Διαδραστική τεχνολογία και εκπαίδευση.

 

Με την ευκαιρία της λήξης του εκπαιδευτικού τηλεματικού προγράμματος «Οδυσσέας 2008» που αφορά την τηλεδιάσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο και είχε ως θεματικό τίτλο «Μεσόγειος θάλασσα και περιβάλλον – Ταξιδεύοντας με τον καπετάν S.O.S.» , το πρώτο Δημοτικό Σχολείο της Αίγινας πραγματοποίησε εκδήλωση στην οποία παρουσιάστηκε το πρόγραμμα τηλεδιάσκεψης και τους τρόπους με τους οποίους συμμετείχαν σε αυτό μαθητές και εκπαιδευτικοί.

Η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής στην αίθουσα εκδηλώσεων του 1ου Δημοτικού Σχολείου της Αίγινας, έμοιαζε αρχικά ως μία τυπική εκδήλωση με την ευκαιρία της λήξης κάποιου εκπαιδευτικού προγράμματος, όμως πολύ γρήγορα συνειδητοποιήσαμε ότι εκπαιδευτικοί και μαθητές είχαν εργαστεί πάνω σε ένα διαδικτυακό σχεδιασμό με υψηλές προδιαγραφές και ειδικό σενάριο.

 

 

Η διαδραστική τηλεδιάσκεψη στην οποία το πρώτο Δημοτικό Σχολείο της Αίγινας συμμετέχει για τέταρτη χρονιά φέτος, αποτελεί ένα εκπαιδευτικό εργαλείο με τη χρήση του οποίου οι μαθητές μπορούν να ανακαλύψουν μία από τις εφαρμογές της σύγχρονης τεχνολογίας. Ο σκοπός του προγράμματος δεν είναι η ίδια καθ’ αυτή η τεχνολογία, αλλά το πώς με τη χρήση της παιδιά από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας, μπορούν να επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν, ξεπερνώντας διαφορετικότητες και αποστάσεις.

 

 

Το όλο project έχει ευρηματικά στοιχεία και καταφέρνει να οδηγήσει τις ομάδες σε συμμετοχικές δραστηριότητες που ξεπερνούν τα στενά όρια της οθόνης ενός υπολογιστή. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται τον υπολογιστή και το διαδίκτυο ως ένα μέσω επικοινωνίας. Μέσα από αυτή, οι μαθητές μπορούν να ανταλλάξουν στοιχεία για τις περιοχές που διαμένουν σε μία αμφίδρομη πορεία ανταλλαγής πληροφοριών που καταλήγει να έχει εκπαιδευτικό ρόλο, με ελκυστικό όμως χαρακτήρα.

 

 

Ο πρώτος ομιλητής της εκδήλωσης ο κύριος Παναγιώτης Αναστασιάδης, επίκουρος καθηγητής Δια Βίου και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε του Πανεπιστημίου Κρήτης, χρησιμοποίησε έναν πολύ ιδιαίτερο όρο για να κάνει κατανοητό έναν από τους στόχους του προγράμματος μιλώντας για «συνεργασιακή ανεκτικότητα», εξηγώντας ότι στην κοινωνία της πληροφορίας δεν αρκεί μόνο η γνώση, αλλά και η ικανότητα της συνεργασίας με άτομα που έχουν άλλη πολιτιστική κουλτούρα ή άλλες διαφορές.

 

Στη συνέχεια ο διευθυντής του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αίγινας κ. Νεκτάριος Κουκούλης παρουσίασε τη δομή του προγράμματος. Οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου της Αίγινας είχαν συνολικά τέσσερις τηλεδιασκέψεις με μαθητές από τον Κίσσαμο Χανίων. Δημιουργήθηκαν ομάδες, τα παιδιά παρουσίασαν τον τόπο τους, έκαναν ερωτήσεις, μίλησαν. Τον προηγούμενο μήνα τα παιδιά των δύο σχολείων συναντήθηκαν στην Αθήνα.

 

 

Τα παιδιά καθάρισαν μία παραλία μαζεύοντας σε σακούλες τα σκουπίδια, αλλά δεν σταμάτησαν σε αυτό. Ανέλυσαν και κατηγοριοποίησαν τα "ευρήματα" κάνοντας εκτιμήσεις για το ποιοι μπορεί να τα πέταξαν.

 

Ακολούθησε η εκπαιδευτικός κυρία Μανούσου Ευαγγελία παρουσιάζοντας τους τρόπους με τους οποίους τα παιδιά αντιμετώπισαν το συγκεκριμένο πρόγραμμα και τα θετικά αποτελέσματα που προήλθαν από αυτό.

 

Λίγο πριν ολοκληρωθεί η εκδήλωση οι ίδιοι οι μαθητές και οι μαθήτριες μίλησαν για τις εμπειρίες που αποκόμισαν από τα διαδραστικά τους ταξίδια και λίγο αργότερα έλαβαν έπαινο για τη συμμετοχή τους.

 

Η όλη προσπάθεια είναι αξιέπαινη όχι μόνο για το τελικό της αποτέλεσμα, αλλά γιατί βασίζεται στην αγάπη των εκπαιδευτικών να προσφέρουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν σε αυτό χωρίς κάποια επιπλέον αμοιβή.