Δελτίο Τύπου.
Οι κάτοικοι των νησιών –μέσα στην οικονομική λαίλαπα των Μνημονιακών πολιτικών- καλούνται να αντιμετωπίσουν ολοένα και περισσότερα προβλήματα στην καθημερινότητά τους.
Η συνεχής συρρίκνωση της τοπικής οικονομίας, οι όλο και περισσότερο μειούμενες προσφερόμενες δημόσιες υπηρεσίες, ο περιορισμός των παροχών υγείας αναγκάζουν εκατοντάδες συμπολίτες μας να ταξιδεύουν όλο και πιο συχνά στο λεγόμενο «Μητροπολιτικό Κέντρο» του Πειραιά για να εξυπηρετηθούν.
Η τελευταία απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών να καταργήσει τη Δ.Ο.Υ. Αίγινας (παρά την προσωρινή αναστολή) - χωρίς καμία εγγύηση για ολοκληρωμένες παροχές υπηρεσιών μέσα από τα ιδρυόμενα Κ.Ε.Φ - αποτελεί το «ξεχείλισμα του ποτηριού».
Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός
- ότι πολλές υπηρεσίες του Ι.Κ.Α., του Ο.Α.Ε.Ε. του Οίκου Ναύτη και άλλων ασφαλιστικών ταμείων, μεταφέρονται και παρέχονται στον Πειραιά,
- ότι οι παρεχόμενες υπηρεσίες Υγείας στην Αίγινα, (υποβαθμισμένο Κέντρο Υγείας Νοσοκομείο με μεγάλα οικονομικά προβλήματα) αλλά και στα άλλα νησιά, υποβαθμίζονται συνεχώς,
- ότι οι δουλειές λιγοστεύουν και πολλοί κάτοικοι του νησιού αναζητούν εργασία και μεροκάματα σε άλλες περιοχές,
- ότι οι γονείς των Σπουδαστών και των Φοιτητών αδυνατούν να ξοδέψουν χρήματα για να ενοικιάσουν σπίτια και τα παιδιά που φοιτούν σε Σχολές πηγαινοέρχονται με μεγάλη συχνότητα
οδηγούν σε αύξηση της συχνότητας χρήσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με τις ναυτιλιακές εταιρίες να διατηρούν –σήμερα, σε αυτή τη δύσκολη εποχή- τα ίδια κόστη εισιτηρίων, παρά το γεγονός ότι έχουν βρει δεκάδες τρόπους για να μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος (μείωση μισθών προσωπικού, λιγότερα δρομολόγια, λιγότερα πλοία, λιγότερες βάρδιες, χειρότερης ποιότητας καύσιμα).
Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, η επαναφορά της συζήτησης για το λεγόμενο «Μεταφορικό Ισοδύναμο» γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική.
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο συνιστά την αρχή σύμφωνα με την οποία οι επιβάτες – κάτοικοι- των ακτοπλοϊκών μεταφορών από και προς τα νησιά καλούνται να πληρώσουν κόμιστρα ισόποσα με τα αντίστοιχα τα οποία χρεώνονται για τη χρήση άλλων μέσων μεταφοράς (οδικές / σιδηροδρομικές μεταφορές) για τη μετακίνησή τους σε ανάλογες αποστάσεις.
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο στοχεύει στην κατά το δυνατόν εναρμόνιση της τιμολογιακής επιβάρυνσης του χρήστη των θαλάσσιων μεταφορών με αυτή των χερσαίων μεταφορών για την απολαβή ανάλογης προσφερόμενης υπηρεσίας ανεξαρτήτως του μεταφορικού μέσου που χρησιμοποιείται, σε ότι αφορά στη συχνότητα, στο κόστος, στο χρόνο μετακίνησης, στην απόσταση που θα διανύσει, καθώς και στην παρεχόμενη ποιότητα.
Το μεταφορικό ισοδύναμο εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη Νορβηγία στα μέσα της δεκαετίας του 1970. Ακολούθησε η εφαρμογή του για την Κορσική της Γαλλίας. Αρκετά χρόνια αργότερα εφαρμόστηκε και για τις Δυτικές Νήσους της Μεγάλης Βρετανίας. Στην Ελλάδα, εφαρμόζεται στο δρομολόγιο Τήλος – Ρόδος από τον ίδιο τον Δήμο Τήλου και στα Κουφονήσια, Σχοινούσα και Ηρακλειά στη σύνδεσή τους με τη Νάξο (με επιδότηση από το Κράτος των ακτοπλοϊκών εταιριών. Μια εκδοχή εφαρμογής ειδικής πολιτικής για τις μετακινήσεις των νησιωτών είναι τα μειωμένα εισιτήρια (50%) κατοίκων που εφαρμόζονται στα γειτονικά νησιά της Ύδρας και των Σπετσών (σε συγκεκριμένα δρομολόγια). Για την Αίγινα δεν υπάρχει καμίας μορφής εξυπηρέτησης των αναγκών των κατοίκων για φθηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Η διάλυση του κοινωνικού ιστού των νησιωτικών περιοχών, με τους πειραματισμούς που επιχειρεί το Ελληνικό Κράτος, θα πρέπει να συναντήσει αντιστάσεις. Μια τέτοια αντίσταση, που προτάσσει ως «κοινωνία δικαίου» την εφαρμογή των αρχών της ισότητας και της ισοπολιτείας, είναι η πάλη για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Αυτό είναι εφικτό να υλοποιηθεί, μέσα από την καθιέρωση εκπτωτικών – επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών δρομολογίων ειδικά για τους κατοίκους των νησιών, σε τέτοια συχνότητα που να ικανοποιεί τις ανάγκες των κατοίκων. Σε αυτά τα δρομολόγια, το κόστος της μετακίνησης προς το Μητροπολιτικό Κέντρο, θα πρέπει να ισοδυναμεί με το κόστος της μετακίνησης οποιουδήποτε πολίτη στην Αττική με τα Δημόσια Μέσα Μεταφοράς, δηλαδή το καθιερωμένο «ενιαίο» εισιτήριο των 1,40€.
Για το λόγους αυτούς η Οργάνωση του ΣΥΡΙΖΑ Αίγινας, αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να κινητοποιήσει τους πολίτες και μέσα από συνεργασίες με Επαγγελματικές Ενώσεις, Συλλόγους και Φορείς του νησιού, να συνδράμει στην οργάνωση ενός κινήματος για την διεκδίκηση αυτού του Συνταγματικού δικαιώματος.
Με την παρούσα επιστολή, προτείνουμε στους Φορείς, Ενώσεις και Σωματεία της Αίγινας, να συγκαλέσουν τα Διοικητικά τους Συμβούλια ώστε να μας δοθεί η δυνατότητα να παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας αλλά και μια σειρά προτεινόμενων ενεργειών για την επίτευξη του παραπάνω στόχου.
Τοπική Επιτροπή ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ΑΙΓΙΝΑΣ