
Κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 2 Οκτωβρίου 2025, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Σταμάτης Μαρμαρινός έθεσε ερώτηση σχετικά με τον προϋπολογισμό και τον απολογισμό του 16ου Aegina Fistiki Fest, ζητώντας διευκρινίσεις για τα έσοδα του φεστιβάλ και τον τρόπο καταγραφής τους.
Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.
Ο κ. Μαρμαρινός επισήμανε ότι, όπως διαπίστωσε από την ανάγνωση του προϋπολογισμού, δεν καταγράφονται τα oικονομικά από το φεστιβάλ, ούτε φέτος ούτε πέρυσι. Ζήτησε να ενημερωθεί σε ποιον κωδικό του προϋπολογισμού καταχωρούνται αυτά, τονίζοντας ότι η τα οικονομικά στοιχεία είναι απαραίτητη για την αξιολόγηση της διοργάνωσης.
Παράλληλα, ο δημοτικός σύμβουλος εξέφρασε την άποψη ότι το φεστιβάλ έχει μετατραπεί σε πολιτιστικό γεγονός με πλήθος συναυλιών, οι οποίες θα μπορούσαν να πραγματοποιούνται και εκτός του φεστιβάλ. Επισήμανε τη μείωση των περιπτέρων τα τελευταία χρόνια και ζήτησε να γνωρίζει από πόσα περίπτερα ξεκίνησε η διοργάνωση και σε πόσα έχει φτάσει σήμερα, προειδοποιώντας ότι η περαιτέρω μείωση θα θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του φεστιβάλ.
Στην απάντησή του, ο Δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς τόνισε ότι πλέον ο Δήμος έχει αναλάβει πλήρως τη διοργάνωση και χρηματοδότηση του Fistiki Fest, καθώς η Κοινωφελής Επιχείρηση (ΚΕΔΑ) έχει καταργηθεί. Επισήμανε ότι τα έσοδα από το φεστιβάλ δεν αποτελούν πλέον πρωταρχική ανάγκη για τη διοργάνωση, καθώς η χρηματοδότηση καλύπτεται από τον Δήμο. Σε άλλο σημείο σημείωσε ότι δεν υπάρχει πλέον η ανάγκη "να συγκεντρώσουν χρήματα, έτσι ώστε να χρηματοδοτηθούν αυτές οι εκδηλώσεις".
Αναφορικά με τα περίπτερα, ο κ. Ζορμπάς διευκρίνισε ότι υπάρχει ποσό συμμετοχής, είτε πρόκειται για μονό είτε για διπλό περίπτερο, με ειδικές τιμές για τους παραγωγούς. Φέτος συμμετείχαν περίπου 48–50 περίπτερα. Τόνισε επίσης ότι μπορούν να συμμετάσχουν μόνο εκθέτες που σχετίζονται άμεσα με το φιστίκι ή τα προϊόντα του.
Ο Δήμαρχος κατέληξε ότι τα έσοδα από τα περίπτερα καταγράφονται στις οικονομικές καταστάσεις του Δήμου και ότι μπορούν να προσδιοριστούν εφόσον ζητηθεί. Υπογράμμισε ότι αυτά τα στοιχεία θα αποτυπωθούν στον απολογισμό της διαχειριστικής χρήσης.
Αναγκαία η αποτύπωση των οικονομικών στοιχείων του Aegina Fistiki Fest και η παρουσίασή τους:
Το ζήτημα της αποτύπωσης των οικονομικών στοιχείων του Aegina Fistiki Fest, είναι ένα σημαντικό θέμα, καθώς λόγω των αλλαγών που έγιναν με την κατάργηση της ΚΕΔΑ, τα οικονομικά στοιχεία των δύο τελευταίων χρήσεων δεν είναι γνωστά. Και ναι μεν οι δαπάνες που αφορούν το φεστιβάλ περνούν προς έγκριση από την Δημοτική Επιτροπή, οπότε υπάρχει μία εικόνα. Eίναι κατακερματισμένη, αφού οι αποφάσεις λαμβάνονται συν τω χρόνω, έτσι ένας αναλυτικός απολογισμός, που θα περιελάμβανε και τα έσοδά του, θα ήταν αναγκαίος ώστε οι αιρετοί και οι κάτοικοι του νησιού να μπορούν να σχηματίζουν μία αξιόπιστη εικόνα.
Ο ρόλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Aegina Fistiki Fest:
Με βάση τον νέο κανονισμό του Δημοτικού Συμβουλίου, η επιτροπή του Aegina Fistiki Fest, είναι μια επιτροπή του Δημοτικού Συμβουλίου κατ’ άρθρο 30 του ν. 5056/2023. Πρόκειται για επιτροπές οι οποίες δεν έχουν υποχρέωση εκθέσεων προς το Δημοτικό Συμβούλιο, όπως αντίθετα συμβαίνει με τις επιτροπές του Δημοτικού Συμβουλίου του άρθρου 70 του ν. 3852/2010, που ορίζει ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου.
Υπενθυμίζεται ότι την εισήγηση για τη συγκρότηση της επιτροπής έκανε ο αντιδήμαρχος πολιτισμού κ. Μιχάλης Σπυριδάκης στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 27 Μαΐου 2025, που μεταξύ άλλων, έλαβε υπόψη του τα ακόλουθα:
- Την υπ’ αριθμόν 106/25-1-2024 (ΑΔΑ: Ψ0ΡΧΩ68-06Φ) Απόφαση Δημάρχου Αίγινας περί Οργάνωσης και λειτουργίας του καταργούμενου Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου και της λυθείσας Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Αίγινας μέχρι την ενσωμάτωση αυτών στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας
- Τις ανάγκες του Δήμου Αίγινας που έχουν προκύψει μετά την κατάργηση του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Αίγινας (Κ.Ε.Δ.Α.)» (ΦΕΚ 128/τ. Β’/09.01.2024) και την μεταφορά των αρμοδιοτήτων του στο Δήμο Αίγινας, καθώς και το γεγονός ότι η επιχείρηση δεν απασχολούσε μόνιμο προσωπικό.
Με βάση την τρίτη παράγραφο του Άρθρου 2, του κανονισμού του Δημοτικού Συμβουλίου, οι επιτροπές για θέματα αρμοδιοτήτων των καταργηθέντων Ν.Π.Δ.Δ. είναι Όργανα της Διοίκησης του Δήμου. Όμως ακόμη και έτσι για την Επιτροπή του φεστιβάλ 1) δεν προβλέπεται στις αρμοδιότητές της 2) Η θητεία της Επιτροπής λήγει με την ολοκλήρωση του 16ου Φεστιβάλ Φιστικιού Αίγινας 3) Πρόκειται για επιτροπή που δεν έχει τέτοιες δυνατότητες.
Το κενό
Φαίνεται λοιπόν ότι μετά την κατάργηση της ΚΕΔΑ, έχει δημιουργηθεί ένα κενό στην παρουσίαση των οικονομικών, αλλά και ποιοτικών στοιχείων του φεστιβάλ. Κενό που είναι κυρίως διαδικαστικό. Στα πρώτα χρόνια, αλλά και στη συνέχεια του θεσμού, η ΚΕΔΑ σε συνεργασία με την Οργανωτική Επιτροπή διοργάνωνε δημόσιο απολογισμό. Ενδεχομένως το ρόλο αυτόν να μπορούσε να αναλάβει η Δημοτική Επιτροπή, που εγκρίνει το σύνολο των δαπανών για τη διοργάνωση, ώστε να συντάσσει μία έκθεση που να είναι ο οικονομικός "καθρέπτης" του φεστιβάλ.