Η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ, σε κατεπείγουσα συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε στις 27 Δεκεμβρίου 2024, ημερομηνία κατά την οποία οι δήμοι είχαν συζητήσει και
Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.
είχαν πάρει ήδη αποφάσεις στα δημοτικά συμβούλια για τον προϋπολογισμό του 2025, αποφάσισε την τιμολογιακή πολιτική του 2025, που περιλαμβάνει τις συνολικές αποδόσεις (εισφορών & τέλους ταφής) των Δήμων – μελών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. εντός της οικονομικής νέας οικονομικής χρήσης.
Στον πίνακα φαίνεται ότι ο Δήμος Αίγινας καλείται να πληρώσει για τον ΕΔΣΝΑ το 975.202 ευρώ. Όπως φαίνεται στον πίνακα υπάρχουν δήμοι που οι αυξήσεις είναι σχεδόν τριπλάσιες. Οι μεγάλες αυξήσεις αφορούν σχεδόν όλους τους Δήμους της Αττικής. Το κόστος αναλύεται ως ακολούθως:
- Συνολικές Εισφορές OTA 2025 με 4/22 Α.Δ.Σ. 452.816 ευρώ
- Σύνολο απορριμμάτων Α' εξαμήνου 2024 προς ταφή Δήμων 4.092 ευρώ. Σε αυτό το ποσό θα πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση.
- Περιβαλλοντική εισφορά Β' εξαμήνου 2024 - Αφορά τα απορρίμματα Α' Εξαμήνου 2024 x 30 ευρώ = 122.754 ευρώ.
Για να το κατανοήσουμε θα πρέπει να πάμε στην παράγραφο 3, του Άρθρου 38, του ν. 4819/2021, που αναφέρει τα ακόλουθα: "Το τέλος ταφής ορίζεται σε είκοσι (20) ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε (5) ευρώ ανά τόνο και έως την τιμή των τριάντα πέντε (35) ευρώ ανά τόνο. Από την 1η Ιανουαρίου 2026 το τέλος ταφής ορίζεται σε σαράντα πέντε (45) ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται στην τιμή των πενήντα πέντε (55) ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, η οποία και παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη".
Η αύξηση αυτή γίνεται κατανοητή, από την εφαρμογή της στην κοστολόγηση του επόμενου εξαμήνου, όπως εμφανίζεται στον σχετικό πίνακα:
- Περιβαλλοντική εισφορά A' εξαμήνου 2025 - Αφορά τα απορρίμματα Α' Εξαμήνου 2024 x 35 ευρώ = 143.213 ευρώ.
- Περιβαλλοντική εισφορά Β' εξαμήνου 2025 - Αφορά τα απορρίμματα Α' Εξαμήνου 2024 x 35 ευρώ = 143.213 ευρώ.
Σε αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να παρατεθεί μέρος του κειμένου από την εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσία του ΕΔΣΝΑ. Διευκρινίζεται ότι τα γενικά σύνολα δεν αφορούν τον δήμο της Αίγινας, αλλά την αποτύπωση του συνόλου των εισφορών των μελών του:
Σημεία της εισήγησης:
1. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι ο καθορισμός της παρακράτησης των εισφορών των Δήμων – μελών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. από τη ΔΕΗ Α.Ε. προκύπτει σε εφαρμογή της ισχύουσας αλλά και της προϊσχύουσας νομοθεσίας. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 239 του Ν. 4555/18 (ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 7 του Ν. 5151/24:
2. Η ετήσια εισφορά των δήμων, καταβάλλεται σε δώδεκα (12) ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
3. Το ποσό της ετήσιας εισφοράς ή του τέλους ή οποιουδήποτε ποσού πάσης φύσεως συμμετοχής μετοχικού κεφαλαίου των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού προς τον οικείο Φο.Δ.Σ.Α. ή οποιουδήποτε τέλους
παρεχόμενων υπηρεσιών, παρακρατείται από τη «Δ.Ε.Η. Α.Ε.» ή τον εναλλακτικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, από τα έσοδα του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του οικείου δήμου και αποδίδεται στον δικαιούχο Φο.Δ.Σ.Α. κατά το άρθρο 43 του ν. 3979/2011 (Α΄ 138).
4. Αν το οφειλόμενο ποσό του οικείου δήμου είναι μεγαλύτερο των αντίστοιχων εσόδων αυτού από το
ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού, ο Πρόεδρος του Φο.Δ.Σ.Α., ύστερα από εισήγηση
του διευθυντή των οικονομικών υπηρεσιών, υποβάλλει αίτημα στο Υπουργείο Εσωτερικών με αντικείμενο την παρακράτηση του οφειλόμενου ποσού, από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους του υπόχρεου δήμου. Το ποσό αυτό αποδίδεται στον οικείο Φο.Δ.Σ.Α. με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Εσωτερικών.»
- Από τα παραπάνω συνεπάγεται ότι η παρακράτηση της ετήσιας εισφοράς εκάστου έτους από το 2025 και εφεξής δύναται να αρχίζει από την αρχή του τρέχοντος έτους και όχι από τον Μήνα Μάιο όπως ίσχυε κατά την προηγούμενη νομοθεσία. Για τον λόγο αυτό, εντός της οικονομικής χρήσης 2025 θα πρέπει να αποσταλεί προς παρακράτηση από τη ΔΕΗ Α.Ε. το ποσό των 93.058.907,00 € που αφορά στοδιαχειριστικό κόστος του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. έτους 2020 σύμφωνα με την υπ’ αρ. 2/22 Α.Δ.Σ.. Επισημαίνεται, ότι τοεν λόγω ποσό δύναται να μεταβληθεί όταν συγκληθεί το Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα προκειμένου να ληφθούν όλες οι σχετικές αποφάσεις (εκκαθάρισης των εισφορών ετών 2021-2024, καθορισμού τωναντισταθμιστικών ετών 2023-2025, διαχειριστικού κόστους ετών 2021-2024, οριστικών ΚανονισμώνΤιμολόγησης ετών 2022-2024 και προσωρινού Κανονισμού Τιμολόγησης έτους 2025).
- Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί πως το άρθρο 239 του Ν. 4555/18 προτού τροποποιηθεί όριζε ότι: «2. Η ετήσια εισφορά των δήμων και κοινοτήτων, καταβάλλεται σε τέσσερις (4) ισόποσες τριμηνιαίες δόσεις και η πληρωμή κάθε τριμηνιαίας δόσης γίνεται μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του αντίστοιχου τριμήνου.». Με δεδομένο αυτό, η παρακράτηση της ετήσιας εισφοράς εκάστου έτους κατά τα προηγούμενα χρόνια άρχιζε από το μήνα Μάιο του τρέχοντος έτους εντός του οποίου αποδίδονταν τα τρία τρίμηνα ενώ το τέταρτο έπρεπε να αποδοθεί εντός του επόμενου έτους και πιο συγκεκριμένα κατά τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο. Για το λόγο αυτό, στην παρούσα εισήγηση συνυπολογίστηκε το ποσό των 23.264.727,25 € αναφορικά με τα «Έσοδα από εισφορές Δήμων μελών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α» για το 4ο τρίμηνο του έτους 2024 που δεν αποδόθηκε εντός της οικονομικής χρήσης 2024, το οποίο όμως προτείνεται να αποσταλεί προς παρακράτηση από την ΔΕΗ Α.Ε. σε τέσσερις δόσεις (Ιανουάριο – Απρίλιο) με σκοπό την όσο το δυνατόν λιγότερη οικονομική επιβάρυνση των Δήμων – μελών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α..
- Κατόπιν των προαναφερθέντων, θα πρέπει να επισημανθεί ιδιαιτέρως ότι για τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους, το ποσό που προτείνεται να διαβιβαστεί προς παρακράτηση από την ΔΕΗ Α.Ε. είναι αυξημένο σε σχέση αφενός με τα προηγούμενα χρόνια αλλά και αφετέρου με τους υπόλοιπους μήνες του έτους, αφού πρέπει να εφαρμοστεί τόσο η προϊσχύουσα νομοθεσία όσο και η νέα δεδομένου ότι βρίσκονται σε παράλληλη ισχύ. Επιπρόσθετα και ειδικά για την Περιβαλλοντική Εισφορά θα πρέπει να επισημανθούν τα εξής:
- Ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. δεν έχει προβεί σε αποστολή προς παρακράτηση από την ΔΕΗ Α.Ε. της Περιβαλλοντικήςεισφοράς (τέλους ταφής) των Δήμων – μελών του από το έτος 2022 και εφεξής ούτε έχει λάβει κάποια σχετική απόφαση για την παρακράτηση και την απόδοσή του. Για τον λόγο αυτό, το Υπουργείο Εσωτερικών με σχετικές αποφάσεις του, έχει αποδώσει στον Ε.Ο.ΑΝ. την Περιβαλλοντική Εισφορά έως και κάποιο μέρος του α’ εξαμήνου του έτους 2023 παρά το γεγονός ότι αποτελούσε υποχρέωσή του Ε.Δ.ΣΝ.Α. ως Φ.Ο.Δ.ΣΑ. όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία. Έως τη λήψη της παρούσης, δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση από το Υπουργείο Εσωτερικών για την απόδοση προς τον Ε.Ο.ΑΝ. αναφορικά με το τέλος ταφής του υπολοίπου του α΄εξαμήνου και του β΄εξαμήνου του έτους 2023 καθώς και για το α΄εξάμηνο του 2024. Δεδομένων των προαναφερθέντων, και προκειμένου να υπάρξει κάποια ομαλοποίηση σε σχέση με τις αποδόσεις προς τον αρμόδιο φορέα αλλά και τα έτη που αφορά αυτή, προτείνεται η συμπερίληψη στην παρούσα με την οποία θα διαβιβαστεί σχετικό αίτημα προς τη ΔΕΗ Α.Ε. παρακράτησης της Περιβαλλοντικής Εισφοράς για το β’ εξάμηνο του έτους 2024 καθώς και της συνολικής για το έτος 2025.
- Επομένως, στην παρούσα έχει συμπεριληφθεί το ποσό των 26.292.265,00 € της Περιβαλλοντικής Εισφοράς αναφορικά με το β΄εξάμηνο του 2024 που προέκυψε ως εξής: 876.409 tn * 30€ σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία.
- Επιπλέον, έχει συμπεριληφθεί η Περιβαλλοντική Εισφορά (τέλος ταφής) προς απόδοση στον Ε.Ο.ΑΝ., συνολικού ποσού 61.348.618,00 €, ως εκτίμηση του τέλους ταφής για το α’ και β΄εξάμηνο του έτους 2025 και σύμφωνα με τα διαβιβασθέντα στοιχεία από το Τμήμα Πληροφορικής αναφορικά με τα εισερχόμενα απορρίμματα των Δήμων – μελών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. για το α΄εξάμηνο του έτους 2024 από ταοποία προέκυψε πως το σύνολο των αποβλήτων ανήλθε σε 876.409 tn (876.409 tn * 2* 35€ σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία όπου ορίζεται ότι: «,Το τέλος ταφής για το έτος 2022 ορίζεται σε είκοσι (20) ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε (5) ευρώ ανά τόνο και έως την τιμή των τριάντα πέντε (35) ευρώ ανά τόνο. Από την 1η Ιανουαρίου 2026, το τέλος ταφής ορίζεται σε σαράντα πέντε ευρώ (45) ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται στην τιμή των πενήντα πέντε (55) ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, η οποία και παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη.».
- Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι «το τέλος ταφής υπολογίζεται ανά εξάμηνο με βάση τις πραγματικές ποσότητες αποβλήτων που διατέθηκαν στους Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ). Οι ΦοΔΣΑ αποδίδουν το οφειλόμενο ποσό έως τις 30 Απριλίου και έως τις 30 Οκτωβρίου για το β’ και το α’ εξάμηνο αντίστοιχα [ν. 4819/2021, αρ. 38, παρ. 4]».
Το παράδειγμα της Αίγινας, ως νησιωτικού δήμου, με τεράστια τουριστική κίνηση:
Το Aegina Portal επί σειρά ετών, με αναλυτική αρθρογραφία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, ειδικά για τους μικρούς νησιωτικούς δήμους, όπως είναι η Αίγινα, που υποδέχεται κάθε χρόνο έναν τεράστιο αριθμό τουριστών. Το παράδειγμα της Αίγινας είναι χαρακτηριστικό, ως νησιωτικός δήμος που δεν έχει απευθείας πρόσβαση στους ΧΥΤΑ, διαθέτει αυξημένους πόρους για την μεταφορά των απορριμματοφόρων μέσω των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, δαπανώντας, επίσης το κόστος λειτουργίας των οχημάτων της και του ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον ο σχεδιασμός του ΕΔΣΝΑ για τη δημιουργία δημιουργίας ΜΕΒΑ στην Αίγινα, που είναι το ζητούμενο για την προώθηση της ανακύκλωσης των βιολογικών, δεν έχει προχωρήσει από τον ίδιο τον ΕΔΣΝΑ. Και βέβαια υπάρχει πάντα η δεκαετής σύμβαση του Δήμου Αίγινας για τη διαχείριση των βιοαποβλήτων και των ανακυκλωσίμων με τον ΕΔΣΝΑ, το περιεχόμενο της οποίας, ως προς την πλευρά του εξοπλισμού δεν είναι απόλυτα κατανοητό.
Για να γίνει κατανοητό το ζήτημα της μεγάλης αύξησης επί των εισφορών του ΕΔΣΝΑ που καλείται να πληρώσει ο Δήμος της Αίγινας για το 2025, όπως άλλωστε και σχεδόν στο σύνολο των Δήμων της Αττικής, θα πρέπει να πάμε μερικούς μήνες πίσω.
Η παρέμβαση του Υπουργείου Εσωτερικών τον Δεκέμβριο του 2023.
Στις 15 Δεκεμβρίου 2023, το Υπουργείο Εσωτερικών δημοσίευσε την απόφαση για την επιχορήγηση του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.). Στην πράξη αυτό που θα γίνει είναι ότι το Υπουργείο Εσωτερικών θα επιχορηγήσει τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης με 129.141.872 ευρώ "για την εξόφληση του οφειλόμενου ποσού των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού για το τέλος ταφής του έτους 2022 και για το τέλος ταφής α΄ εξαμήνου έτους 2023".
Η αρνητική γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου Αίγινας τον Απρίλιο του 2022 για τον κανονισμό τιμολόγησης του 2022.
Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αίγινας, που πραγματοποιήθηκε στις 13 Απριλίου 2022, το Σώμα γνωμοδότησε αρνητικά επί του κανονισμού τιμολόγησης του 2022, του ΕΔΣΝΑ, με τον οποίο επί της ουσίας, ξεκινούσε η μεγάλη επιβάρυνση για τους νησιωτικούς δήμους, την ίδια στιγμή μάλιστα που η ΚΕΔΕ με σειρά ανακοινώσεων της είχε ζητήσει τον επαναπροσδιορισμό του τέλους ταφής, μία ακόμη σημαντική παράμετρος που αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση των δημοτικών, την ώρα μάλιστα που δεν έχουν ολοκληρωθεί τα όσα είχαν εξαγγελθεί ώστε οι δήμοι να αυξήσουν το ποσοστό ανακύκλωσης.
Η εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, που προσυπόγραψαν οι δήμαρχοι των των νησιωτικών Δήμων της Αττικής, είναι καλογραμμένη και εστιασμένοι στα πραγματικά και ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Ο παρακάτω πίνακας αποτελεί την εικόνα της άδικης τιμολόγησης:
Παρά το γεγονός ότι τις τελευταίες μέρες στις αυτοδιοικητικές ενημερωτικές ιστοσελίδες, εκφράζονται από τους Δήμους αντιδράσεις για την νέα τιμολόγηση, η πορεία των πραγμάτων ήταν γνωστή εδώ και χρόνια, όπως άλλωστε είναι γνωστό τι θα επακολουθήσει μετά το 2026, αν η συγκεκριμένα νομοθεσία δεν λάβει υπόψιν της τις ιδιαιτερότητες του κάθε Δήμου.
Τέλος, με σημερινό Δελτίο Τύπου, που αποτελεί απάντηση σε ανακοίνωση του δημάρχου Αθηναίων, ο πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ κ. Χαράλαμπος Σιάτρας, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι: " Το πρόβλημα του κόστους των απορριμμάτων θα λυθεί μόνο μέσα από ένα ολιστικό και οργανωμένο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων.
Ένα σχέδιο που η Περιφερειακή Αρχή, μαζί με τον ΕΔΣΝΑ και τα συναρμόδια Υπουργεία προετοιμάζει και σύντομα θα παρουσιαστεί, δίνοντας οριστικό τέλος σε σκοπιμότητες, καθυστερήσεις, δικαιολογίες και παθογένειες δεκαετιών που δεν επιτρέπουν την οριστική λύση του προβλήματος διαχείρισης των απορριμμάτων στην Μητροπολιτική Αττική.".