Σπύρος Σπυρίδων. Δελτίο Τύπου.
Η τύχη και όχι οι πολίτες της νησιωτικής περιοχής της Αττικής είναι αυτή που τελικά θα παίξει αποφασιστικό ρόλο στην εκλογή των Περιφερειακών Συμβούλων και του Αντιπεριφερειάρχη Νήσων.
Σύμφωνα με τον ‘‘Κλεισθένη’’( άρθρα 56 επ. ν.4555/2018), στην εκλογική περιφέρεια Νήσων Αττικής εκλέγονται δύο (2) περιφερειακοί σύμβουλοι, ο ένας εκ των οποίων θα οριστεί υποχρεωτικά ως χωρικός Αντιπεριφερειάρχης ( άρθρο 160 ν.3852/2010).
Λόγω όμως του πολύ μικρού πληθυσμού της σε σχέση με τις άλλες εκλογικές περιφέρειες, το εκλογικό μέτρο (που αντιστοιχεί σε περίπου 17.000 ψήφους) είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο να επιτευχθεί από κάποιον συνδυασμό, δεδομένου ότι χρειάζεται να ψηφιστεί από το 40% περίπου του εκλογικού σώματος.
Κατά συνέπεια, οι δύο έδρες δεν θα διατεθούν στην πρώτη κατανομή, όπου θα τις καταλάμβαναν οι δύο πλειοψηφήσαντες συνδυασμοί, αλλά στην δεύτερη κατανομή. Η διάθεση όμως των εδρών στην δεύτερη κατανομή, οι οποίες σε ολόκληρη την Αττική υπολογίζονται να είναι γύρω στις 25, γίνεται ως εξής (άρθρο 58 ν. 4555/2018):
Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης κατανομής των εδρών μεταξύ των συνδυασμών σε κάθε περιφερειακή ενότητα, η διάθεση των υπολοίπων εδρών γίνεται στους συνδυασμούς που δικαιούνται να λάβουν έδρα , εξετάζοντας τα υπόλοιπα από τον μικρότερο σε δύναμη συνδυασμό προς τον μεγαλύτερο.
Πρακτικά δηλαδή , αν π.χ. ο τρίτος και ο τέταρτος συνδυασμός έχουν, κατά τύχη, τα μεγαλύτερα υπόλοιπά τους στα νησιά, τότε οι έδρες θα πάνε σε αυτούς τους συνδυασμούς και όχι στον πρώτο και στον δεύτερο. Επακόλουθα - όπως ο νόμος προβλέπει, Αντιπεριφερειάρχης θα είναι ένας εκ των δύο και όχι εκείνος που αποφάσισαν με την ψήφο τους οι πολίτες των νησιών και της Τροιζηνίας.
Τα παραπάνω είναι πιθανά και όχι βέβαια. Το σίγουρο ωστόσο είναι, ότι η τελική έκβαση ως προς το κρίσιμο ζήτημα της συνθέσεως της περιφερειακής αρχής επαφίεται στην τύχη και όχι στην βούληση των πολιτών. Για όλα αυτά ενημέρωσα έγκαιρα το Υπουργείο Εσωτερικών κατά την ψήφιση του ‘Κλεισθένη’, αλλά – δυστυχώς- δεν εισακούστηκα.
Μπορούν όμως έστω και τώρα που πρόκειται, όπως φαίνεται, να εισαχθούν προς ψήφιση στην Βουλή τροπολογίες που αφορούν τον νόμο ‘Κλεισθένη’ να διορθώσουν αυτή τη στρέβλωση που δεν αφορά απλά πρόσωπα, αλλά μία από τις βασικές αρχές της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, το αναφαίρετο δηλ. δικαίωμα των πολιτών της νησιωτικής εν προκειμένω εκλογικής περιφέρειας να εκλέξουν οι ίδιοι ποιοί θα τους εκπροσωπήσουν στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Το πολύ σοβαρό αυτό θέμα μπορεί κάλλιστα να λυθεί με την προσθήκη ενός εδαφίου στο ανωτέρω, σχετικό με την κατανομή των εδρών άρθρο το οποίο θα ορίζει:«Κατ’ εξαίρεση, στην περιφερειακή ενότητα Νήσων Αττικής οι δύο έδρες διατίθενται αντίστοιχα στον πρώτο και στον δεύτερο πλειοψηφήσαντα συνδυασμό».
Εύχομαι και ελπίζω η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών να θέσει σε δεύτερη μοίρα τους πολιτικούς εγωισμούς και να αποδεχθεί την παραπάνω ρεαλιστική πρόταση , που υπαγορεύει η στοιχειώδη Δημοκρατική ευαισθησία και η κοινή λογική και εγγυάται την απόλυτη αρμονία του αποτελέσματος με την εκφρασμένη από τους πολίτες λαϊκή βούληση.
Σπύρος Σπυρίδων, Διδάκτορας Δημόσιας διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου, μέλος της Εθνικής Αντιπροσωπείας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών, πρώην Περιφερειάρχης και Δήμαρχος.
Σύμφωνα με τον ‘‘Κλεισθένη’’( άρθρα 56 επ. ν.4555/2018), στην εκλογική περιφέρεια Νήσων Αττικής εκλέγονται δύο (2) περιφερειακοί σύμβουλοι, ο ένας εκ των οποίων θα οριστεί υποχρεωτικά ως χωρικός Αντιπεριφερειάρχης ( άρθρο 160 ν.3852/2010).
Λόγω όμως του πολύ μικρού πληθυσμού της σε σχέση με τις άλλες εκλογικές περιφέρειες, το εκλογικό μέτρο (που αντιστοιχεί σε περίπου 17.000 ψήφους) είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο να επιτευχθεί από κάποιον συνδυασμό, δεδομένου ότι χρειάζεται να ψηφιστεί από το 40% περίπου του εκλογικού σώματος.
Κατά συνέπεια, οι δύο έδρες δεν θα διατεθούν στην πρώτη κατανομή, όπου θα τις καταλάμβαναν οι δύο πλειοψηφήσαντες συνδυασμοί, αλλά στην δεύτερη κατανομή. Η διάθεση όμως των εδρών στην δεύτερη κατανομή, οι οποίες σε ολόκληρη την Αττική υπολογίζονται να είναι γύρω στις 25, γίνεται ως εξής (άρθρο 58 ν. 4555/2018):
Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης κατανομής των εδρών μεταξύ των συνδυασμών σε κάθε περιφερειακή ενότητα, η διάθεση των υπολοίπων εδρών γίνεται στους συνδυασμούς που δικαιούνται να λάβουν έδρα , εξετάζοντας τα υπόλοιπα από τον μικρότερο σε δύναμη συνδυασμό προς τον μεγαλύτερο.
Πρακτικά δηλαδή , αν π.χ. ο τρίτος και ο τέταρτος συνδυασμός έχουν, κατά τύχη, τα μεγαλύτερα υπόλοιπά τους στα νησιά, τότε οι έδρες θα πάνε σε αυτούς τους συνδυασμούς και όχι στον πρώτο και στον δεύτερο. Επακόλουθα - όπως ο νόμος προβλέπει, Αντιπεριφερειάρχης θα είναι ένας εκ των δύο και όχι εκείνος που αποφάσισαν με την ψήφο τους οι πολίτες των νησιών και της Τροιζηνίας.
Τα παραπάνω είναι πιθανά και όχι βέβαια. Το σίγουρο ωστόσο είναι, ότι η τελική έκβαση ως προς το κρίσιμο ζήτημα της συνθέσεως της περιφερειακής αρχής επαφίεται στην τύχη και όχι στην βούληση των πολιτών. Για όλα αυτά ενημέρωσα έγκαιρα το Υπουργείο Εσωτερικών κατά την ψήφιση του ‘Κλεισθένη’, αλλά – δυστυχώς- δεν εισακούστηκα.
Μπορούν όμως έστω και τώρα που πρόκειται, όπως φαίνεται, να εισαχθούν προς ψήφιση στην Βουλή τροπολογίες που αφορούν τον νόμο ‘Κλεισθένη’ να διορθώσουν αυτή τη στρέβλωση που δεν αφορά απλά πρόσωπα, αλλά μία από τις βασικές αρχές της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, το αναφαίρετο δηλ. δικαίωμα των πολιτών της νησιωτικής εν προκειμένω εκλογικής περιφέρειας να εκλέξουν οι ίδιοι ποιοί θα τους εκπροσωπήσουν στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Το πολύ σοβαρό αυτό θέμα μπορεί κάλλιστα να λυθεί με την προσθήκη ενός εδαφίου στο ανωτέρω, σχετικό με την κατανομή των εδρών άρθρο το οποίο θα ορίζει:«Κατ’ εξαίρεση, στην περιφερειακή ενότητα Νήσων Αττικής οι δύο έδρες διατίθενται αντίστοιχα στον πρώτο και στον δεύτερο πλειοψηφήσαντα συνδυασμό».
Εύχομαι και ελπίζω η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών να θέσει σε δεύτερη μοίρα τους πολιτικούς εγωισμούς και να αποδεχθεί την παραπάνω ρεαλιστική πρόταση , που υπαγορεύει η στοιχειώδη Δημοκρατική ευαισθησία και η κοινή λογική και εγγυάται την απόλυτη αρμονία του αποτελέσματος με την εκφρασμένη από τους πολίτες λαϊκή βούληση.
Σπύρος Σπυρίδων, Διδάκτορας Δημόσιας διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου, μέλος της Εθνικής Αντιπροσωπείας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών, πρώην Περιφερειάρχης και Δήμαρχος.