Χωρίς αλλαγές για την Αίγινα το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου που ενέκρινε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την περίοδο 2022-2026. Παραμένει η αναβάθμιση της υποβρύχιας διασύνδεσης Αίγινας - Μέθανα, όπως της περιόδου 2021-2025.
Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.
Επιγραμματικά, οι βασικοί άξονες ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ (Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) καθορίζονται με το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου, το οποίο καταρτίζεται από τον Διαχειριστή Δικτύου και εγκρίνεται με απόφαση της ΡΑΕ.
Την έγκριση του Σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου για την περίοδο 2021-2025, που υποβλήθηκε από τη ΔΕΔΔΗΕ στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, είχε παρουσιάσει το Aegina Portal στις 21 Σεπτεμβρίου 2021. Σε εκείνο το σχέδιο, αναφορικά με την Αίγινα προβλεπόταν το έργο με κωδικό ΑΝ.ΥΒ.19.38. Το έργο με την ίδιο κωδικό και την ίδια περιγραφή παραμένει και στο Σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου (ΣΑΔ) για την περίοδο 2022-2026, που εγκρίθηκε κατά την τακτική συνεδρίαση της Σύνθεσης του Κλάδου Ενέργειας, στην έδρα της Αρχής, στην Αθήνα, στις 20 Ιουλίου 2023 και δόθηκε στην δημοσιότητα στις 24 Αυγούστου 2022, στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.
Η περιγραφή του έργου
H υφιστάμενη υποβρύχια σύνδεση περιλαμβάνει τέσσερα τριπολικά καλώδια (τρία καλώδια 3x150 mm2 Αl και ένα 3x95 mm2 Cu), μήκους περίπου 9-10 km το καθένα. Για τη μείωση του αριθμού των βλαβών της διασύνδεσης προβλέπεται αποξήλωση και αντικατάσταση τμήματος 150 m ενός εκ των τριπολικών καλωδίων Al, το οποίο παρουσιάζει σημαντικό αριθμό βλαβών, καθώς και προστασία δια ταφής του νέου τμήματος. Επιπλέον, προβλέπεται κατάλληλη προστασία (π.χ. ταφή) των καλωδίων στην περιοχή προσαιγιάλωσης στα Μέθανα σε μήκος 300 m.
Ως έτος ολοκλήρωσης αναφέρεται το 2015 και ως στάδιο του έργου ο προγραμματισμός.
Τόσο το έργο, όσο και η περιγραφή του παραμένουν τα ίδια με αυτά του σχεδίου της περιόδου 2021-2025.
Το ιστορικό του Σχεδίου:
Με την υπ΄ αριθ. 946/2019 απόφαση (σχετικό 6), η ΡΑΕ ενέκρινε το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου (ΣΑΔ) 2019-2023 και προσδιόρισε αναγκαίες βελτιώσεις στο περιεχόμενο και τη δομή του σχεδίου για εφαρμογή από την επόμενη αναθεώρηση του ΣΑΔ. Στη συνέχεια, με την υπ΄ αριθ. 631/2021 απόφαση (σχετικό 7), η ΡΑΕ ενέκρινε το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου (ΣΑΔ) 2021-2025.
Τον Οκτώβριο 2022, ο Διαχειριστής του Δικτύου έθεσε σε δημόσια διαβούλευση (σχετικό 12) προκαταρτικό Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου για την περίοδο 2022-2026 (εφεξής «ΣΑΔ 2022-2026»), για μία μόνο εβδομάδα.
Με το σχετικό 13, ο Διαχειριστής του Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ την εισήγησή του για το ΣΑΔ 2022- 2026 και ενημέρωσε ότι στη δημόσια διαβούλευση επί του προκαταρτικού σχεδίου δεν υποβλήθηκαν σχόλια ή παρατηρήσεις.
Τον Ιανουάριο 2023, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση διάρκειας ενός μήνα την εισήγηση του Διαχειριστή Δικτύου για το ΣΑΔ 2022-2026 (σχετικό 14).
Με το σχετικό 16 η ΡΑΕ διαβίβασε στον Διαχειριστή Δικτύου τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης που διεξήγαγε (σχετικό 15) και ζήτησε τις απόψεις του Διαχειριστή επί αυτών.
Με το σχετικό 17 η ΡΑΕ ζήτησε από τον Διαχειριστή Δικτύου συμπληρωματική πληροφόρηση και διευκρινίσεις επί συγεκριμένων έργων της εισήγησής του για το ΣΑΔ 2022-2026.
Με το σχετικό 16, ο Διαχειριστής του Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ τις απόψεις του επί των παρατηρήσεων που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΕ σχετικά με την εισήγησή του για το ΣΑΔ 2022-2026.
Με το σχετικό 19, ο Διαχειριστής του Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ τις απαντήσεις του σε σχέση με τη συμπληρωματική πληροφόρηση και διευκρινίσεις που ζήτησε επί συγκεκριμένων έργων της εισήγησής του για το ΣΑΔ 2022-2026 (σχετικό 17).
Σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο:
Με τις διατάξεις του άρθρου 109 παράγραφος 7 του Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου ορίζεται ότι το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου (ΣΑΔ) εγκρίνεται κατ’ ελάχιστο κατά το έτος που προηγείται της έναρξης κάθε νέας Ρυθμιστικής Περιόδου Διανομής, καθώς και κάθε άλλο έτος κατά το οποίο ο Διαχειριστής του Δικτύου εκτιμά ότι εγκεκριμένο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου χρήζει αναθεώρησης. Όσον αφορά στη διαδικασία, το ΣΑΔ εγκρίνεται με απόφαση της ΡΑΕ κατόπιν εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου, η οποία λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα δημόσιας διαβούλευσης την οποία διενεργεί επί του Σχεδίου ο Διαχειριστής Δικτύου και τεκμηριώνεται ιδίως ως προς την αναγκαιότητα και την οικονομική αποδοτικότητα της προτεινόμενης ανάπτυξης του Δικτύου, καθώς και τον τρόπο χρηματοδότησής της. Η ΡΑΕ δύναται, κατά την κρίση της, να επιβάλλει τροποποιήσεις στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου. Μετά την έγκριση της ΡΑΕ, το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου αναρτάται στην ιστοσελίδα του Διαχειριστή του Δικτύου.
Προφανώς στο σχέδιο δεν παρουσιάζεται το υποέργο της υποθαλάσσιας διασύνδεσης με τη Σταχτορρόη και της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγινα. Πρόκειται για πολύ μεταγενέστερη απόφαση. Το Aegina Portal την είχε παρουσιάσει τον Απρίλιο του 2023 και την παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και θαλασσίου χώρου-πυθμένα, στο Σταθμό Ηλεκτροδίων της Σταχτορρόης, του υποέργου της υποθαλάσσιας διασύνδεσης και την ηλεκτρική διασύνδεση του με την Αίγινα, τον Αύγουστο του 2023. Υπενθυμίζεται ότι επιστολή προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συναρμόδιους φορείς, για την ηλεκτρική διασύνδεση είχε σταλεί από τον δήμαρχο Αίγινας κ. Γιάννη Ζορμπά τον Φεβρουάριο του 2022.
Το ιστορικό του Σχεδίου:
Με την υπ΄ αριθ. 946/2019 απόφαση (σχετικό 6), η ΡΑΕ ενέκρινε το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου (ΣΑΔ) 2019-2023 και προσδιόρισε αναγκαίες βελτιώσεις στο περιεχόμενο και τη δομή του σχεδίου για εφαρμογή από την επόμενη αναθεώρηση του ΣΑΔ. Στη συνέχεια, με την υπ΄ αριθ. 631/2021 απόφαση (σχετικό 7), η ΡΑΕ ενέκρινε το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου (ΣΑΔ) 2021-2025.
Τον Οκτώβριο 2022, ο Διαχειριστής του Δικτύου έθεσε σε δημόσια διαβούλευση (σχετικό 12) προκαταρτικό Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου για την περίοδο 2022-2026 (εφεξής «ΣΑΔ 2022-2026»), για μία μόνο εβδομάδα.
Με το σχετικό 13, ο Διαχειριστής του Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ την εισήγησή του για το ΣΑΔ 2022- 2026 και ενημέρωσε ότι στη δημόσια διαβούλευση επί του προκαταρτικού σχεδίου δεν υποβλήθηκαν σχόλια ή παρατηρήσεις.
Τον Ιανουάριο 2023, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση διάρκειας ενός μήνα την εισήγηση του Διαχειριστή Δικτύου για το ΣΑΔ 2022-2026 (σχετικό 14).
Με το σχετικό 16 η ΡΑΕ διαβίβασε στον Διαχειριστή Δικτύου τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης που διεξήγαγε (σχετικό 15) και ζήτησε τις απόψεις του Διαχειριστή επί αυτών.
Με το σχετικό 17 η ΡΑΕ ζήτησε από τον Διαχειριστή Δικτύου συμπληρωματική πληροφόρηση και διευκρινίσεις επί συγεκριμένων έργων της εισήγησής του για το ΣΑΔ 2022-2026.
Με το σχετικό 16, ο Διαχειριστής του Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ τις απόψεις του επί των παρατηρήσεων που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΕ σχετικά με την εισήγησή του για το ΣΑΔ 2022-2026.
Με το σχετικό 19, ο Διαχειριστής του Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ τις απαντήσεις του σε σχέση με τη συμπληρωματική πληροφόρηση και διευκρινίσεις που ζήτησε επί συγκεκριμένων έργων της εισήγησής του για το ΣΑΔ 2022-2026 (σχετικό 17).
Σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο:
Με τις διατάξεις του άρθρου 109 παράγραφος 7 του Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου ορίζεται ότι το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου (ΣΑΔ) εγκρίνεται κατ’ ελάχιστο κατά το έτος που προηγείται της έναρξης κάθε νέας Ρυθμιστικής Περιόδου Διανομής, καθώς και κάθε άλλο έτος κατά το οποίο ο Διαχειριστής του Δικτύου εκτιμά ότι εγκεκριμένο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου χρήζει αναθεώρησης. Όσον αφορά στη διαδικασία, το ΣΑΔ εγκρίνεται με απόφαση της ΡΑΕ κατόπιν εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου, η οποία λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα δημόσιας διαβούλευσης την οποία διενεργεί επί του Σχεδίου ο Διαχειριστής Δικτύου και τεκμηριώνεται ιδίως ως προς την αναγκαιότητα και την οικονομική αποδοτικότητα της προτεινόμενης ανάπτυξης του Δικτύου, καθώς και τον τρόπο χρηματοδότησής της. Η ΡΑΕ δύναται, κατά την κρίση της, να επιβάλλει τροποποιήσεις στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου. Μετά την έγκριση της ΡΑΕ, το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου αναρτάται στην ιστοσελίδα του Διαχειριστή του Δικτύου.
Προφανώς στο σχέδιο δεν παρουσιάζεται το υποέργο της υποθαλάσσιας διασύνδεσης με τη Σταχτορρόη και της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγινα. Πρόκειται για πολύ μεταγενέστερη απόφαση. Το Aegina Portal την είχε παρουσιάσει τον Απρίλιο του 2023 και την παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και θαλασσίου χώρου-πυθμένα, στο Σταθμό Ηλεκτροδίων της Σταχτορρόης, του υποέργου της υποθαλάσσιας διασύνδεσης και την ηλεκτρική διασύνδεση του με την Αίγινα, τον Αύγουστο του 2023. Υπενθυμίζεται ότι επιστολή προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συναρμόδιους φορείς, για την ηλεκτρική διασύνδεση είχε σταλεί από τον δήμαρχο Αίγινας κ. Γιάννη Ζορμπά τον Φεβρουάριο του 2022.