Σημαντικές είναι και φέτος οι επιτυχίες που έχουν να παρουσιάσουν, οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων στο ΓΕΛ Αίγινας. Επιτυχίες σε ένα ευρύ φάσμα σχολών - από ιατρική, μέχρι αεροδιαστημική και ψηφιακές τέχνες- που συνδέονται άμεσα με την αγορά εργασίας και βέβαια με τις φιλοδοξίες των υποψηφίων.
Ο διευθυντής του Γενικού Λυκείου Αίγινας, μίλησε σήμερα το πρωί στο Aegina Portal, παρουσιάζοντας ενδιαφέροντα στοιχεία, αλλά και τις διαδικασίες, που οδηγούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ιδιαίτερα σημαντικές ήταν και οι πληροφορίες που παρέθεσε και αφορούν τους υποψηφίους, οι οποίοι για διάφορους λόγους δεν τα κατάφεραν στις φετινές εξετάσεις. Οι επιλογές είναι πολλές, "γιατί κυρίως η σκέψη μας είναι σ’ αυτούς", υπογράμμισε ο κ. Πεπές.
Ο διευθυντής του ΓΕΛ Αίγινας κ. Γιάννης Πεπές είπε: "Την Πέμπτη το απόγευμα έκλεισε ένας κύκλος, για τους υποψηφίους τον πανελλαδικών εξετάσεων για το έτος 2024, έκλεισε αυτός λοιπόν ο κύκλος με την ανακοίνωση των ονομάτων των επιτυχόντων.
Να πούμε ότι τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα φέτος, μέσω συγκεκριμένων αυτοματισμών, οι οποίοι έχουν τεθεί σε εφαρμογή, τόσο η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των υποψηφίων, όσο εν τέλει και η τοποθέτησή τους στις σχολές και η ανακοίνωση των βάσεων, γίνεται πολύ γρήγορα και όπως αποδείχθηκε φέτος, νωρίτερα κιόλας από το τέλος Ιουλίου.
Σε ότι έχει να κάνει με το Γενικό Λύκειο Αίγινας και πάλι φέτος είχαμε πολλές επιτυχίες, είχαμε 36 επιτυχόντες από όλα τα επιστημονικά πεδία. Μπαίνοντας σε λεπτομέρειες, θα πω ότι από το πρώτο επιστημονικό πεδίο, των ανθρωπιστικών σπουδών, είχαμε 8 επιτυχόντες, από το 2ο επιστημονικό πεδίο, των θετικών σπουδών, είχαμε 6 επιτυχόντες, από το τρίτο επιστημονικό πεδίο, των σπουδών υγείας είχαμε 6 επιτυχόντες, ενώ από το τέταρτο επιστημονικό πεδίο, των σπουδών οικονομίας και πληροφορικής είχαμε 16 επιτυχόντες.
Για να αναφερθούμε σε συγκεκριμένες, λοιπόν, σχολές θέλω να πω, ότι οι σχολές τις οποίες προτίμησαν τα παιδιά μας φέτος και στις οποίες μπήκαν, σύμφωνα με τις επιλογές που έκαναν, από τις αρχές Ιουλίου στο μηχανογραφικό τους, ήτανε σε ό,τι έχει να κάνει με τις ανθρωπιστικές σπουδές, τα παιδιά έδειξαν προτίμηση σε σχολές νομικής. Είχαμε λοιπόν είσοδο σε σχολή νομικής, σχολή μέσων μαζικής ενημέρωσης, σε τμήματα παιδαγωγικά, κοινωνιολογίας, θεολογίας και τμήματα γλωσσικών σπουδών. Στον προσανατολισμό θετικών σπουδών, είχαμε επιτυχίες υποψηφίων μας, σε σχολές του πολυτεχνείου και συγκεκριμένα χημικών μηχανικών και πολιτικών μηχανικών και επίσης τμήματα γεωγραφίας, αεροδιαστημικής, ψηφιακών και παραστατικών τεχνών.
Σε ότι έχει να κάνει με το τρίτο επιστημονικό πεδίο, το πεδίο υγείας, είχαμε είσοδο των υποψηφίων μας σε τμήματα νοσηλευτικής, διαιτολογίας, μαιευτικής, βιοϊατρικών σπουδών και ιατρικής και τέλος από το πεδίο των σχολών οικονομίας και πληροφορικής, είχαμε είσοδο των υποψηφίων μας σε σχολές λογιστικής, διοίκησης επιχειρήσεων, οικονομικών επιστημών, τουριστικών σπουδών και φυσικής αγωγής.
Θα ήθελα να πω ότι στο πρώτο επιστημονικό πεδίο και στο τέταρτο, δηλαδή στις ανθρωπιστικές σπουδές και σπουδές οικονομίας και πληροφορικής αντίστοιχα, υπάρχουν και τα ειδικά μαθήματα των ξένων γλωσσών, των ειδικών αθλημάτων, για τα ΤΕΦΑΑ, στα οποία οι μαθητές μας πήγαν πολύ καλά.
Επίσης, να αναφερθώ στο γεγονός, ότι είχαμε και τρεις επιτυχόντες, μέσω του συστήματος του 10%. Θυμίζω ότι αυτό το σύστημα, είναι κατοχύρωση βαθμολογίας από τα τελευταία 2 έτη, για υποψηφίους, οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται να ξαναδώσουν εξετάσεις, αλλά μόνο να χρησιμοποιήσουν τη βαθμολογία την οποία εξασφάλισαν στα προηγούμενα χρόνια, στα προηγούμενα δύο χρόνια, έτσι ώστε να μπορέσουν με τις καινούργιες βάσεις να μπουν στις σχολές που θέλουν.
Έτσι, λοιπόν, είχαμε και τρεις επιτυχόντες από αυτή την κατηγορία υποψηφίων.
Αξιολογώντας λιγάκι τα αποτελέσματα των πανελλαδικών του 2024, αυτό που μπορούμε να πούμε, είναι ότι κάθε χρόνο είναι γνωστό, ότι υπάρχουν μαθήματα σε όλους τους προσανατολισμούς, τα οποία χαρακτηρίζοντας ρυθμιστές. Είναι αυτά τα οποία καθορίζουν, εν τέλη, το ύψος των βάσεων. Φέτος αυτά τα μαθήματα φάνηκαν ότι είναι ιστορία, για τις ανθρωπιστικές σπουδές, η φυσική, για τις θετικές σπουδές και τις σπουδές υγείας, αλλά και τα μαθηματικά, για τις θετικές σπουδές και τις σπουδές οικονομίας και πληροφορικής. Άρα λοιπόν, εκεί εντοπίστηκαν οι χαμηλότερες βαθμολογίες σε σχέση με προηγούμενα χρόνια.
Κάτι άλλο το οποίο πρέπει να σχολιάσουμε ιδιαιτέρως, είναι η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Είναι ένα μέτρο το οποίο θεσπίστηκε τα τελευταία χρόνια, έτσι ώστε να ανέβει το επίπεδο των εισακτέων στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής, η λεγόμενη ΕΒΕ, λοιπόν, δείχνει ότι δυσκολεύει τα παιδιά. Πολλά από αυτά τα αποκλείει από την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για να εξηγήσουμε λιγάκι αυτή τη λειτουργία της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, είναι μία βαθμολογία η οποία σου επιτρέπει να έχεις πρόσβαση σε συγκεκριμένες σχολές στο επιστημονικό σου πεδίο. Αν δεν επιτύχεις αυτή την ελάχιστη βάση εισαγωγής, αυτό το όριο δηλαδή, αποκλείεσαι από συγκεκριμένες σχολές.
Οπωσδήποτε η ορθολογική προσέγγιση στο πρόβλημα της πρόσβασης, της δυσκολίας της πρόσβασης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι η καλή προετοιμασία. Δυστυχώς, όμως, πρέπει να πούμε ότι όλα αυτά τα χρόνια, όλοι εμείς οι οποίοι εμπλεκόμαστε στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην προετοιμασία των παιδιών για τις πανελλαδικές εξετάσεις, βλέπουμε ότι η σωστή προετοιμασία, είναι μεν προαπαιτούμενο, δεν είναι όμως και μία σίγουρη λύση για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Είναι πολλά άλλα στοιχεία, πολλοί άλλοι παράγοντες οι οποίοι παίζουν ρόλο αυτές τις δύο εβδομάδες, κατά τη διάρκεια των οποίων τα παιδιά δίνουν τον αγώνα της ζωής τους. Χαρακτηριστικά, να αναφέρω τον παράγοντα ψυχολογία, τον παράγοντα φυσική κατάσταση, τον παράγοντα συνθήκες.
Άρα λοιπόν, είναι σίγουρα μία τεράστια δοκιμασία για τους υποψηφίους, διαχρονικά, αυτό το οποίο μπορούν να κάνουν είναι να προετοιμάζονται όσο καλύτερα γίνονται, για αυτή τη δοκιμασία που έρχεται πάντα στο τέλος του χρόνου.
Σαν κάποια γενικότερα σχόλια, να πούμε επίσης, ότι βλέποντας τις επιλογές των παιδιών, σε σχέση με τη σχολές τους, βγαίνουμε στο συμπέρασμα, ότι τα παιδιά έδειξαν προτίμηση για σχολές, που εκπληρούν τα ακαδημαϊκά τους ενδιαφέρονται και ικανοποιούν τις επαγγελματικές τους φιλοδοξίες. Στρέφονται δηλαδή σε ειδικότητες που έχουν άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας και διαθέτουν ένα ευρύ φάσμα επαγγελματικής αποκατάστασης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Άρα λοιπόν, έχοντας εμπειρία από την συζήτησή μου με τα παιδιά όλα αυτά τα χρόνια, με τους υποψηφίους μας, θέλω να πω, ότι όλο αυτό το θέμα των επιλογών τους, επιλογών οι οποίες καθορίζουν το υπόλοιπο της ζωής τους, το προσεγγίζουν με τεράστια ωριμότητα και διαλέγουν σχολές οι οποίες μπορούν να τους εξασφαλίσουν το μέλλον τους κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Θέλω να συγχαρώ όσους πέτυχαν με τη μία του στόχους τους, σε καμία περίπτωση όμως, όσοι δεν μπήκαν σε σχολές ή στις σχολές που ήταν οι πρώτες τους επιλογές, γι’ αυτούς λοιπόν κυρίως, για αυτούς θέλω να τους πω, ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος για στεναχώρια ή εσωστρέφεια. Έξω από το σχολείο, έξω από την Αίγινα, υπάρχει ένας ωκεανός εκπαιδευτικών ευκαιριών. Έτσι κι αλλιώς εδώ στο σχολείο, μέσω της επαγγελματικής και ακαδημαϊκής συμβουλευτικής, η οποία λειτουργεί και για τους τελειόφοιτους και μάλιστα είναι μία διαδικασία, θέλω να πω εδώ, κάνοντας μία παρένθεση, αυτή του επαγγελματικού και ακαδημαϊκού προσανατολισμού, που ξεκινάει από τα πρώτα χρόνια του λυκείου εδώ, ήδη από την πρώτη λυκείου έχουμε συζητήσεις ακαδημαϊκού και επαγγελματικού προσανατολισμού. Άρα λοιπόν, στηρίζουμε τα παιδιά σε ότι έχει να κάνει την ευρυμάθεια, σε σχέση με τις με τις ακαδημαϊκές και επαγγελματικές επιλογές, άρα λοιπόν δεν υπάρχει κανένας λόγος για στεναχώρια, για όσους δεν πέτυχαν. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες να κυνηγήσουν το όνειρό τους, είτε ξαναδίνοντας πανελλαδικές, είτε ψάχνοντας τη λύση, το αντικείμενο την ειδικότητα που τους ενδιαφέρει, μέσω άλλων δυνατοτήτων, άλλων σχολών.
Επίσης να πούμε ότι τα τελευταία χρόνια, κάτι το οποίο έχει τεθεί σε ισχύ είναι και το παράλληλο μηχανογραφικό, δηλαδή για όσα παιδιά δεν πετυχαίνουν να εισαχθούν στις πανελλαδικές, μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων στα πανεπιστήμια, υπάρχει και το παράλληλο μηχανογραφικό, δηλαδή η δυνατότητά τους μέσω του απολυτηρίου λυκείου και άλλων αντικειμενικών κριτηρίων, που μπορεί να διαθέτουν, να μπουν στα δημόσια ΙΕΚ. Τόσο εδώ στην Αίγινα, που λειτουργεί το δημόσιο ΙΕΚ, όσο και σε άλλα ΙΕΚ που λειτουργούν πανελλαδικά.
Θέλω λοιπόν να να πω, ότι για όσους δεν πέτυχαν, γιατί κυρίως η σκέψη μας είναι σ’ αυτούς, η άφιξη στο στόχο μας, η προσωπική καταξίωση, έρχεται λοιπόν με διάφορους τρόπους και ενδεχομένως σε δεύτερο χρόνο, πάντως έρχεται, αυτό πρέπει να έχει κανείς υπόψη του, διότι όπου υπάρχει θέληση υπάρχει και τρόπος.
Κλείνοντας, θέλω να αναφερθώ και στις ενέργειες τις οποίες έχει κάνει ο Δήμος, σε σχέση με την υπαγωγή των υποψηφίων του νησιού μας στο ποσοστό 2% εισαγωγής, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πλέον του αριθμού των εισακτέων.
Είναι μία αίτηση με τα σχετικά παραστατικά, τα οποία τα έχει επιμεληθεί ο δήμος, έχουν σταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου, χωρίς βέβαια να γνωρίζουμε αν θα τελεσφορήσει τελικά αυτή η αίτηση του Δήμου ή όχι. Αυτό δεν το ξέρουμε, είναι θέμα πολιτείας. Πάντως οι απαραίτητες ενέργειες έχουν γίνει και σε κάθε περίπτωση η τελική απόφαση από το υπουργείο, βγαίνει αρχές Σεπτέμβρη.
Έχει να κάνει με εκείνους τους υποψηφίους, οι οποίοι στις παρούσες πανελλαδικές, του 2024, πέτυχαν την ελάχιστη βάση εισαγωγής και θα έχουν δικαίωμα, εφόσον, επαναλαμβάνω και εάν το υπουργείο κάνει δεκτή την αίτηση, θα έχουν δικαίωμα, να μπουν στη σχολή της επιθυμίας τους με το 70% της βαθμολογίας του τελευταίου εισαχθέντος στη σχολή την οποία ενδιαφέρονται.
Ευχαριστώ πολύ. Καλή τύχη σε όλους, συγχαρητήρια σε όσους πέτυχαν και για όσους δεν πέτυχαν όλα θα πάνε καλά!".