"Η κρίση είναι στην κρίση μας!" - Προσπάθεια για την ενίσχυση της τοπικής αγοράς.

Παρουσιάστηκε η αφίσα που αποτελεί μέρος των προσπαθειών του Δήμου της Αίγινας να βοηθήσει στην τόνωση της αγοράς του νησιού ενόψει των αγορών για την περίοδο των Χριστουγέννων. Το κεντρικό μήνυμα της αφίσας: "Η κρίση είναι στην κρίση μας!".

Η αφίσα, που σε σχέση με τη σοβαρότητα της αποστολής της χαρακτηρίζεται από φτωχή γραφιστική επιμέλεια, προσπαθεί να επικοινωνήσει το μήνυμα που επιδιώκει ο Δήμος της Αίγινας: την υποστήριξη της τοπικής αγοράς. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία η οποία βρίσκει έδαφος στην αγωνία του εμπορικού κόσμου, αλλά στις προτάσεις που έκανε εχθές στη συζήτηση για την οικονομική κρίση στην αγορά του νησιού, ο διευθυντής του καταστήματος της Τράπεζας Πειραιώς στην Αίγινα κύριος Ανδριτσάκης. Ο κύριος Ανδριτσάκης εστίασε στις καταναλωτικές συνήθειες των κατοίκων της Αίγινας, ειδικά και για την περίοδο των Χριστουγέννων καθώς οι περισσότεροι θα φύγουν για τον Πειραιά και την Αθήνα κάνοντας τα ψώνια τους εκεί. Ο κύριος Ανδριτσάκης καταθέτοντας την εμπειρία του είπε ότι τα ποσοστά κέρδους για τους επιχειρηματίες της Αίγινας υπάρχουν και ότι εάν οι τιμές έπεφταν σε ένα επίπεδο που θα εξανάγκαζε τους καταναλωτές να μην πάνε στα μεγάλα καταστήματα του Πειραιά και της Αθήνας, η μόνη διαφορά θα ήταν η φίρμα του καταστήματος από το οποίο έγιναν οι αγορές. Ο κύριος Ανδριτσάκης λίγο πριν και προσπαθώντας να προσδώσει ένα ποιοτικό χαρακτηριστικό της καταναλωτικής συμπεριφοράς των κατοίκων του νησιού είπε: "σαν μόνιμος κάτοικος της Αίγινας βλέπω το φαινόμενο ότι όσο θα πλησιάζει η 24η Δεκεμβρίου οι Αιγινήτες θα φεύγουν στον Πειραιά και θα γυρίζουν με τσάντες από τα Jumbo και τον Βασιλόπουλο για να πουν ότι να είμαστε και εμείς Αθηναίοι, πήγαμε και ψωνίσαμε από τα Jumbo ή τον Βασιλόπουλο".

Είναι άγνωστο εάν οι Αιγινήτες θέλουν ή έχουν την ανάγκη να νιώσουν Αθηναίοι, όμως οι καταναλωτικές συνήθειες ενόψει των αγορών των Χριστουγέννων έχουν τις ρίζες τους αρκετές δεκαετίες πριν: τότε, οικογένειες ναυτικών και βιοπαλαιστών οι περισσότερες στο νησί έβλεπαν αυτό το ταξίδι σαν μια γιορτή λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα. Οι γιορτινές βιτρίνες του Πειραιά και της Αθήνας ήταν μια διέξοδος από την καθημερινότητα. Η συνήθεια έχει παγιωθεί και έγινε για τους κατοίκους του νησιού μέρος της γιορτινής περιόδου. Τα χρόνια πέρασαν και η αγορά της Αίγινας έχει αλλάξει δραματικά. Ωστόσο οι περισσότεροι Αιγινήτες γνωρίζουν ότι προπαραμονή των Χριστουγέννων τα πλοία φεύγουν υπερπλήρη για Πειραιά. 

Επιστρέφοντας στην προσπάθεια του Δήμου της Αίγινας να συγκρατήσει τους καταναλωτές στο νησί, αν και βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση, είναι δύσκολο να έχει άμεσα αποτελέσματα. Οι άνθρωποι της διαφήμισης και του marketing χρησιμοποιούν έναν αριθμοδείκτη που λέγεται "δύναμη διαφημιστικής φωνής". Σχετίζεται άμεσα με το διαφημιστικό κονδύλι που θα "ρίξουν" στην αγορά οι μεγάλες επιχειρήσεις σε τηλεοράσεις, εφημερίδες και περιοδικά τον Δεκέμβριο (διαφημιστικά είναι ο υψηλότερος μήνας του χρόνου) για να ανεβάσουν τις πωλήσεις τους. Είναι φανερό ότι η όποια τύχη της προσπάθειας του Δήμου, απέναντι στην επικοινωνιακή καταιγίδα των μεγάλων επιχειρήσεων, θα εξαρτηθεί από το κατά πόσο ο Αιγινήτης καταναλωτής μπορεί να κατανοήσει την κρισιμότητα της περιόδου. Ο Δήμος της Αίγινας όμως ίσως ενισχυθεί στην προσπάθεια του από ένα στοιχείο που εκπορεύεται από την ίδια την κρίση, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι σε περιόδους ύφεσης ανεβαίνει η περιφέρεια και όχι το κέντρο. Αν η αγορά της Αίγινας θεωρηθεί περιφερειακή σε σχέση με εκείνη του Πειραιά, τότε ίσως η κρίση λειτουργήσει σε ένα βαθμό προς όφελος του νησιού για την τρέχουσα περίοδο. Άλλωστε η αγορά του Πειραιά βρίσκεται σε πραγματικά κακή κατάσταση. Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα τη Νομαρχία Πειραιά για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας είναι τουλάχιστον εφιαλτικά.

Η χάραξη μιας ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής για τη μεταβολή των καταναλωτικών συνηθειών των κατοίκων του νησιού είναι κάτι που απαιτεί πολύ χρόνο, συνέχεια και συνέχεια μέχρι να έρθουν τα θετικά αποτελέσματα. Έως τότε ας μείνουμε σε αυτό που λέει η αφίσα: "Φέτος τα Χριστούγεννα επιλέγω Αίγινα για τις αγορές μου".