Δελτίο Τύπου.
Σήμερα, κι ενώ τα σχολεία έχουν ανοίξει εδώ και πάνω από δύο εβδομάδες, η μεταφορά χιλιάδων μαθητών της Αττικής, που διαμένουν σε μεγάλη απόσταση από το σχολείο τους, δεν έχει ακόμη ξεκινήσει. Και τούτο παρά τις προσπάθειες της Περιφέρειας Αττικής να εφαρμόσουν ένα άκρως αρνητικό νομοθετικό πλαίσιο που δεν διευκολύνει, αντιθέτως δυσχεραίνει τη μεταφορά των μαθητών.
Συγκεκριμένα, η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) του Ιουνίου του 2013 για τις μεταφορές των μαθητών, η οποία διέπεται από μνημονιακές λογικές λιτότητας και περικοπών, οι τροπολογίες και οι εγκύκλιοι του Υπουργείου Εσωτερικών, δεν επιλύουν το πρόβλημα αλλά αντιθέτως το περιπλέκουν σε βάρος των μαθητών, υπονομεύοντας το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμά τους για πρόσβαση στην Παιδεία.
Η νέα Περιφερειακή Αρχή δεν περίμενε την 1η Σεπτεμβρίου για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα – τόσο προεκλογικά όσο και κατά το μεταβατικό διάστημα μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων της, το είχε θέσει μεταξύ των πρώτων προτεραιοτήτων της (π.χ. κατά την επίσκεψη στον υπουργό Εσωτερικών, στις 17 Ιουλίου, όπου τέθηκε το θέμα, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ριζικής αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου).
Αργότερα, με συντονισμένες ενέργειες και παρεμβάσεις προς τη διοίκηση του Υπουργείου Εσωτερικών, έγινε δυνατή η ψήφιση τροπολογίας, στις αρχές Σεπτεμβρίου, με την οποία γίνεται προσπάθεια επίλυσης κάποιων προβλημάτων, υπό ασφυκτικούς δημοσιονομικούς περιορισμούς, που δεν μας επιτρέπουν την υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων. Στο πλαίσιο των διατάξεων της συγκεκριμένης τροπολογίας θα εξαντληθεί κάθε δυνατότητα για την κάλυψη με δημόσια σύμβαση μεταφοράς, κατά παρέκκλιση των χιλιομετρικών ορίων που θέτει η ΚΥΑ 24001/2013, των μετακινήσεων των μαθητών υπερτοπικών αλλά και άλλων σχολείων.
Τα κατακυρωμένα δρομολόγια έχουν ήδη υποβληθεί στην αρμόδια Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου –πρόκειται για υπηρεσία που δεν ανήκει στην Περιφέρεια Αττικής - για τον προβλεπόμενο από το νόμο έλεγχο. Δυστυχώς οι πρώτες πληροφορίες που σχετίζονται με τη διαδικασία ελέγχου, μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η έναρξη των δρομολογίων θα γίνει περίπου σε ένα μήνα.
Έχοντας πλήρη συναίσθηση του τι σημαίνει για τον οικογενειακό προγραμματισμό η καθυστέρηση έναρξης των δρομολογίων, καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και εξαντλούμε κάθε δυνατότητα παρέμβασης προκειμένου να επισπευσθούν οι διαδικασίες ελέγχου και να δοθεί το ‘πράσινο φως’ για την υπογραφή των συμβάσεων με τους μεταφορείς και την έναρξη των δρομολογίων μεταφοράς μαθητών που είχαν συμπεριληφθεί στο διαγωνισμό.
Σε ό,τι αφορά την ουσιαστική και μόνιμη αντιμετώπιση του προβλήματος, όπως ήδη έχει ανακοινώσει η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου, ο στόχος μας είναι, σε συνεργασία με όλους τους φορείς της σχολικής κοινότητας και λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές ανάγκες όλων των μαθητών, να ψηφιστεί ένα ριζικά νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα επανασχεδιάσει το σύστημα των σχολικών μεταφορών και το οποίο θα ανταποκρίνεται στις κατευθύνσεις του Πορίσματος του Συνηγόρου του Πολίτη. Σχετικά με την Περιφερειακή Ενότητα Νήσων, θα δοθεί έμφαση στις ιδιαιτερότητες των νησιών, τα οποία δεν διαθέτουν αστική συγκοινωνία, έχουν κακό οδικό δίκτυο, υψηλή τιμή καυσίμου, υψηλό κόστος συντήρησης, ΚΤΕΟ κλπ. Παράλληλα, πρέπει και οι μεταφορείς να δουν με ιδιαίτερη υπευθυνότητα ότι το έργο που επιτελούν είναι πρωτίστως κοινωνικό. Στο πόρισμά του, τον περασμένο Ιούλιο, ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει μια σειρά μέτρων που θα απλοποιούν τις προβλέψεις της ΚΥΑ για την μεταφορά των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με δημόσια σύμβαση μεταφοράς, συνεκτιμώντας την απόσταση της κατοικίας του μαθητή από το σχολείο, το βάρος που μεταφέρει, τη διάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών, καθώς και τις πληθυσμιακές, ηλικιακές και γεωγραφικές ιδιαιτερότητες, με στόχο την ασφάλεια των μαθητών αλλά και την υλοποίηση της συνταγματικής επιταγής για παροχή δωρεάν Παιδείας.
Θα είμαστε στη διάθεσή σας για διαρκή ενημέρωση αλλά και την πραγματοποίηση συνάντησης – σύσκεψης, εφόσον κριθεί αναγκαίο τόσο για το θέμα της μεταφοράς μαθητών όσο και για τα υπόλοιπα θέματα που απασχολούν τη σχολική κοινότητα, όπως η υποχρηματοδότηση των σχολείων, η κατάσταση των κτιριακών υποδομών και οι ελλείψεις δασκάλων και καθηγητών.