Δελτίο Τύπου.
Με το σχέδιο νόμου για " Επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις" το Υπουργείο Παιδείας ενέταξε τροπολογία που ουσιαστικά διαλύει τα τμήματα ένταξης και τα μετατρέπει σε γκρίζες ζώνες και μια ρευστή δομή. Σύμφωνα με την τροπολογία '' ο εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης υποστηρίζει τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της σχολικής τάξης ... η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο γίνεται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. '' Πρόκειται για μια διάταξη που δίνει χαριστική βολή στα Τμήματα Ένταξης ως σταθερή δομή ειδικής αγωγής στα πλαίσια του σχολείου , υλοποιώντας τις σχετικές οδηγίες της Ευρωπαιϊκής Ένωσης για διαλυση των δομών της Ειδικής Αγωγής (Ειδικών Σχολείων και Τμημάτων Ένταξης) και με ιδεολογικό προκάλυμμα την αντίληψη της συνεκπαίδευσης. Ο πραγματικός στόχος όμως αυτών των επιλογών είναι δημοσιονομικός. Η συγκεκριμένη τροπολογία του Υπουργείου εντάσσεται και στους στόχους του Γ ' Μνημονίου για μείωση των δαπανών στην εκπαίδευση. Στα πλαίσια των ανάλγητων νεοφιλελελευθερων πολιτικών της δημοσιονομικής προσαρμογής η ύπαρξη δημόσιας ειδικής αγωγής που προσφέρει δωρεάν υπηρεσίες στα πλαίσια του σχολείου είναι για τους εκφραστές αυτών των πολιτικών μια μεγάλη ανωμαλία: αφενός κοστίζει στα δημόσια οικονομικά και από την άλλη παρεμποδίζει τον δρόμο προς την ιδιωτική αγορά. Αυτό το δρόμο προσπαθεί να ενισχύσει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με τη συγκεκριμένη τροπολογία αλλά και με το δρόμο που έχει συνολικά έχει χαράξει για την εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα ο στόχος είναι λιγότερα κονδύλια για την ειδική αγωγή και οι λιγότερες προσλήψεις εκπαιδετικών , αν και τα κενά και οι ανάγκες στον συγκεκριμένο χώρο είναι τεράστιες.
Η τροπολογία αυτή διαλύει τα Τμήματα Ένταξης, μετατρέποντας τον εκπαιδευτικό των τμημάτων αυτών σε περιφερόμενο από τάξη σε τάξη ή και από σχολείο σε σχολέίο , στερώντας του τη δυνατότητα συστηματικής και μεθοδικής δουλειάς στο δικό του χώρο. Τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί η ηγεσία του Υπουργείου για να στηρίξει μια τέτοια επιλογή είναι έωλα και αντιεπιστημονικά όσο κι ανα προσπαθούν να ντύσουν με παιδαγωγική μάσκα και αντίστοιχη ευαισθησία για τον μη στιγματσμό και απομόνωση του παιδιού. Όσο κι αν παρουσιάζονται από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας επιχειρήματα όπως :
'' Δεν διαλύεται η ειδική αγωγή, αλλά διαλύεται μια αντίληψη γκετοποίησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες έξω από το σχολειό, σε μια κάμαρα δίπλα ή σε ειδικά σχολεία μακριά από τα σχολεία που υπάρχουν για τα υπόλοιπα παιδιά. Συνεπώς, είναι μια μάχη για την ισότητα μέσα στο σχολειό. Θα επιμορφώσουμε τους δασκάλους, θα δημιουργήσουμε συνθήκες, ώστε οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής να παρεμβαίνουν με θετικό παιδαγωγικό τρόπο μέσα στην αίθουσα, όπου θα συνυπάρχουν παιδιά με μικρά και μεσαία προβλήματα και όχι βέβαια με βαριές περιπτώσεις που χρειάζονται να είναι σε ειδικά σχολεία της ειδικής αγωγής. Μέσα εκεί το παιδί θα καταλαβαίνει ότι δεν είναι στο περιθώριο και τα παιδιά που δεν έχουν προβλήματα ειδικής αντιμετώπισης θα αντιλαμβάνονται την αξία στη διαφορετικότητα." (Ομιλία του Ν.Φίλη στη Βουλή, 20/02/2016, https://www.alfavita.gr/arthron/ti-eipe-o-nfilis-sti-voyli-gia-eidiki-agogi-eap-antistathmistiki-ekpaideysi-diorismoys) αυτά δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Οι λίγες ώρες που ένα παιδί παρακολουθεί στο τμήμα ένταξης ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα για τις ιδιαίτερες μαθησιακές του ανάγκες δεν το απομονώνουν ούτε από το περιβάλλον της τάξης του ούτε πολύ περισσότερο από το περιβάλλον του σχολείου. Γιατί στον περισσότερο διδακτικό χρόνο εκπαιδεύεται μαζί με τους συμμαθητές του στην τάξη που φοιτά και σε καμιά περίπτωση η φοίτηση στο τμήμα ένταξης δεν του στερεί σε τίποτα τη συμμετοχή στην ευρύτερη ζωή του σχολείου. Η εμπειρία δείχνει ότι τα τμήματα ένταξης είναι αποδεκτά και η συντριπτική πλειοψηφία των γονιών που τα παιδιά τους έχουν ανάγκη εκπαίδευσης αυτής της μορφής , επιδιώκουν την εγγραφή τους σ' αυτά. Δεν είναι πραγματικότητα μέσα στη ζωή του σχολείου ούτε ο στιγματισμός ούτε η περιθωριοποίηση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εξαιτίας της φοίτησης σε Τμήματα Ένταξης . Δεν γνωρίζουμε από που αντλεί αυτή την επιχειρηματολογία η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για μας όμως δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Τα Τμήματα Ένταξης δεν αναιρούν την συνεκπαίδευση αλλά ούτε και η αντίληψη της συνεκαίδευσης μπορεί να παραβλέπει το γεγονός ότι μερίδα του μαθητικού πληθυσμού έχει ανάγκη μιας ειδικής εκπαίδευσης με βάση δικές της, ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες.
Η τροπολογία στρέφεται κατά των φτωχών μαθητών που έχουν ανάγκη την ειδική αγωγή και δεν μπορούν να φοιτήσουν στα πανάκριβα κέντρα ειδικής εκπαιδευσης με 45 ευρώ στα 45 λεπτά της συνεδρίας ή και παραπάνω. Ανοίγεται ο δρόμος για την ιδιωτική ειδική εκπαίδευση. Όπου εφαρμόστηκαν ανάλογα μέτρα οδήγησαν στην ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα και στη μορφωτική περιθωριοποίηση των παιδιών των λαϊκών στρωμάτων. Είναι η χαρακτηριστκή η περίπτωση της Ιταλίας που κατάργησε ανάλογες δομές δημόσιας ειδικής αγωγής στις δεκαετίες του '80 και '90 Άμεση επίπτωση ήταν η ανάπτυξη ιδιωτικών κέντρων και η δημιουργία μιας γκρίζας ζώνης ειδικής αγωγής έξω από τις σχολικές τάξεις στην οποία φοιτά το 82% του μαθητικού πληθυσμού με εδικές εκπαιδευτικές ανάγκες , με το 26% απ΄ αυτό να περνά το μισό του σχολιού του χρόνου εξω από τη σχολική τάξη. ( Dimitris Anastasiou, James M. Kauffman & Santo Di Nuovo : Inclusive education in Italy: description and reflections on full inclusion, European Journal of Special Needs Education , Volume 30, Issue 4, 2015,page 429-443)
Ζητάμε :
1. Άμεση απόσυρση της απαράδεκτης τροπολογίας για τα Τμήματα Ένταξης.
2.Στελέχωση όλων των Τμημάτων Ένταξης με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό με μόνιμους μαζικούς διορισμούς στην Ειδική Αγωγή
3. Ίδρυση νέων Τμημάτων Ένταξης σε όσα σχολεία έχει ζητηθεί κάτι τέτοιο.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ
Ο Η
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΧΡ.ΡΕΠΠΑΣ ΧΡΥΣ. ΜΟΣΧΟΝΑ