Ο κ. Γιώργος Καλόφωνος για το γλυπτό του Γιάννη Μόραλη.


Ο Γιώργος Καλόφωνος είναι ένα από τα κεντρικά πρόσωπα της μεγάλης έκθεσης - αφιέρωμα που πραγματοποιήθηκε στην Αίγινα το καλοκαίρι του 2016, στο πλαίσιο των 100 χρόνων από την γέννηση του Γιάννη Μόραλη. Μία έκθεση με οργανωτικές απαιτήσεις σαφώς μεγαλύτερες από τις αντικειμενικές δυνατότητες του νησιού, που όμως "στάθηκε" με αξιοπρέπεια και έδωσε στο νησί την αίσθηση του "φυσικού χώρου" για ένα τέτοιο εγχείρημα. Η Αίγινα μέσα από αυτήν την έκθεση, φάνηκε να είναι πιο προφανής και ο καταλληλότερος τόπος για τον εορτασμό του έτους Μόραλη.

Προσέλκυσε το ενδιαφέρον όχι μόνο των κατοίκων και των παραθεριστών της Αίγινας, αλλά και σχεδόν του συνόλου των μεγάλων αθηναϊκών εφημερίδων και διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης. Από εκείνη την έκθεση και των παράλληλων εκδηλώσεων που την συνόδεψαν η Αίγινα "κέρδισε" ένα γλυπτό. Πρόκειται για το έργο "Χωρίς Τίτλο", δωρεά της στενής φίλης και συνεργάτιδας του  Γιάννη Μόραλη, Πέγκυς Ζουμπουλάκη.

Η είδηση της βεβήλωσης του έργου χθες, προκάλεσε επίσης το ενδιαφέρον, του συνόλου σχεδόν, των μεγάλων ενημερωτικών ιστοσελίδων, αλλά και της ίδιας της υπουργού πολιτισμού Λίνας Μενδώνη. Το έργο αποκαταστάθηκε, όμως το ίδιο γεγονός προκάλεσε μία σειρά από ερωτήματα που έπρεπε να απαντηθούν. Το γύρισμα του video έγινε στο σπίτι του Νίκου Νικολάου, απέναντι από το χώρο που έχει τοποθετηθεί το γλυπτό.

Ο κ. Καλόφωνος, σχετικά το περιστατικό του βανδαλισμού έκανε λόγο για μία βίαιη παρέμβαση, "ένα έγκλημα εκ προμελέτης".

Μετά την προσωρινή τοποθέτησή του στο λιμάνι της Αίγινας το καλοκαίρι του 2016, σχηματίστηκε μία επιτροπή από τον δήμο Αίγινας, στον οποίο είχε γίνει δωρεά, για την τοποθέτησή του. Μέλη της επιτροπής ήταν ο αείμνηστος Κώστας Γαλάνης, ο εικαστικός Νεκτάριος Κοντοβράκης, ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος, ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Νίκος Μπακουνάκης, η αρχιτέκτων Λέτη Αρβανίτη Κρόκου.

"Μέσα στην επιτροπή υπήρξαν πολλές γνώμες και ιδέες, αλλά τελικά επικράτησε η άποψη ότι θα έπρεπε να σεβαστούμε και τη θέληση του ίδιου του Γιάννη Μόραλη. Κι αυτή είχε αποτυπωθεί στον κατάλογο της έκθεσης του 2004, που πρωτοπαρουσιάστηκε το γλυπτό αυτό, σε μία φωτορεαλιστική απεικόνιση, που έδειχνε το γλυπτό τοποθετημένο κατευθείαν στο χώμα, με φόντο τη θάλασσα. Μία σκηνή που λες και αποτυπώνει την σημερινή θέση του γλυπτού", λέει ο κ Γιώργος Καλόφωνος.

Σε άλλο σημείο αναφέρεται στην θέση του σπιτιού του Γιάννη Μόραλη που βρίσκεται κοντά, όμως επειδή δεν είναι παραθαλάσσιο δεν θα εξυπηρετούσε την παρουσίαση του έργου, η τοποθέτησή του στο εσωτερικό ενός δρόμου, αφού εκεί δεν θα το έβλεπαν οι περαστικοί.

Έτσι αποφασίστηκε να τοποθετηθεί απέναντι από το σπίτι του Νίκου Νικολάου. Αλλά ακόμη κι αυτή η απόφαση δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί, εάν η προσπάθεια δεν περνούσε από όλες τις διαδικασίες ώστε η τοποθέτηση του έργου να μην είναι αυθαίρετη. Απαιτήθηκε αρκετός χρόνος για αδειοδότηση, που έπρεπε να περάσει αρχικά από τα όργανα του δήμου της Αίγινας, το Αρχιτεκτονικό Συμβούλιο της Περιφέρειας, την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Υπογραμμίζει ότι η αρχαιολογία προχώρησε σε δοκιμαστική τομή στο σημείο της τοποθέτησής του. Τελικά πήρε τρία χρόνια για ολοκληρωθεί η διαδικασία της τοποθέτησης.

Να σημειώσουμε ότι όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενες δημοσιεύσεις, το ζήτημα της αδειοδότησης του γλυπτού "Χωρίς Τίτλο" του Γιάννη Μόραλη, είχε αναλάβει ο πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής κ. Γιώργος Μούρτζης, που ενημέρωνε το δημοτικό συμβούλιο όταν υπήρχαν σχετικές ερωτήσεις.

Όσο αφορά το ίδιο το γεγονός του βανδαλισμού ο κ. Γιώργος Καλόφωνος αναφέρει ότι: "Οφείλω να καταγγείλω την προσβολή στη μνήμη του μεγάλου καλλιτέχνη, την προσβολή στην πολιτιστική μας κληρονομιά, ο καθένας είναι ελεύθερος να εκφράζεται καλλιτεχνικά, αλλά πρέπει να σέβεται την κληρονομία μας και πρέπει επίσης και την περιουσία του δήμου, των δημοτών, την περιουσία μας".

Για το γλυπτό του Γιάννη Μόραλη, λέει ότι το βλέπει να εντάσσεται σε μία εν δυνάμει διαδρομή καλλιτεχνών, που αναδεικνύει την παρουσία των σπιτιών - εργαστηρίων της περιοχής, ένα τόξο από τα σπίτια του Νικολάου, Μόραλη, Καπράλου, που καταλήγει στο σπίτι του Κατζαντζάκη και ιδεατά του Καλμούχου, αφού το σπίτι του δεν υπάρχει πια.

Τέλος, για την αποκατάσταση του γλυπτού αναφέρει ότι αυτή έγινε χθες το μεσημέρι με την εθελοντική εργασία του κ. E. Έλντισον, βοηθού του γλύπτη Κώστα Βαρώτσου. Τις επόμενες ημέρες θα τοποθετηθεί πινακίδα και θα διευθετηθούν και οι τελευταίες λεπτομέρειες της εγκατάστασης, πριν την τελετή των αποκαλυπτηρίων, που θα γίνει στις 16 Σεπτεμβρίου στις 12 το μεσημέρι.

Ο κύριος Γιώργος Καλόφωνος είναι μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΑ, μέλος της Επιτροπής του Δήμου για την τοποθέτηση του γλυπτού και πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής τον Σεπτέμβριο του 2016, όπου η 8η Γιορτή Φιστικιού, είχε κεντρικό άξονα των πολιτιστικών της εκδηλώσεων το "Έτος Γιάννη Μόραλη".