσταντινίδης είπε ότι θα είναι μονός, βάσει της προμελέτης και της τεχνικής προσφοράς της εταιρίας. Ο κύριος Δημήτρης Κωνσταντινίδης εξήγησε ότι: "Επειδή όμως ήταν μελετοκατασκευή και οι προσφέροντες είχαν δώσει διαφορετικές λύσεις, πέρασε όλος αυτός ο χρόνος, είχαμε και αμφισβητήσεις δικαστικές, οι οποίες όλες λύθηκαν και γι' αυτό τράβηξε τόσο χρόνο η επιλογή του αναδόχου".

Στην ερώτηση εάν είναι ευχαριστημένος από τα χρονικά πλαίσια που εκτελούνται οι αδειοδοτήσεις, λόγω της πολυπλοκότητας του έργου είπε: "Η συνεργασία μας με την Περιφέρεια και τον Δήμο είναι άριστη. Όμως, να σας δώσω ένα παράδειγμα για να καταλάβετε πόσο πολύπλοκο είναι και πόσοι φορείς ανακατεύονται. Ο αγωγός αυτός είναι κοντά στην ράδα του Πειραιά. Η ράδα του Πειραιά είναι εκεί που δένουν τα πλοία προσωρινά περιμένοντας να μπουν στο λιμάνι ή να βγούνε. Θα χρειαστεί να επανακαθοριστούν τα όρια της ράδας κοντά στην Σαλαμίνα για να αδειοδοτηθεί ο αγωγός. Η συνεργασία βέβαια με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είναι κι αυτή εξαιρετική. Δηλαδή πριν 2-3 βδομάδες πήγαμε με τον δήμαρχο και τους εκπροσώπους της Περιφέρειας και τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου βεβαίως και είδαμε τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Βεβαίως ο κύριος Γενικός Γραμματέας και μας δέχθηκε και έκανε ότι μπορούσε για να προχωρήσουμε τις αδειοδοτήσεις. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχει διαδικασία, τώρα θα πρέπει να πάμε στο ΓΕΝ, εν πάση περιπτώσει είναι πάρα πολλοί οι φορείς που πρέπει να γνωμοδοτήσουν. Αλλά όπως είδα και με τα μάτια μου, η βούληση του Δήμου και της Περιφέρειας μας ανοίγει τις πόρτες. Άλλωστε, είναι ένα δημόσιο έργο, δεν είναι μία ιδιωτική επένδυση", συμπληρώνοντας ότι από αυτά που βλέπει μέχρι σήμερα είναι αισιόδοξος.

Τέλος, λόγω του εργοταξίου στο Λεόντι, ζήτησε από τους κατοίκους της περιοχής να ανεχτούν αυτή την κινητικότητα που θα υπάρχει στην περιοχή, όσο διαρκεί η κατασκευή του έργου.