Εγκρίθηκε το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εξασφάλιση Κοινόχρηστων και Κοινωφελών Χώρων του Δήμου Αίγινας.

esekk-oikonomiki-epitropi.jpg

Υπενθυμίζεται ότι το ζήτημα της εκπόνησης του Επιχειρησιακού Σχεδίου για την εξασφάλιση κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων (Ε.Σ.Ε.Κ.Κ.) του Δήμου Αίγινας, ξεκίνησε με το σχετικό πρωτογενές αίτημα στις 22/12/2022. Διευκρινίζεται ότι πρόκειται για παροχή υπηρεσιών και όχι αγοράς κοινόχρηστών χώρων. 

Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.



Η εν λόγω παροχή υπηρεσίας, είχε ως στόχο την κατάρτιση ενός επιχειρησιακού σχεδίου εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου, στο οποίο καταγράφονται οι χαρακτηρισμένοι από το σχέδιο πόλης κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι. Υπενθυμίζεται ότι το θέμα των κοινόχρηστων χώρων είχε συζητηθεί στην Οικονομική Επιτροπή στις 27 Δεκεμβρίου 2021.

Για την ανάθεση είχε εκδοθεί η υπ’ αρ. 234.3.1/2022 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πράσινου Ταμείου (ΑΔΑ: ΨΔΖΙ46Ψ844-6Μ0).

Στην συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής που πραγματοποιήθηκε στις 6 Αυγούστου 2024, τα μέλη της επιτροπής κλήθηκαν να εγκρίνουν το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εξασφάλιση Κοινόχρηστων και Κοινωφελών Χώρων (Ε.Σ.Ε.Κ.Κ.) του Δήμου Αίγινας.

Η εισήγηση της Τεχνικής Υπηρεσίας προς την Δημοτική Επιτροπή είχε τίτλο: "Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εξασφάλιση κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων – Ε.Σ.Ε.Κ.Κ. στο Δήμο Αίγινας» στο πλαίσιο της δράσης «Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εξασφάλιση κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων – Ε.Σ.Ε.Κ.Κ» του Άξονα Προτεραιότητας 2 (Α.Π.2) «Αστική Αναζωογόνηση και Λοιπές Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «Δράσεις
Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου 2022".

Στο πλαίσιο της υπογραφείσας Σύμβασης, ο Δήμος Αίγινας ανέθεσε την παροχή Συμβουλευτικών και Υποστηρικτικών υπηρεσιών για την εκπόνηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου για την εξασφάλιση Κοινόχρηστων και Κοινωφελών χώρων (Ε.Σ.Ε.Κ.Κ.) του Δήμου Αίγινας. Στο πλαίσιο αυτής, εκπονήθηκε το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εξασφάλιση Κοινόχρηστων και Κοινωφελών χώρων (Ε.Σ.Ε.Κ.Κ.) του Δήμου Αίγινας παραδόθηκε ως ένα παραδοτέο σύμφωνα με την ανωτέρω σύμβαση, στις 28/08/2023 και εγκρίθηκε από με την υπ.αρ. 147730/28-11-2023 Απόφαση έγκρισης
εργασιών του τμήματος Τεχνικής Υποστήριξης Νησιωτικών Δήμων της Δ/νσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Αττικής.

Η διά του δημάρχου εισήγηση είναι η ακόλουθη:

Το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εξασφάλιση Κοινόχρηστων και Κοινωφελών Χώρων (Ε.Σ.Ε.Κ.Κ.) σύμφωνα με το άρθρο 92 του Ν. 4759/2020, έχει ως στόχο να συμβάλλει στην ολοκλήρωση της εφαρμογής του σχεδίου πόλης, μέσω της απόκτησης των χαρακτηρισμένων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και προσανατολίζεται στην καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης για τους παραπάνω χώρους για τους οποίους δεν έχει συντελεστεί απαλλοτρίωση. Ειδικότερα, σε αυτό πραγματοποιήθηκε καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης και κατάταξη των χώρων αυτών σε μία (1) από τις (4) κατηγορίες, όπως ορίζει η παρ. 2 του άρθρου 92 του Ν. 4759/2020 και στη συνέχεια, οι χώροι αυτοί
ιεραρχήθηκαν βάσει της αναγκαιότητάς τους για τον ευρύτερο πολεοδομικό σχεδιασμό του Δήμου (παρ. 5, άρθρο 92 του Ν. 4759/20).

Σημειώνεται πως σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές της υπ’αριθμ. Οικ.ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/57771/774/14-6-2021 Εγκυκλίου Τεχνικών Οδηγιών και της τροποποίησής της, στα Ε.Σ.Ε.Κ.Κ. καταγράφονται όλοι οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι που προβλέπονται στο εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ενός Δήμου, είτε έχουν ήδη αποκτηθεί είτε η απαλλοτρίωσή τους δεν έχει συντελεστεί για οποιοδήποτε λόγο. Σημειώνεται επίσης, πως «σε περιοχές οικισμών προ του 1923 καθώς και σε μικρούς οικισμούς μέχρι 2000 κατοίκων καταγράφονται στο Ε.Σ.Ε.Κ.Κ. μόνον οι
χώροι για τους οποίους έχει γίνει καθορισμός τους ως κοινόχρηστων ή κοινωφελών με εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο».

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, στο Ε.Σ.Ε.Κ.Κ. Δήμου Αίγινας καταγράφηκαν οι ΚΧ και ΚΦ χώροι στην Αίγινα, στον «Προφήτης Ηλίας ή Αιγινήτισσα» Κοινότητας Πέρδικας (ιδιωτικό χωριό ή οικοδομικός συνεταιρισμός), στη θέση «Αμυγδάλα» Κοινότητας Πέρδικας (ιδιωτική πολεοδόμηση), στο Μεσαγρό και στη θέση «Αγία Βαρβάρα», ενώ καταγράφηκαν, αξιολογήθηκαν και ιεραρχήθηκαν οι ΚΧ και ΚΦ χώροι της Αίγινας, του Μεσαγρού και της θέσης «Αγία Βαρβάρα».

Στη συνέχεια, οι ανωτέρω χώροι για τους οποίους δεν έχει συντελεστεί απαλλοτρίωση κατηγοριοποιήθηκαν βάσει «εκκρεμότητας». Αυτοί εντάχθηκαν στις κατηγορίες με τιμές από 1-4, ως εξής:

- Η τιμή 1 θα αντιπροσωπεύει την περίπτωση α) «χώροι, για τους οποίους έχει αρθεί η ρυμοτομική απαλλοτρίωση δυνάμει δικαστικής απόφασης» και εκκρεμεί η τροποποίηση του σχεδίου.
- Η τιμή 2 θα αντιπροσωπεύει την περίπτωση β) «χώροι, για τους οποίους έχει υποβληθεί αίτηση άρσης της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης περί της άρσης».
- Η τιμή 3 θα αντιπροσωπεύει την περίπτωση γ) «χώροι, για τους οποίους έχει αυτοδικαίως αρθεί η ρυμοτομική απαλλοτρίωση, αλλά δεν έχει κατατεθεί αίτηση για την τροποποίηση του σχεδίου».
- Η τιμή 4 θα αντιπροσωπεύει την περίπτωση δ) «λοιποί χώροι, που δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω περιπτώσεις». Σε αυτήν την κατηγορία κατατάσσονται όλες οι υπόλοιπες περιπτώσεις που δεν εμπίπτουν στο πεδίο της α, β και γ κατηγορίας και δεν έχουν απαλλοτριωθεί.
Για την περίπτωση με τιμή 4, αναφέρονται ενδεικτικά ορισμένες εν δυνάμει καταστάσεις όπως:

• Χώροι για τους οποίους έχει ξεκινήσει η διαδικασία συντέλεσης, αλλά δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, διότι δεν έχει καθοριστεί τιμή μονάδας
αποζημίωσης, ή η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο της αναγνώρισης των δικαιούχων, ή δεν έχει καταβληθεί πλήρης αποζημίωση ή εκκρεμεί
η δημοσίευση του ΦΕΚ συντέλεσης της απαλλοτρίωσης.
• Χώροι για τους οποίους έχει ξεκινήσει διαδικασία επανεπιβολής ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί.
• Χώροι για τους οποίους έχει υποβληθεί αίτηση διατήρησης της απαλλοτρίωσης από τον ιδιώτη και α)έχει γίνει αποδεκτή από τον Δήμο,αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, ή β) βρίσκεται υπό κρίση από τον Δήμο.
• Χώροι για τους οποίους εκκρεμεί η τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου μετά από άρση απαλλοτρίωσης, διαδικασία κατά την οποία ο Δήμος κρίνει εάν: α) το ακίνητο πρέπει να παραμείνει εκτός πολεοδομικού σχεδιασμού, β) θα δεσμευτεί εκ νέου με επανεπιβολή ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης, γ) θα καταστεί οικοδομήσιμο.

Ακολούθησε η ιεράρχηση των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων που βρίσκονται σε «εκκρεμότητα» για τους δύο οικισμούς βάσει της αναγκαιότητάς τους για τον ευρύτερο πολεοδομικό σχεδιασμό της περιοχής μελέτης (με τιμές 1 έως 5, όπου 1: πολύ χαμηλός βαθμός αναγκαιότητας και 5: πολύ μεγάλος βαθμός αναγκαιότητας), σύμφωνα πάντοτε με την υπ. αριθμ. οικ. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/57771/774/14-6-2021 Εγκύκλιο και την σχετική τροποποίηση αυτής. Η ιεράρχηση των χώρων αυτών πραγματοποιήθηκε με τη χρήση του εργαλείου της πολυκριτηριακής ανάλυσης, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως η πληθυσμιακή πυκνότητα και ο εξυπηρετούμενος πληθυσμός, πολεοδομικά σταθερότυπα ελεύθερων χώρων πρασίνου-κοινωφελών χώρων, την κατηγορία και το είδος του κοινόχρηστου και κοινωφελούς χώρου, την
απόστασή του από άλλον υφιστάμενο ΚΧ/ΚΦ κ.ά.

Στη συνέχεια, οι χώροι αυτοί ομαδοποιήθηκαν ως προς το βαθμό αναγκαιότητας απόκτησής τους αλλά και ως προς τους διαφορετικούς ιδιοκτήτες που φέρεται να εμπλέκονται και ενδεχομένως να δυσχεραίνουν τη διαδικασία.
Κατόπιν των ανωτέρω και δεδομένου ότι, σε περίπτωση που ο Δήμος δεν προχωρήσει στις απαιτούμενες ενέργειες, η έκταση των Κ.Χ. και Κ.Φ. χώρων που θα απωλεσθεί θα είναι ιδιαιτέρως σημαντική. Υπολογίζεται σε 88.898μ2 (8,89Ha) και αφορά 13 ΚΧ και ΚΦ χώρους που βρίσκονται «σε εκκρεμότητα». Αναλυτικά, αυτή διαμορφώνεται ως εξής:

screenshot.1654.png

Το γεγονός αυτό χρίζει άμεσων δράσεων και καθιστά την ενεργοποίηση από πλευράς του Δήμου, υψίστης σημασίας.

  • Kατόπιν της αυτοδίκαιης άρσης και χωρίς την παρουσία σχετικών αιτημάτων από ιδιώτες προς τον οικείο Δήμο για τους χώρους που βρίσκονται «σε εκκρεμότητα», το Δημοτικό Συμβούλιο δύναται βάσει της παρούσας ιεράρχησης της αναγκαιότητας απόκτησης των εν λόγω χώρων, να προβεί σε μερική ή ολική επανεπιβολή της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
  • Δεδομένης της τυχόν, μη οικονομικής δυνατότητας του οικείου Δήμου για άμεση καταβολή του ποσού στους δικαιούχους, σημειώνεται πως «η σχετική εγγραφή δαπάνης στον προϋπολογισμό του οικείου δήμου γίνεται ταυτοχρόνως με εγγραφή ισόποσου εσόδου από χρηματοδότηση προερχόμενη από το Πράσινο Ταμείο», η οποία επιχειρείται να επιτευχθεί με το παρόν Επιχειρησιακό Σχέδιο.
Τα μέλη της επιτροπής αποφάσισαν με 5 θετικές ψήφους, επί 7 ψηφισάντων μελών ότι: Εγκρίνει το “Επιχειρησιακό Σχέδιο για την εξασφάλιση Κοινόχρηστων και Κοινωφελών Χώρων“ (Ε.Σ.Ε.Κ.Κ.) του Δήμου Αίγινας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. οικ. ΥΠΕΝ/ ΔΕΣΕΔΠ/ 57771/ 774/ 14-6-2021 Εγκύκλιο Τεχνικών Οδηγιών του Ε.Σ.Ε.Κ.Κ και την τροποποίηση αυτής (Εγκύκλιος ΥΠΕΝ/ ΔΕΣΕΔΠ/ 54863/ 708/ 2022).

Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι κα. Αλεξίου Σίλα και ο κος. Πούντος Φώτης ψήφισαν Παρών.


Ακολουθήστε το Aegina Portal στο Google News

google-news.png
Το σύνολο του περιεχομένου του Aegina Portal είναι πρωτότυπο, αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και προστατεύεται από τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων.
Απαγορεύεται η αντιγραφή ολόκληρου ή μέρους αυτού χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια.

Tune in Apps

Ακούστε το Aegina Portal Talk Radio από το λογαριασμό μας στο Tunein

Aegina Portal Talk Radio

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε έναν εξωτερικό player:


iTunes.png vlc.png winamp.png wmp.png