Προς τον φίλο και συνάδελφο Γ. Σκαλτσιώτη, Πρόεδρο της επιτροπής υγείας του δήμου Αίγινας.
Αγαπητέ φίλε Γιώργο,
Ο νέος νόμος για το «Γιατρός για όλους» και η εισηγητική έκθεση του, όπου αναγνωρίζεται επίσημα η καταβαράθρωση του συστήματος υγείας στην πρωτοβάθμια φροντίδα, είναι για μένα η θρυαλλίδα για να απευθυνθώ στον πρόεδρο της χειμάζουσας Επιτροπής Υγείας , σε σένα δηλαδή, με σκοπό να την ενεργοποιήσεις για να ασχοληθεί με προτεραιότητα με την βελτίωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στο νησί. Κάτι τέτοιο έχει απόλυτη προτεραιότητα ,ανεξάρτητα από τις όποιες «προτεραιότητες» του Δημάρχου και της Διοίκησης του Δήμου. Και ξέρεις ,μπορεί η υποβάθμιση άλλων κοινωνικών προτεραιοτήτων (της προτεραιότητας της τιμολόγησης του νερού για παράδειγμα) να είναι διορθώσιμη με αναδρομικότητα, όταν και άμποτε καθοριστεί η «ανταποδοτική» τιμή που έχει ήδη καθυστερήσει 8 μήνες , αλλά η καθυστέρηση στον χώρο της υγείας μέχρις όταν ο κεντρικός γραφειοκρατικός μηχανισμός φέρει σε εφαρμογή τον νόμο δεν μπορεί να αναπληρωθεί. Και το κενό είναι επικίνδυνα μεγάλο, με χαρακτηριστικά «θανάτου» και ανίατης ζημιάς για τον αναγκεμένο πολίτη , είτε είναι δημότης μας είτε επισκέπτης μας τους καλοκαιρινούς μήνες.
Για παράδειγμα: Αν ένα καρδιακό επεισόδιο συμβεί σε Αιγινήτη ή επισκέπτη του νησιού, ο εκτιμώμενος χρόνος για να δεχτεί «εξειδικευμένη» ιατρική βοήθεια από καρδιολόγο , καλώς εχόντων των πραγμάτων, προσδιορίζεται εδώ εύκολα στις 2 έως 3 ώρες, όταν το κρίσιμο και επιστημονικά τεκμηριωμένο διάστημα για ανατροπή της πορείας του επεισοδίου είναι 30 -40min.
Άλλο παράδειγμα. Αν ένα κοιλιακό άλγος προσφύγει στη μέριμνα γιατρού το 2022 δεν νοείται ο γιατρός να στηριχτεί στην ψηλάφηση της κοιλιακής χώρας για να αποφασίσει τη μετακίνηση του «ασυζητητί» σε άλλη βαθμίδα φροντίδας, αλλά θεωρούνται απαραίτητα ένας ακτινολογικός έλεγχος και ένας αδρός αιματολογικός, τουλάχιστον για πιστοποίηση της σοβαρότητας ή μη της κατάστασης….. Βέβαια , ενώ και τα δύο παραδείγματα είναι «ρουτίνα» για το Κέντρο Υγείας, που είναι η μοναδική καθ ύλη αρμόδια υγειονομική δομή ,το κ.Υ δυστυχώς δεν μπορεί να ανταποκριθεί .Βλέπεις δεν διακρίνεται ούτε για την πληρότητα της στελέχωσης του ούτε για τη λειτουργικότητα του – όπου για το δεύτερο η ευθύνη βαραίνει κυρίαρχα τη Διοικούσα Επιτροπή./σημαντικό θέμα η αδράνεια της με ευθύνη του συναδέλφου σου, «πασπαρτού» της διοίκησης του Δήμου αλλά και «εκλεκτού» της ΔΥΠΕ , προέδρου της διοικούσας Επιτροπής, που εδώ και 8 μήνες έχει αδρανοποιήσει τη Διοικούσα Επιτροπή «σφυρίζοντας θετικά» στα γραφειοκρατικά κελεύσματα της ΔΥΠΕ (όντας και εξαρτώμενος υπάλληλος της).
Η αναγνώριση λοιπόν της καταβαράθρωσης της πρωτοβάθμιας φροντίδας – αν και πήρε τη μορφή…. της καταγγελίας συλλήβδην στις προηγούμενες κυβερνήσεις -και η ουσιαστική παρέμβαση με τον νέο νόμο στα της πρωτοβάθμιας φροντίδας είναι για μας η αιτία της στράτευσης μας στην κυβερνητική προσπάθεια για τον «γιατρό για όλους» .,Ναι, ο νέος νόμος ,στα ΧΑΡΤΙΑ, ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΠΙΛΥΕΙ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ της πρωτοβάθμιας φροντίδας .Διατηρώ όμως την μέγιστη επιφυλακτικότητα για την έκβαση και εφαρμογή του ,κύρια γιατί διακρίνω στον σχεδιασμό εφαρμογής του τον βασικό ρόλο που επιφυλάσσεται στον ανύπαρκτο επιτελικό κεντρικό κρατικό μηχανισμό και στην ανίκανη γραφειοκρατία που εντέλλονται να τον υλοποιήσουν…
Ο νόμος λοιπόν στην εφαρμογή του προτείνει να υπάρχει η δυνατότητα συμμετοχής μη κρατικών γιατρών στην λειτουργία των Κ.Υ. κύρια εκεί που η αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών είναι ελλιπής η και πλημμελής σε 24ωρη βάση/ οι μη κρατικοί γιατροί ανήκουν στην ομάδα των προσωπικών γιατρών η στους γιατρούς που σχετίζονται με την τοπική αυτοδιοίκηση/. Η δυσλειτουργία στο κέντρο Υγείας είναι εμφανής εδώ και πολύ καιρό αλλά συγχρόνως είναι και ένα ακόμα σπρωγμένο πρόβλημα “κάτω απ το χαλί” τεχνηέντως ,( όπως πχ με την υπερεκτίμηση της σημαντικής προσφοράς της μεταφοράς, με το πλωτό του λιμενικού ,των επειγόντων περιστατικών στον Πειραιά…..).
Με τον νόμο λοιπόν «για τον γιατρό για όλους» δίνεται και πρακτικά η δυνατότητα της κάλυψης των κενών τουλάχιστον για τα σοβαρά και επείγοντα στο κ.Υγειας,πότε όμως; …. «τότε» που θα υλοποιηθεί ο νόμος ….. και τι γίνεται μέχρι το «απροσδιόριστο τότε»;
Ναι μπορούμε και νομότυπα (αφού υπάρχει η σχετική διάταξη του νόμου ) και θεσμικά αυτοδιοικητικά( αφού η άρτια πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας είναι μείζον κοινωνικό ζητούμενο ) να παρέμβουμε συντονισμένα και με υλοποιήσιμες προτάσεις να στηρίξουμε το κέντρο υγείας στα επείγοντα και σοβαρά περιστατικά ώστε να εξαλείψουμε τις επαίσχυντες και επικίνδυνες για τον αναγκεμένο δυσλειτουργίες του. Στο νησάκι αναμφίβολα υπάρχουν οι υγειονομικές δυνατότητες και η υποδομή για να στηριχτεί το κέντρο υγείας επ ωφελεία της ποιότητας και της «σωτηρίας» των αναγκεμένων , ανεξάρτητα αν για λόγους «παρωχημένης αντίληψης» δεν έχουν ποτέ ενσωματωθεί αυτές οι δυνατότητες στην οργανωμένη πρωτοβάθμια φροντίδα.
Σ αυτό το πνεύμα λοιπόν σε καλώ δημόσια να ενεργοποιήσεις με δικιά σου πρωτοβουλία την επιτροπή υγείας για να ασχοληθεί άμεσα με την στήριξη του κέντρου υγείας για τα επείγοντα περιστατικά. Αν καταλήξουμε σε υλοποιήσιμη πρόταση είναι βέβαιο ότι θα έχουμε υπηρετήσει με τον καλλίτερο τρόπο τον θεσμό της τοπικής αυτοδιοίκησης που καλείται συχνά πυκνά και να βρει λύσεις στα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας αλλά και να αντιπαρατεθεί στα «βαρίδια» της πολιτείας που καλύπτονται στην ‘σκοτεινή’ γραφειοκρατία και στην φαυλότητα των κεντρικών υπηρεσιών.
(Εξυπακούεται ότι «υλοποιήσιμο» σχέδιο στήριξης του κ. υγείας για τα επείγοντα περιστατικά θα κατατεθεί πάραυτα αν ενεργοποιήσεις την επιτροπή Υγείας…).
Με ειλικρινή εκτίμηση,
Λογοθέτης Εμμανουήλ
Επιστημονικός Διευθυντής ΜΧΑ