Table Talk

Εκπομπές από το studio του ραδιοφώντου του Aegina Portal

Ο κ. Χρήστος Ρέππας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νεοδιόριστοι και οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, που υπηρετούν στην Αίγινα και τα μέτρα στήριξης που προτείνονται.

xristos-reppas-000.jpg
Τον εκπαιδευτικό κ. Χρήστο Ρέππα, με την ιδιότητά του ως προέδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών της Περιφερειακής Ενότητας Αργοσαρωνικού, φιλοξένησε σήμερα το ραδιόφωνο του Aegina Portal, στο πλαίσιο της επιστολής που απέστελλε ο σύλλογος λίγες ημέρες πριν, τόσο προς τους Δημοτικούς Συμβούλους, όσο και προς τον Δήμαρχο Αίγινας κ. Γιάννη Ζορμπά, σχετικά με την ανάγκη στήριξης των νεοδιόριστων και  των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που υπηρετούν στο νησί μας. 


Μάλιστα, τόσο ο κ. Χρήστος Ρέππας, όσο και η γραμματέας του συλλόγου κ. Ευαγγελία Λυκούρη, προσήλθαν στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που πραγματοποιήθηκε στις 30 Νοεμβρίου 2022. εκθέτοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοί τους και υποβάλλοντας σχετικές προτάσεις.

Γιώργος Στριγάρης Δύο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, θέτετε ένα ζήτημα το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό και σχετίζεται με την δυνατότητα που δίνει το κράτος, αλλά και η ίδια η πολιτεία, στους εκπαιδευτικούς, τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς ειδικά, που κάνουν τα πρώτα τους βήματα. Και είναι πολύ σημαντικό αυτό, να μπορούν να υπηρετήσουν στον τόπο που έχουν διοριστεί, που τους έχει ανατεθεί, αλλά το υψηλό κόστος διαβίωσης δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα. Γι’ αυτό το λόγο ζητήσατε μία συνάντηση με το Δήμαρχο Αίγινας κ. Γιάννη Ζορμπά, στείλατε επιστολή στους δημοτικούς συμβούλους ενημερώνοντάς τους και στα Τοπικά Μέσα Ενημέρωσης και κάνατε και προσωπική παράσταση στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, μαζί με την κυρία Λυκούρη, τη γραμματέα του συλλόγου. Που βρίσκεται το πρόβλημα και τι ακριβώς ζητάτε εσείς ως σύλλογος.

Χρήστος Ρέππας: Να πούμε το εξής, ότι και τη φετινή σχολική χρονιά και της προηγούμενης, στα σχολεία του νησιού μας υπηρετούν αρκετές δεκάδες εκπαιδευτικών, οι οποίοι είναι νεοδιόριστοι και αναπληρωτές. Βρίσκονται δηλαδή στην αρχή της θητείας τους και δεν έχουν ούτε στην Αίγινα τη μόνιμη κατοικία τους. Πολλοί απ' αυτούς συντηρούν δύο σπίτια, καθώς έχουν οικογένειες μακριά από εδώ. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί όπως και όλοι οι εργαζόμενοι, έρχονται αντιμέτωποι με την ακρίβεια, με το υψηλό κόστος διαβίωσης, με αποτέλεσμα ο μισθός, ο οποίος θα πρέπει να πούμε ότι είναι κάπου ανάμεσα στα 700 και τα 900 ευρώ, δεν φτάνει ούτε για τα βασικά.

Πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν μία οικογένεια που μένει στην στην Αθήνα ή σε κάποια άλλη πόλη, κυρίως της Αττικής, είναι  αναγκασμένοι να πηγαινοέρχονται καθημερινά, πράγμα που σημαίνει ότι το κόστος είναι πολύ υψηλό.  Γνωρίζουμε και από τις αυξήσεις των εισιτηρίων και γενικότερα από τις αυξήσεις όλων των αγαθών. 

Άλλοι πάλι, επίσης, αδυνατούν να βρουν σπίτια εδώ στο νησί και λόγω του, επίσης, υψηλού κόστους των ενοικίων.

Και υπάρχει και μία τρίτη πλευρά, η οποία έχει να κάνει με τη μετακίνηση μέσα στο νησί, από σχολείο σε σχολείο. Τι θέλω να πω. Υπάρχουν πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί που μετακινούνται, είτε σε καθημερινή βάση, είτε σε εβδομαδιαία από σχολείο σε σχολείο, γιατί δεν διδάσκουν μόνο εσένα σχολείο, αλλά μπορεί να συνδιδάσκουν και σε 3- 4 και ούτω καθεξής. 

Είναι συνήθως εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, αλλά μπορεί να είναι και δάσκαλοι. Ωστόσο, η μετακίνηση αυτή είναι σοβαρό και οικονομικό πρόβλημα, αλλά και έχει να κάνει και με τις ώρες των συγκοινωνιών, για το πως μπορεί να πάει κανείς, να φύγει από ένα σχόλιο του κέντρου για να πάει, ας πούμε, στο Μεσαγρό, στο Βαθύ.

Συνήθως οι μετακινήσεις είναι διαφορετική μέρα, ωστόσο το πρόβλημα αυτό και με τις συγκοινωνίες υπάρχει και το οικονομικό κόστος. Το πρόβλημα των μετακινήσεων είναι σοβαρό, από τις πλευρές αυτές που είπαμε. 

Εμείς ζητάμε από τη δημοτική αρχή να υπάρξει, καταρχήν, ένα στεγαστικό επίδομα το οποίο θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς, να έχουν μία μόνιμη κατοικία στο νησί και δεν λέμε μόνο για τη φετινή σχολική χρονιά, νομίζω ότι το πρόβλημα πρέπει να το δούμε λίγο μακροπρόθεσμα, έτσι ώστε να μπορούν, όσοι τουλάχιστον έχουν τη δυνατότητα να μένουν μέσα στο νησί, να γνωρίζονται και με την τοπική κοινωνία και να έχουν μία καλύτερη επικοινωνία με όλο τον κόσμο του και με το νησί και με υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα. 

Χρειάζεται, λοιπόν, να υπάρχει ένα επίδομα στέγασης σε όλους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι της Αίγινας, όπως γίνεται και σε άλλους νησιωτικούς δήμους του Αργοσαρωνικού. 

Υπάρχει δηλαδή αυτή η δυνατότητα. Επίσης, να υπάρξει μία εξασφάλιση μετακίνησης, δωρεάν μετακινήσεις, προς όλα τα άλλα τα σχολεία του νησιού, με ευθύνη του δήμου, δηλαδή με τη δημοτική συγκοινωνία, να υπάρξει μία επιδότηση αυτής της μετακίνησης. 

Επίσης, ζητάμε να ασκηθεί μία πίεση στις εφοπλιστικές εταιρείες και να εξασφαλιστεί έκπτωση στα ναύλα των πλοίων κατά 50%. Μέχρι τώρα είναι 30%, αλλά ήδη τα εισιτήρια είναι πάρα πολύ ακριβά και με αυτό το κόστος και με αυτή η έκπτωση, ας πούμε, πάλι δεν μπορεί να το καλύψει. 

Και τέλος να υπάρχει δυνατότητα, όσοι από τους συναδέλφους έχουν παιδιά δικά τους, εδώ στην Αίγινα, να μπορούν ακόμα και με εκπρόθεσμη εγγραφή σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, να γράφουν τα παιδιά τους, ανεξάρτητα από τον χρόνο πρόσληψης. Γιατί το λέω αυτό; Κάποιος μπορεί να προσληφθεί τον Οκτώβριο, κάποιος μπορεί να έρθει στα μέσα της χρονιάς. Είναι αδύνατον να έρθει εδώ, αν δεν έχει τη δυνατότητα ας πούμε να αφήσει το παιδί του σε ένα βρεφονηπιακό σταθμό, να μπορεί να το πηγαίνει. Μ’ αυτή την έννοια θεωρούμε ότι θα βελτιωθεί η κατάσταση με βάση τους άξονες τους οποίους είπα προηγούμενα, δηλαδή το επίδομα στέγασης προς όλους τους εκπαιδευτικούς που δεν είναι μόνιμο, την εξασφάλιση της μετακίνησης μέσα στο εσωτερικό του νησιού, τα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και την εγγραφή στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, σαν κάτι πολύ βασικό. 

Έχει πολύ μεγάλη σημασία ο εκπαιδευτικός, να του δίνεται η δυνατότητα να έχει μία καλύτερη επαφή και με την εκπαιδευτική κοινότητα και με την τοπική κοινωνία και όχι να είναι συνεχώς στο τρέξιμο των μετακινήσεων Δυστυχώς, υπάρχει καθεστώς του να διδάσκουμε σε αρκετά σχολεία, κυρίως ειδικότητες, αυτό έχει αρνητικές συνέπειες. Θέλω να θίξω το καθεστώς, αυτό που λέμε ελαστική εργασία. Τη μία μέρα είναι στο ένα σχολείο την άλλη μέρα είναι στο άλλο σχολείο, δεν υπάρχει, δεν μπορεί να χτιστεί μία καλή σχέση με τα παιδιά. Χρειάζεται καταρχήν να υπάρχει μία γνωριμία, το πρώτο στάδιο και τα λοιπά. 

Γιώργος Στριγάρης Να δούμε λίγο τα θέματα που έθεσες, επιμέρους. Δεν ξέρω αν γνωρίζετε, αν το έχετε αναζητήσει, εάν δηλαδή υπάρχουν σχετικές διατάξεις, που να αφορούν τη δυνατότητα των δήμων, των ΟΤΑ, να δίνουν επιδοτήσεις προς τους εκπαιδευτικούς. Θυμάμαι, ότι για το ζήτημα του παιδιάτρου, υπήρξε σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να υπάρχουν κάποιες διευκολύνσεις. Λίγο καιρό αργότερα βγήκε μάλιστα και σχετική διάταξη για τους γιατρούς και το τι επιδοτήσεις μπορούν να δίνουν οι ΟΤΑ. Έχετε αναζειτήσει, έχετε βρει  κάτι τέτοιο; 

Χρήστος Ρέππας: Kοιτάξτε τώρα για θέμα νομικών διατάξεων δεν έχουμε δει κάτι συγκεκριμένο, ωστόσο υπάρχουν και άλλοι δήμοι, εδώ της περιοχής και γενικότερα στην Ελλάδα, οι οποίοι δίνουν τέτοιου είδους επιδόματα, δεν νομίζω ότι είναι ότι θα είναι θέμα, ότι υπάρχει κάποιο νομικό εμπόδιο. Κυρίως το εμπόδιο, εάν είναι εμπόδιο, θα είναι το ουσιαστικό. 

Επίσης, στην περίπτωση τη δική μας θεωρώ, ότι δεν θα είναι και πολύ μεγάλο το κόστος για το δήμο.

Γιώργος Στριγάρης Αυτή είναι η επόμενη ερώτηση, έχετε υπολογίσει περίπου πόσο είναι αυτό κόστος ανά έτος, για το σύνολο των δασκάλων που έρχονται στην Αίγινα.

Χρήστος Ρέππας: Ακριβώς δεν μπορούμε να το έχουμε υπολογίσει, γιατί δεν υπάρχει ακόμα κάποια απόφαση για το ύψος του επιδόματος, εάν τελικά παρθεί τέτοιου είδους απόφαση.

Θεωρώ ότι δεν θα είναι μεγάλο το κόστος. Δεν μπορώ να το υπολογίσω ακόμα, γιατί δεν ξέρω και τον ακριβή αριθμό που θα έχουμε αυτή τη στιγμή, των αναπληρωτών ή των νεοδιόριστων. Κυρίως των αναπληρωτών, είναι ένα μεταβαλλόμενο, μέχρι και τη μέση της χρονιάς νούμερο, γιατί υπάρχουν τρεις φάσεις. Πρώτη, δεύτερη και τρίτη, Η τρίτη φάση είναι σχεδόν μέχρι το Νοέμβριο. Τον Νοέμβριο βέβαια έρχονται λιγότεροι, η πρώτη φάση είναι κυρίως του Σεπτεμβρίου και η δεύτερη που ακολουθεί, πάλι μες στο Σεπτέμβριο ή αρχές Οκτωβρίου. 

Θεωρώ όμως, ότι δεν θα είναι ένα μεγάλο ποσό, το οποίο είναι απαγορευτικό για το δήμο. 

Γιώργος Στριγάρης Το ρωτώ γιατί συνήθως αυτά τα θέματα περνάνε κατ’ αρχήν από την Οικονομική Επιτροπή, οπότε θα πρέπει να υπάρχει μία εισήγηση για ένα συγκεκριμένο ποσό. 

Χρήστος Ρέππας: Υπάρχουν, λέω ότι υπάρχουν και άλλοι δήμοι, οι οποίοι δίνουν τέτοιου είδους επιδόματα, αλλά προφανώς δεν υπάρχει και νομοθετικό εμπόδιο. 

Γιώργος Στριγάρης Όσον αφορά το ζήτημα της στέγης. Είναι γνωστό ότι η Αίγινα ως τουριστικό μέρος, όπως και πολλά άλλα νησιωτικά μέρη της χώρας μας, έχουν το ζήτημα του Airbnb το οποίο σταματάει κάποια στιγμή (μειώνεται), κάπου εκεί στον Οκτώβριο. Υπάρχει αυτό το ζήτημα της στέγης, η οποία διατίθεται για τουριστικούς λόγους ένα μεγάλο διάστημα και στη συνέχεια μπορεί να διατεθεί για ένα μέρος της σχολικής χρονιάς σε εκπαιδευτικούς. 

Αυτό πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε;  έχετε αναζητήσει λύση σ’ αυτό; γιατί η στέγη είναι δεσμευμένη. Έχω την αίσθηση για ένα μεγάλο μέρος της στέγης που διατίθεται προς εκπαιδευτικούς, μέχρι λίγο και μετά την ολοκλήρωση της θερινής περιόδου. 

Χρήστος Ρέππας:  Αυτό που ξέρουμε είναι ότι στέγη, συνήθως, είναι δεσμευμένη εκεί, μέχρι τον Ιούνιο που θα τότε δεν μπορούν να το κρατήσουν για καλοκαίρι κτλ.

Μέχρι πέρυσι ο σύλλογος είχε και μία επαφή, φέτος δεν το κάναμε για κάποιους άλλους λόγους, είχε μία επαφή με τους ιδιοκτήτες, δηλαδή δημοσιεύαμε μία ανακοίνωση στα Τοπικά Μέσα Ενημέρωσης και λέγαμε ότι όσοι προσφέρουμε στέγη για τους εκπαιδευτικούς, να έρθουν σε μία επικοινωνία μαζί μας. Υπήρχε προσφοράς στέγης, υπήρξε προσφορά, ανεξάρτητα από το ύψος των ενοικίων. 

Θυμάμαι ότι δημοσιεύουμε έναν κατάλογο αρκετά μεγάλο, και μάλιστα όπου δεν έβρισκαν το συγκεκριμένο σπίτι… 

Γιώργος Στριγάρης Μου λες για την εποχή της πανδημίας ή πιο πριν;

Χρήστος Ρέππας: Πιο πριν, όχι δεν είχε να κάνει, δηλαδή υπήρχε, πάντοτε υπήρχε η δυνατότητα να βρεθεί κάτι το Σεπτέμβριο. Αυτό που κυρίως είναι το πρόβλημα, είναι το ύψος των ενοικίων. Αυτό είναι το σοβαρό πρόβλημα.

Γιώργος Στριγάρης Εσείς ήρθατε στο Δημοτικό Συμβούλιο, είπατε αυτά που είχατε να πείτε, κάνατε την παράστασή σας εκεί, τι σας είπε ο κύριος δήμαρχος;

Χρήστος Ρέππας: Ότι καταρχήν (κατάλαβα) ότι τοποθετήθηκε θετικά και είπε ότι θα το δει με την Οικονομική Επιτροπή αυτό. Ελπίζουμε σε μία θετική ανταπόκριση. Κοιτάξτε, οι υλικές συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών έχουν πάντοτε να κάνουνε και με την ποιότητα του σχολείου και το προσφερόμενο εκπαιδευτικό έργο. 

Νομίζω ότι θα πρέπει να το δούμε σοβαρά το θέμα, όχι μόνο για τη νέα χρονιά αυτή που διανύουμε, αλλά και σε μία μακροπρόθεσμη βάση, να υπάρχει δηλαδή ένας άξονας, να υπάρχουν μερικοί άξονες στήριξης υλικής, ας πούμε, στήριξης με βοήθεια προς εκπαιδευτικούς και για τις επόμενες χρονιές. Να είναι κάτι μακροπρόθεσμο.

Γιώργος Στριγάρης Μέχρι πότε πρέπει να σας απαντήσει ο δήμαρχος ή η Οικονομική Επιτροπή, δηλαδή για να λειτουργήσει αυτό τη φετινή χρονιά. Όσο το δυνατόν ταχύτερα; 

Χρήστος Ρέππας: Δεν άκουσα κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. 

Γιώργος Στριγάρης Εσείς θέσατε κάποιο χρονοδιάγραμμα;

Χρήστος Ρέππας: Όχι, για εμάς το θέμα είναι ανοιχτό και θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε το να εφαρμοστούν αυτά, να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε αυτούς τους άξονες που είπαμε προηγούμενα. Είναι ανοιχτό και για το νέο διοικητικό συμβούλιο που θα εκλεγεί το επόμενο διάστημα, μετά από δύο εβδομάδες περίπου. Είναι μέσα στο πλαίσιο της δράσης. 



Ακολουθήστε το Aegina Portal στο Google News

google-news.png
Το σύνολο του περιεχομένου του Aegina Portal είναι πρωτότυπο, αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και προστατεύεται από τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων.
Απαγορεύεται η αντιγραφή ολόκληρου ή μέρους αυτού χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια.

Tune in Apps

Ακούστε το Aegina Portal Talk Radio από το λογαριασμό μας στο Tunein

Aegina Portal Talk Radio

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε έναν εξωτερικό player:


iTunes.png vlc.png winamp.png wmp.png