Σε ποια φάση βρίσκεται η κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού; Ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης παραθέτει τις τελευταίες εξελίξεις για το μεγάλο έργο και απαντά σε επίκαιρα θέματα που αφορούν στην υδροδότηση της Αίγινας.


Παράταση για μερικούς μήνες ακόμη φαίνεται ότι θα πάρει το έργο του υποθαλάσσιου αγωγού, η εκτίμηση είναι μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2021. Η πόντιση του αγωγού θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο του 2020, αντί για τον Απρίλιο του 2020 που ήταν ο πιο πρόσφατος προγραμματισμός. Τα τμήματα του αγωγού, που είχαν υποστεί δολιοφθορά τον Φεβρουάριο δεν έχουν επισκευαστεί ακόμη. Άγνωστο παραμένει πότε θα ξεκινήσει η επισκευή της μεγάλης δεξαμενής στο Λεόντι.

Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal. Τηλεφωνική επικοινωνία με τον κ. Παναγιώτη Κουκούλη.



Αυτές και δεκάδες άλλες ενημερωτικές πληροφορίες, προκειμένου να κατανοήσουν οι κάτοικοι του νησιού την φάση στην οποία βρίσκεται το έργο της κατασκευής του αγωγού, παρουσίαζει στην συνέντευξη που έδωσε στο ραδιόφωνο του Aegina Portal ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης, με την ιδιότητά του ως μέλους της Επιτροπής Παρακολούθησης του άρθρου 10 της σύμβασης, για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού της Αίγινας.
 
Να σημειωθεί ότι μία εβδομάδα πριν ο δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς, είχε συνάντηση με τον κ. Δημήτρη Κωνσταντινίδη, της κατασκευαστικής εταιρίας, στην οποία συμμετείχε και ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης. Τα στοιχεία της σημερινής ενημέρωσης για τον αγωγό, αποτελούν προϊόν εκείνης της συνάντησης.
 
Ερωτηθείς για την φάση, στην οποία βρίσκεται αυτή την περίοδο η κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού, ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης απάντησε:
 
Λόγω των συνθηκών, είναι η αλήθεια ότι δεν είχαμε και πολύ ενημέρωση.  Αν και θα πρέπει να πω ότι η Επιτροπή Παρακολούθησης θα όφειλε να συνέρχεται και να συνεδριάζει πιο συχνά, για ένα τόσο πολύ μεγάλο έργο. Αλλά φαίνεται ότι, εντάξει, εκεί στην Περιφέρεια έχουν την άποψη ότι δεν είναι και τόσο απαραίτητη η συχνή σύγκληση αυτής της Επιτροπής.
 
Σε ερώτηση για την επισκευή των σωλήνων που είχαν υποστεί δολιοφθορά τον Φεβρουάριο απάντησε:
 
"Είχα μία επικοινωνία με τους επιβλέποντες μηχανικούς που με είχαν ενημερώσει ότι ο κατασκευαστής είχε προτείνει την μέθοδο της επισκευής, η οποία συνίσταται στην απομάκρυνση των τμημάτων του αγωγού, που έχουν υποστεί αυτή την δολιοφθορά με τις τρύπες και την αντικατάστασή των τμημάτων με καινούργιο αγωγό και την σύνδεσή τους με το υπόλοιπο με φλάντζες. Αυτή λοιπόν την μέθοδο πρόκειται να ακολουθήσουν. Αυτή η μέθοδος εγκρίθηκε, είναι εγκεκριμένη και από τον κατασκευαστή των σωληνώσεων, όπως μας ενημέρωσαν κι αυτή η μέθοδος θα εφαρμοστεί. Δηλαδή, εκείνα τα κομμάτια που έχουν υποστεί ζημιά θα απομακρυνθούν εντελώς, θα αποκοπούν και θα αντικατασταθούν με νέα".
 
Στην ερώτηση εάν έχει γίνει η επισκευή των τμημάτων του αγωγού, ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης απάντησε ότι έχουν παραγγελθεί οι φλάντζες, οι οποίες είναι απαραίτητες προκειμένου να γίνει η εργασία της επισκευής. Η εργασία θα γίνει επί τόπου, σε έναν πλωτό γερανό, στην περιοχή που βρίσκονται οι σωλήνες.
 
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα των εργασιών υπολείπονται απάντησε ότι:
 
"Το χρονοδιάγραμμα, από ότι μας ενημέρωσε ο κατασκευαστής, ο ανάδοχος του έργου, είναι ως εξής: Η πόντιση του αγωγού μετατίθεται για τον Σεπτέμβριο με Οκτώβριο. Κυριότερη αιτία είναι η καθυστέρηση στις εργασίες οι οποίες γίνονται σε συνεργασία με την ΕΥΔΑΠ στην Σαλαμίνα". 
 
Σε ερώτηση για την φάση που βρίσκεται τώρα, το χερσαίο έργο του αγωγού στην Σαλαμίνα, είπε:
 
"Αυτό το έργο είναι σε εξέλιξη. Υπάρχει μία σχετική καθυστέρηση, σε συνεννόηση με την ΕΥΔΑΠ από ότι μας εξήγησε ο ανάδοχος, οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσουν, για να κοπεί ένα παλαιό κομμάτι του αγωγού που έρχεται από την δεξαμενή της Πέρανης προς την παραλία, να συνδεθεί ένα άλλο, να κατασκευαστεί ένα καινούργιο φρεάτιο με απαιτήσεις γεωλογικές αυξημένες κι αυτό τους καθυστερεί, είναι ένα έργο το οποίο έχει αναλάβει ο ανάδοχος, η εταιρία Κωνσταντινίδης, αλλά εκεί εμπλέκεται και πάρα πολύ η ΕΥΔΑΠ. Αυτό το κομμάτι προκάλεσε την ολιγόμηνη καθυστέρηση, σύμφωνα με όσα μας είπε ο κ. Κωνσταντινίδης, γι' αυτό το τοποθετούν εκεί, Σεπτέμβριο να αρχίσει η πόντιση, να γίνει η πόντιση".
 
Ο ανάδοχος έχει ζητήσει παράταση της ισχύος της σύμβασης, αφού αυτή λήγει στο τέλος του 2020. Με τα νέα δεδομένα το έργο πηγαίνει μερικούς μήνες μετά και επιπλέον πρέπει να εκτελεστεί η πόντιση και η θωράκιση του αγωγού με τα τσιμεντοστρώματα. Η εκτίμηση από τους επιβλέποντες μηχανικούς είναι ότι ο πραγματικός χρόνος που θα χρειαστεί, θα είναι μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021.
 
Ακολούθησε ερώτηση σχετικά με την επισκευή της κεντρικής δεξαμενής στο Λεόντι και της ετοιμότητας των έργων, που θα υποδεχθούν και θα αξιοποιήσουν τον υποθαλάσσιο αγωγό.
 
"Χωρίς την δεξαμενή, χωρίς τα χερσαία έργα, διότι τα χερσαία είναι η καινούργια, η κεντρική δεξαμενή που είναι επάνω στην Κυψέλη, στο Λεόντι, αλλά είναι και ο αγωγός που έρχεται από το λιμάνι του Λεοντείου προς την δεξαμενή και λοιπόν χρειάζεται από την μεριά του αναδόχου του υποθαλάσσιου να γίνει εκεί η δεξαμενή αναρρύθμισης, που είχαμε πει την άλλη φορά, που και αυτή θα πάρει λίγο χρόνο.  Απ' ότι έμαθα μία νέα, πρόσθετη σύμβαση η οποία γίνεται για την κατασκευή αυτής της δεξαμενής αναρρύθμισης έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά είναι προς κατάρτιση ακόμη στην Περιφέρεια, δεν έχει ολοκληρωθεί αυτή η σύμβαση ώστε να αρχίσει και αυτό το έργο".
 
Ο κύριος Κουκούλης έκανε εκτενή αναφορά στο έργο της κεντρικής δεξαμενής στο Λεόντι και σε όσα είχαν προηγηθεί τον Δεκέμβριο του 2019, οπότε και προγραμματίστηκε από την Περιφέρεια και τον ανάδοχο η παράδοση του έργου. Διαδικασία η οποία δεν ολοκληρώθηκε, αφού όπως επισήμανε ο κ. Κουκούλης δεν αποδείχθηκε ότι το έργο έχει στεγανές δεξαμενές και ότι δουλεύουν ικανοποιητικά όλα τα ηλεκτρομηχανολογικά τμήματα,  όπως οι αντλίες, οι αυτοματισμοί, ο τηλεχειρισμός, οι τηλεμετρήσεις.

"Όλα αυτά δεν μπόρεσαν να μας τα αποδείξουν, στην επίσκεψη που είχαν κάνει τότε παραμονές Χριστουγέννων" τόνισε ο κ. Κουκούλης. Υπενθυμίζεται ότι η παρουσία του κ. Παναγιώτη Κουκούλη, είχε σε εκείνη την συνάντηση κεντρικό ρόλο.
 
"Είπαν ότι, εντάξει, θα τα διορθώσουμε και θα επανέλθουμε. Από τότε έχει περάσει πάνω από ένα εξάμηνο, περίπου ένα εξάμηνο και υπάρχει μία σιωπή εκ μέρους τους. Δεν ξέρουμε τίποτα" σημείωσε ο κ. Κουκούλης.
 
Στην παρατήρηση ότι ο κ. Γιάννης Ζορμπάς είχε ενημερώσει το Δημοτικό Συμβούλιο, πως υπάρχει μία μελέτη, αλλά λόγω των περιορισμών στην ακτοπλοΐα τα συνεργεία δεν μπορούσαν να έρθουν στην Αίγινα, ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης απάντησε:
 
"Πράγματι, υπήρχε μία μελέτη και τα σχετικά κονδύλια από την Περιφέρεια, ούτως ώστε να αποκατασταθούν, να επισκευαστούν αυτές οι ρηγματώσεις που έχουν γίνει και να γίνει και η στεγανοποίηση της δεξαμενής, μέχρι τώρα δεν έχει γίνει. Πότε θα γίνει; θα γίνει το επόμενο χρονικό διάστημα; δεν το ξέρω, δεν το ξέρω ακόμα".
 
Σε άλλη ερώτηση, σχετικά για την συμμετοχή του Τεχνικού Συμβούλου στην ενημέρωση για την πορεία και τα άλλα στοιχεία του έργου προς τον δήμο της Αίγινας, ο κ. Κουκούλης απάντησε:
 
"Εγώ προσπάθησα να ενεργοποιήσω περισσότερο τον Τεχνικό Σύμβουλο, προς όφελος του δήμου. Θέλω να πω ότι ζήτησα την απευθείας επικοινωνία με τον Τεχνικό Σύμβουλο. Η άποψη των ανθρώπων της Περιφέρειας ήταν ότι όχι, ο Τεχνικός Σύμβουλος είναι για να υποστηρίζει τους επιβλέποντες μηχανικούς και γενικότερα την Περιφέρεια, η οποία εκτελεί το έργο και όχι να έρθει να ενημερώνει τον δήμο".
 
Η επόμενη ερώτηση αφορούσε τις διαδικασίες και εάν αυτές έχουν προχωρήσει, προκειμένου να απαγορευθεί η αλιεία στην ζώνη του πυθμένα, όπου θα ποντιστεί ο αγωγός. Ο κ. Κουκούλης είπε ότι για το ζήτημα αυτό δεν υπάρχει κάτι νεώτερο.
 
Ακολούθησε μία ενδιαφέρουσα ενημέρωση, σχετικά με την τεχνική δυνατότητα που θα υπάρχει, από την στιγμή που θα ποντιστεί ο αγωγός, ώστε να μεταφέρει νερό, ακόμη και αν το έργο δεν έχει τελειώσει 100%.
 
"Κάτι τέτοιο αναμέναμε για φέτος το καλοκαίρι", ήταν η παρατήρηση του Aegina Portal, "Δυστυχώς δεν θα το προλάβουμε" απάντησε ο κ. Κουκούλης. Προσέθεσε ωστόσο, ότι αυτό είναι το αντικείμενο μίας συνεννόησης που θα πρέπει να κάνει ο δήμος με τον ανάδοχο του έργου (το είχε επαναλάβει και παλαιότερα).
 
Στην επισήμανση ότι η περίοδος του καλοκαιριού, δεν θα πρέπει να περάσει ανεκμετάλλευτη για την ολοκλήρωση των επιμέρους έργων, όπως της επισκευής της κεντρικής δεξαμενής ή της κατασκευής της δεξαμενής αναρρύθμισης, ο κ. Κουκούλης ήταν απόλυτος, ότι όταν η πόντιση ολοκληρωθεί ο ανάδοχος τους έργου θα θελήσει να δοκιμάσει το έργο κι αυτό το νερό πρέπει να το εκμεταλλευτούμε είπε, ενώ για τα χερσαία τόνισε ότι:  
 
"Είναι απορίας άξιο, πως κατέληξε αυτό το έργο, τα "χερσαία έργα" όπως τα λέμε, να καθυστερούν τόσο πολύ. Όπως είπα και στο δημοτικό συμβούλιο, αυτό το πολύ σπουδαίο και μεγάλο έργο κακόπεσε και στον πρώτο εργολάβο, ο οποίος εγκατέλειψε στην μέση και ο δεύτερος ο οποίος δεν εννοεί να το παραδώσει σε όλες του τις λειτουργίες και τους αυτοματισμούς και στην Κεντρική Περιφέρεια Αττικής, όχι στην Νήσων, που είχε την αρμοδιότητα της παρακολούθησης και της εκτέλεσης του έργου, που δεν το παρακολούθησε σωστά. Δεν είναι δυνατόν τώρα, μετά από τόσους μήνες που έχει τελειώσει θεωρητικά το έργο, χρόνια μάλλον, να μην έχει παραδοθεί ακόμη στον δήμο της Αίγινας. Και να έρχεται τώρα, τελευταία στιγμή που το χρειαζόμαστε για το άλλο μείζον έργο που είναι ο υποθαλάσσιος, να το τελειώσουμε κάτω από πίεση. Δυστυχώς, είναι κρίμα έτσι όπως εξελίχθηκε, αυτό το πολύ σπουδαίο έργο, τα "χερσαία έργα".
 
Ο κύριος Κουκούλης χαρακτήρισε πρωτόγονο τον τρόπο που λειτουργεί αυτή η δεξαμενή, υπενθυμίζοντας ότι έχουμε πληρώσει πάρα πολλά χρήματα για να γίνονται όλα αυτόματα.
 
Ακολούθως του ζητήθηκε να σχολιάσει την πορεία που έχει πάρει το ζήτημα της μεταφοράς νερού, με τον άγονο διαγωνισμό και την άγονη απευθείας ανάθεση (με διαπραγμάτευση όπως επισημαίνει ο κ. δήμαρχος).
 
"Είναι μια εξέλιξη, μία τροπή των πραγμάτων που δεν μας ευχαριστεί καθόλου. Θα επαναλάβω τα ίδια πράγματα που είπα και στην Οικονομική Επιτροπή και στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο, είχε έρθει προς συζήτηση η κατάρτιση των όρων για την νέα σύμβαση, διότι όλοι γνωρίζαμε ότι η σύμβαση λήγει τον Μάιο, αρχές Μαΐου.
 
Τότε είχαμε πει όλοι ότι θα πρέπει να επισπευσθεί, ότι καλό θα ήταν (είχα πει εγώ) να συζητηθεί και στο δημοτικό συμβούλιο γιατί είναι πάρα πολύ σημαντικό, αλλά ένας από τους λόγους που επικαλέστηκε ο δήμαρχος για να μην έρθει στο δημοτικό συμβούλιο ήταν ότι θα πρέπει να γίνει όσο γίνεται πιο σύντομα η διαδικασία για να προλάβουμε τις προθεσμίες.
 
Από τον περασμένο Νοέμβριο όμως η εξέλιξη των πραγμάτων δεν ήταν έτσι όπως θα όφειλε να είναι. Δεν μπορεί από τον Νοέμβριο να συζητάμε γι' αυτό το θέμα και ο διαγωνισμός να γίνεται τελικά τον Απρίλιο. Είναι μια δυσάρεστη εξέλιξη, μια καθυστέρηση δεν είναι προς όφελος του δήμου, διότι άλλο θα ήταν να είχε γίνει ο διαγωνισμός Ιανουάριο - Φεβρουάριο, θα ξέραμε από τότε όλα αυτά τα δεδομένα τα οποία γνωρίζουμε τώρα, ότι κατέληξε άγονος ο διαγωνισμός και άρα θα πρέπει να βρούμε έναν άλλον τρόπο να κάνουμε σύμβαση.
 
Να είχαμε ένα τετράμηνο τουλάχιστον μπροστά μας για συζητήσεις, για επανάληψη διαγωνισμού ενδεχομένως, πολλούς άλλους τρόπους. Δυστυχώς δεν έγινε έτσι όπως θα μπορούσε να γίνει, αλλά φτάσαμε τώρα τον Μάιο, να έχουμε έναν άγονο διαγωνισμό, να έχουμε μία απευθείας ανάθεση περίπου ενός μηνός (104.000 κυβικά μέτρα) που σύντομα θα τελειώσουν και από εκεί και πέρα ένα ερωτηματικό" είπε ο κ. Κουκούλης.
 
Ποιο είναι τώρα το καλό και ποιο το κακό σενάριο, καθώς η κατανάλωση θα αυξηθεί. Θα έρθει κόσμος που έχει παραθεριστικές κατοικίες, θα αυξηθεί η θερμοκρασία γιατί έρχεται καλοκαίρι, ήταν η επόμενη ερώτηση.
 
"Το καλό σενάριο θα ήταν να καταλάβει και ο μεταφορέας, δυστυχώς υπάρχει μόνο ένας, ο οποίος μπορεί να κάνει αυτό το έργο αυτή την περίοδο, δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιος άλλος και όπως μας είπε ο κ. δήμαρχος αναζήτησε και άλλες λύσεις, αλλά δυστυχώς δεν προέκυψε κάποια άλλη εναλλακτική λύση. Να καταλάβει λοιπόν αυτός ο μεταφορέας, ότι έχουμε μία πολύχρονη συνεργασία με τον δήμο της Αίγινας, έχει ο ίδιος, έχει ωφεληθεί και εκείνος από όλη αυτή τη συνεργασία την πολύχρονη.

Κάποτε αυτή η συνεργασία, εντάξει, θα λήξει με την λειτουργία του υποθαλάσσιου. Αλλά τώρα, αυτή την τελευταία περίοδο δεν μπορεί να έχει υπερβολικές απαιτήσεις, διαφορετικές από ότι είχε μέχρι τώρα. Να καταλάβει ότι καλό θα είναι να συνεχίσει με παρόμοιους όρους την παροχή αυτής της υπηρεσίας, της μεταφοράς του νερού προς την Αίγινα. Εντάξει και ο δήμος φαντάζομαι να μπορέσει να έρθει σε συνεννόηση, δεν μπορεί να αλλάξει ουσιωδώς τους όρους, για να αλλάξουν οι όροι θα πρέπει να ξεκινήσει και πάλι η διαδικασία από την αρχή. Καινούργιος διαγωνισμός, κατάρτιση όρων και όλα αυτά τα πράγματα. Ας ελπίσουμε ότι θα πρυτανεύσει η λογική και θα υπάρξει μία συνεννόηση τελικά, ούτως ώστε να μην ξεμείνουμε από νερό. Ελπίζω πως έτσι θα εξελιχθούν τα πράγματα, όλοι μας το ελπίζουμε".
 
Η επόμενη ερώτηση αφορούσε το ζήτημα των γεωτρήσεων και της επικιδυνότητάς μίας εξ αυτών, σύμφωνα με Δελτίο Τύπου του κ. Δημήτρη Μούρτζη.
 
"Εκείνο που θα ήθελα να πω είναι δεν ξέρω ποιες νέες γεωτρήσεις αναζητά εκεί στην Κυψέλη. Εκεί, στην Οικονομική Επιτροπή μου έδωσε να καταλάβω ότι πρόκειται για μία γεώτρηση εγκαταλλελημένη εδώ και πολλές δεκαετίες, σε μία περιοχή που λέγεται "Μεσονήσι". Δεν ξέρω ποια είναι αυτή η γεώτρηση, δεν την ξέρω. Τότε, στην δική μου θητεία δεν είχαμε ασχοληθεί καθόλου με αυτή την γεώτρηση. Είχαμε ασχοληθεί με την άλλη, που είναι στην γέφυρα εκεί, της Κυψέλης, στους Αγίους Θεοδώρους κοντά.

Αυτή η γεώτρηση παρόλο που έχει αρκετό νερό, έχει μεγάλη παροχή, έχει το χαρακτηριστικό ότι έχει βρωμιούχα άλλατα μέσα το νερό, που της δίνουν μία πολύ έντονη και πολύ ενοχλητική οσμή και για αυτό δεν την είχαμε χρησιμοποιήσει ποτέ. Δεν ξέρω αν συζητά γι' αυτη την γεώτρηση, αλλά έτσι αν διατηρεί αυτά τα ίδια χαρακτηριστικά, που είχε τότε και δεν βλέπω τον λόγο να έχουν αλλάξει, να έχουν βελτιωθεί, δεν νομίζω ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Είναι πάρα πολύ ενοχλητική, μέχρι και επικίνδυνη".
 
Μία άλλη ερώτηση για το νερό, είχε σχέση με τη έλλειψη αναφορών και συζήτησης σχετικά με την "επόμενη ημέρα του αγωγού".
 
"Έπρεπε να είχε ξεκινήσει πολύ καιρό πριν. Μακάρι να ξεκινήσει έστω και τώρα. Θα το ξαναφέρουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο γιατί νομίζω ότι είναι μείζον θέμα, πολύ μεγάλης σημασίας", είπε ο κ. Κουκούλης.
 
Θα μπορούσε η αλλαγή μεγάλων τμημάτων του παλιού δικτύου με αυτεπιστασία, όπως έγινε πρόσφατα στον παραλιακό δρόμο του Φάρου - Αγίου Βασιλείου, να είναι η λύση στο ταλαιπωρημένο και παλιό δίκτυο της Αίγινας;
 
"Αυτές οι παρεμβάσεις είναι πολύ θετικές. Είναι καλές, ασφαλώς. Όταν έχεις αλεπάλληλες ζημίες σε ένα μήκος μερικών εκατοντάδων μέτρων, εάν μπορείς να το αντικαταστήσεις πολύ καλά κάνεις. Αλλά το γενικότερο πρόβλημα, που είναι η αντικατάσταση όλων των παλαιών σωληνόσεων δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί. Είναι πολύ μεγάλο σε έκταση, ούτως ώστε να μπορεί να αντιμετωπιστεί από την Υπηρεσία Ύδρευσης. Οπότε περισσότερο πυροσβεστικά το κάνει, αλλά τελική λύση δεν μπορεί να δοθεί με τέτοιου είδους παρεμβάσεις. Χρειάζεται μια μεγάλη εργολαβία ούτως ώστε να δοθεί οριστική λύση".