Ειδήσεις από την αυτοδιοίκηση

Ενημερωτικό ένθετο στο ραδιόφωνο του Aegina Portal

Οργάνωση και λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης Άρθρο 83 του ν. 5021/2023 (Α΄31) «Υπηρεσίες Δόμησης – Αντικατάσταση του άρθρου 97 Α του ν. 3852/2010». Τι ισχύει για τους Δήμους που δεν έχουν ΥΔΟΜ.

Από το Υπουργείο Εσωτερικών εκδόθηκε η εγκύκλιος 402: "Οργάνωση και λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης Άρθρο 83 του ν. 5021/2023 (Α΄31) «Υπηρεσίες Δόμησης – Αντικατάσταση του άρθρου 97 Α του ν. 3852/2010".  Στην εγκύκλιο περιέχονται πληροφορίες για τους Δήμους που δεν έχουν ΥΔΟΜ και τις κατηγορίες στις οποίες διακρίνονται.

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.





Οργάνωση και λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.)Α. Γενικό μέροςI.

Εισαγωγή

Με το άρθρο 83 του ν. 5021/2023 (Α’ 31), το οποίο έχει έναρξη ισχύος από 1η.1.2023, αντικαταστάθηκε το άρθρο 97Α του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), με σκοπό την αποσαφήνιση βασικών εννοιών, προϋποθέσεων και διαδικασιών για την απρόσκοπτη λειτουργία των πολεοδομικών αρμοδιοτήτων από τους δήμους της χώρας. Το εν λόγω άρθρο, ισχύει μέχρι την έκδοση του προβλεπόμενου προεδρικού διατάγματος της παρ. 2 του άρθρου 31 του ν. 4495/2017 (Α’ 167), με το οποίο θα καθοριστούν οι προϋποθέσεις για τη λειτουργία και οργάνωση των Υ.ΔΟΜ., καθώς και τα κριτήρια για την κατ’ ελάχιστον στελέχωση αυτών.

Επιγραμματικά με τις διατάξεις του νέου άρθρου 97 Α του ν. 3852/2010

α. Καθορίζονται οι προϋποθέσεις με τις οποίες προσδιορίζονται ποιοι δήμοι από 1.1.2023 έχουν Υ.ΔΟΜ. και ποιοι δήμοι, από την ίδια ημερομηνία, δεν έχουν και δεν μπορούν να συστήνουν και να λειτουργούν Υ.ΔΟΜ. Στο πλαίσιο αυτό διευκρινίζεται ότι για τις Υ.ΔΟΜ. των δήμων της έδρας κάθε νομού και τις Υ.ΔΟΜ. που λειτουργούσαν την 31.12.2022 τεκμαίρεται η λειτουργία τους ανεξαρτήτως επιπέδου στελέχωσης1.

β. Προσδιορίζονται οι δήμοι που θα συνεχίσουν να παρέχουν διοικητική υποστήριξη σε όσους δήμους από την 1.1.2023 δεν μπορούν να συστήνουν και να λειτουργούν Υ.ΔΟΜ.2. Επιπλέον, καθορίζονται και οι υποχρεώσεις αυτών που θα συνεχίσουν να δέχονται διοικητική υποστήριξη.

θεσπίζεται δυνατότητα λήψης μέτρων για την αποσυμφόρησή τους και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης άσκησης των αρμοδιοτήτων δόμησης4.

γ. Εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις ελάχιστης στελέχωσης για τη λειτουργία των Υ.ΔΟΜ. και καθορίζονται οι ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβούν οι δήμοι για να την ανακτήσουν, εάν χάσουν αυτό το ελάχιστο επίπεδο στελέχωσης6.

δ. Εξειδικεύεται η ενίσχυση των δήμων που λειτουργούν Υ.ΔΟΜ. και παρέχουν διοικητική υποστήριξη σε άλλο δήμο, με ανθρώπινο δυναμικό και οικονομικούς πόρους από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, με τριετή πρόβλεψη7. Στο πλαίσιο αυτό θεσπίζεται ένα πλέγμα διατάξεων για την κατά προτεραιότητα ενίσχυση των Υ.ΔΟΜ. με προσωπικό, τη συνεχή παρακολούθηση του στελεχιακού δυναμικού των υπηρεσιών αυτών και την πρόβλεψη διαδικασιών ενίσχυσης, σε περίπτωση μείωσής του.

ε. Εξειδικεύεται ο ρόλος των συναρμόδιων φορέων για την ορθή διασφάλιση της λειτουργίας των Υ.ΔΟΜ. της χώρας, δηλαδή των Υπουργείων Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.

Για τις Υ.ΔΟΜ. που λειτουργούν, αλλά αντιμετωπίζουν σημαντικό φόρτο εργασίας ή σημειώνεται σημαντική καθυστέρηση στην άσκηση των αρμοδιοτήτων τους

IIΙ. Δήμοι που δεν έχουν ΥΔΟΜ

Δήμοι που δεν εμπίπτουν σε καμία από τις ανωτέρω α, β, γ και δ κατηγορίες δεν μπορούν μετά την 1η.1.2023 να συστήσουν και να λειτουργήσουν Υ.ΔΟΜ.Οι συγκεκριμένοι δήμοι μπορούν να διακριθούν στις ακόλουθες δύο υποκατηγορίες.

- Δήμοι στους οποίους είχε συσταθεί οργανική μονάδα, υπεύθυνη για τηνάσκηση μέρους ή του συνόλου των αρμοδιοτήτων Υ.ΔΟΜ., η οποία, όμως, δενλειτούργησε και η στελέχωσή της, όπως αποτυπώνεται στο ψηφιακόοργανόγραμμα της 3ης Ιανουαρίου 2023, δεν πληροί τις προϋποθέσεις ελάχιστης στελέχωσης που τίθενται με την παρ. 3 α.

- Δήμοι στον Ο.Ε.Υ. των οποίων, όπως αποτυπώνεται στα ψηφιακάοργανόγραμματά τους της 3ης-1-2023, δεν προβλεπόταν οργανική μονάδα μεαρμοδιότητες Υ.ΔΟΜ.

Με διαπιστωτική απόφαση του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προσδιορίζονται οι δήμοι αυτοί, καθώς και οι δήμοι που συνεχίζουν να παρέχουν σε αυτούς διοικητική υποστήριξη, όπως ίσχυε κατά την 31η.12.2022, εκτός εάν καθοριστεί με αιτιολογημένη απόφαση του Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η άσκηση των εν λόγω αρμοδιοτήτων από την Υ.ΔΟΜ. του δήμου της έδρας του νομού
14. Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, η χρέωση της έκδοσης προέγκρισης οικοδομικής άδειας και η άσκηση του συνόλου των αρμοδιοτήτων του άρθρου 31 του ν. 4495/2017 διενεργούνται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος οικοδομικών αδειών e- adeies.

Σε κάθε περίπτωση, έως την έκδοση της εν λόγω απόφασης του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, οι δήμοι αυτοί θα συνεχίζουν να δέχονται διοικητική υποστήριξη από τους ίδιους δήμους που την παρείχαν κατά την 31η.12.202215.


Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά την εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών εδώ.

Η διάταξη του νέου νόμου 5036/2023 αναφορικά με τη ρύθμιση οφειλών προς δήμους και την αναβίωση παλαιότερων ρυθμίσεων.

Η διάταξη του νέου νόμου 5036/2023 αναφορικά με τη ρύθμιση οφειλών προς δήμους και την αναβίωση παλαιότερων ρυθμίσεων. 

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση, στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.





Άρθρο 90
Ρύθμιση οφειλών προς δήμους για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης και του αυξημένου πληθωρισμού του έτους 2022 - Αναβίωση της ρύθμισης των εκατό (100) δόσεων των ν. 4611/2019 και 4764/2020

1. Οφειλές προς δήμους που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την 1η.11.2021 και έως την 1η.2.2023 μπορούν να ρυθμιστούν είτε σε τριάντα έξι (36) δόσεις με επιτόκιο που υπολογίζεται με βάση το τελευταίο δημοσιευμένο μέσο ετήσιο επιτόκιο δανείων σε ευρώ χωρίς καθορισμένη διάρκεια αλληλόχρεων λογαριασμών που χορηγούνται από όλα τα πιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλέον είκοσι πέντε εκατοστών της εκατοστιαίας μονάδας (0,25%), ετησίως υπολογιζόμενο, είτε σε έως εβδομήντα δύο (72) δόσεις με επιτόκιο που υπολογίζεται με βάση το τελευταίο δημοσιευμένο μέσο ετήσιο επιτόκιο δανείων σε ευρώ χωρίς καθορισμένη διάρκεια αλληλόχρεων λογαριασμών που χορηγούνται από όλα τα πιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλέον μιάμισης εκατοστιαίας μονάδας (1,5%), ετησίως υπολογιζόμενο, υπό τις εξής προϋποθέσεις:

α) Ο οφειλέτης να μην είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές ή αρρύθμιστες ληξιπρόθεσμες οφειλές στις ταμειακές υπηρεσίες των δήμων την 1η.11.2021 και επιπλέον να έχει καταβάλει όλες τις μηνιαίες δόσεις των ρυθμίσεων των εκατό (100) δόσεων, έως την ημερομηνία υπαγωγής στη νέα ρύθμιση, εφόσον είχε υπαχθεί σε αυτές.
β) Ο οφειλέτης να έχει υποβάλλει όλες τις δηλώσεις εισοδήματος για την τελευταία πενταετία μέχρι την 31η.12.2022.
γ) Ο οφειλέτης κατά τον χρόνο υπαγωγής στη ρύθμιση να μην έχει καταδικαστεί αμετάκλητα για φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία.

2. Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας καταβολής δόσης ανέρχεται σε τριάντα (30) ευρώ.

3. Σε περίπτωση ένταξης στη νέα ρύθμιση ισχύουν όλα τα ευεργετήματα των άρθρων 110 έως και 117 του ν. 4611/2019 (Α' 73) και των άρθρων 165 έως και 172 του ν. 4764/2020 (Α' 256), όπως η χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας και η αναστολή της συνέχισης της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί των οφειλών που ρυθμίζονται.

4. Μπορούν να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση των τριάντα έξι (36) ή εβδομήντα δύο (72) δόσεων και οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1η.11.2021 και είναι ενταγμένες σε εξυπηρετούμενες κατά την 1η.2.2023 πάγιες ρυθμίσεις, εφόσον οι ρυθμίσεις αυτές περιλαμβάνουν αποκλειστικά τέτοιες οφειλές.

5. Προκειμένου ο οφειλέτης να ενταχθεί στη νέα ρύθμιση των τριάντα έξι (36) ή εβδομήντα δύο (72) δόσεων, αν έχει λοιπές αρρύθμιστες ληξιπρόθεσμες οφειλές που δεν έχει εντάξει σε άλλη ενήμερη ρύθμιση δόσεων τμηματικής καταβολής, υποχρεούται εντός μηνός από την επικύρωση της ένταξης, να τις ρυθμίσει με την πάγια ρύθμιση των είκοσι τεσσάρων (24) ή σαράντα οκτώ (48) δόσεων κατά περίπτωση.

6. Εξαιρούνται από τη ρύθμιση όσες οφειλές δεν μπορούν να υπαχθούν σε νομοθετική ρύθμιση τμηματικής καταβολής ή η ρύθμισή τους απαγορεύεται από άλλους νόμους.

7. Ρυθμίσεις των άρθρων 110 έως και 117 του ν. 4611/2019 (Α' 73) και των άρθρων 165 έως και 172 του ν. 4764/2020 (Α'256) που απωλέσθηκαν ή κατέστησαν μη εξυπηρετούμενες έως την 1η.2.2023, δύνανται να αναβιώσουν με πληρωμή δύο (2) δόσεων έως τις 31η.7.2023, δηλαδή της τρέχουσας δόσης και μίας επιπλέον που αποσβένει παλαιές υποχρεώσεις με σειρά παλαιότητας.

8. Ποσά που έχουν καταβληθεί ως υπερείσπραξη αποσβένουν τις παλαιότερες δόσεις με σειρά παλαιότητας. Το ύψος εκάστης των ανεξόφλητων, μετά την επανένταξη και τη διενέργεια των αποσβέσεων του πρώτου εδαφίου, δόσεων της απολεσθείσας ρύθμισης με ημερομηνία λήξης πριν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης επανένταξης, διαμορφώνεται κατόπιν επιβάρυνσης της δόσης με τον τόκο εκπρόθεσμης καταβολής που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 53 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022, Α' 206, Κ.Φ.Δ.) και την παρ. 1 του άρθρου 6 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α' 190, Κ.Ε.Δ.Ε.), ο οποίος υπολογίζεται από την ημερομηνία κατά την οποία κατέστη ληξιπρόθεσμη έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης επανένταξης. Οι δόσεις του προηγούμενου εδαφίου καταβάλλονται, με σειρά παλαιότητας, μετά τις τυχόν υπολειπόμενες δόσεις της απολεσθείσας ρύθμισης με ημερομηνία λήξης μετά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης επανένταξης.

9. Η αναβίωση πραγματοποιείται με όλα τα ευεργετήματα των ρυθμίσεων αυτών, όπως ισχύουν για κάθε ρύθμιση.

10. Προκειμένου να αναβιώσει η ρύθμιση των εκατό (100) δόσεων, αν ο οφειλέτης έχει λοιπές αρρύθμιστες ληξιπρόθεσμες οφειλές που δεν έχει εντάξει σε άλλη ενήμερη ρύθμιση δόσεων τμηματικής καταβολής, υποχρεούται εντός μηνός από την επικύρωση της αναβίωσης, να τις ρυθμίσει με την πάγια ρύθμιση των είκοσι τεσσάρων (24) ή σαράντα οκτώ (48) δόσεων κατά περίπτωση. Αν ο οφειλέτης έχει απωλέσει την πάγια ρύθμιση στο παρελθόν, του δίδεται η δυνατότητα ένταξης στην πάγια ρύθμιση με τους όρους της δεύτερης ευκαιρίας, προς τον σκοπό αναβίωσης των ρυθμίσεων των εκατό (100) δόσεων και υπό τον όρο ότι ο οφειλέτης ρυθμίζει το σύνολο των οφειλών του.

11. Οι αιτήσεις των οφειλετών για υπαγωγή στη ρύθμιση των παρ. 1 έως 6 και για αναβίωση της απολεσθείσας ρύθμισης των παρ. 7 έως 10, υποβάλλονται προς τον οικείο δήμο από την έναρξη ισχύος του παρόντος και μέχρι την 30η.6.2023. Οι αιτήσεις υποβάλλονται μέσω του διαδικτυακού τόπου του δήμου ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω ειδικής εφαρμογής του αρμόδιου δήμου ή της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος.

12. Η ρύθμιση χορηγείται με απόφαση που εκδίδεται από τα αρμόδια κατά περίπτωση όργανα της παρ. 2 του άρθρου 170 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α' 114).

Αρμοδιότητες Οικονομικής Επιτροπής Δήμων κατά την εκτέλεση συμβάσεων, που υλοποιούνται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα του ν. 3389/2005 -Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 72 και παρ. 1 άρθρου 163 ν. 3852/2010.

Στις 24 Μαρτίου 2023, κατατέθηκε το σχέδιο νόμου με τίτλο: "Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις".

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.





Άρθρο 10
Αρμοδιότητες Οικονομικής Επιτροπής Δήμων κατά την εκτέλεση συμβάσεων, που υλοποιούνται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα του ν. 3389/2005 -Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 72 και παρ. 1 άρθρου 163 ν. 3852/2010


1. Στην περ. ζ’ της παρ. 1 του άρθρου 72 του ν. 3852/2010 (Α’ 82), περί αρμοδιοτήτων της οικονομικής επιτροπής των δήμων, προστίθεται δεύτερο εδάφιο σχετικά με τις συμβάσεις που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και η περ. ζ’ της παρ. 1 του άρθρου 72 διαμορφώνεται ως εξής: «ζ) Ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων της απευθείας ανάθεσης, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Δημάρχου και αποφασίζει για την έγκριση και παραλαβή των πάσης φύσεως μελετών του Δήμου, σύμφωνα με το άρθρο 189 του ν. 4412/2016 (Α` 147). Ειδικά για τις συμβάσεις που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα του ν. 3389/2005 (Α’ 232) ασκεί τα καθήκοντααναθέτουσας αρχής και κατά το στάδιο εκτέλεσης αυτών και αποφασίζει για την τροποποίηση του φυσικού ή/και οικονομικού αντικειμένου τους, κατά τους όρους της σύμβασης σύμπραξης και της, κατά περίπτωση, εφαρμοζόμενης νομοθεσίας.»

2. Στο πρώτο εδάφιο της περ. ιστ της παρ. 1 του άρθρου 163 του ν. 3852/2010, περί αρμοδιοτήτων του περιφερειακού συμβουλίου, προστίθεται η φράση «και των συμβάσεων που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα του ν. 3389/2005 (Α’ 232) που υπάγονται στην αρμοδιότητα της Οικονομικής Επιτροπής» και η περ. ιστ’ της παρ. 1 του άρθρου 163 διαμορφώνεται ως εξής: «ιστ) Ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο εκτέλεσης των συμβάσεων υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων της απευθείας ανάθεσης, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Περιφερειάρχη και των συμβάσεων που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα του ν. 3389/2005 (Α’ 232) που υπάγονται στην αρμοδιότητα της Οικονομικής Επιτροπής. Αποφασίζει για την τροποποίηση του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου των συμβάσεων του πρώτου εδαφίου, σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη σε κάθε περίπτωση νομοθεσία. Στις συμβάσεις του πρώτου εδαφίου εγκρίνει το πρωτόκολλο παραλαβής
με αιτιολογημένη απόφασή του. Δύναται να εξουσιοδοτεί τις αρμόδιες υπηρεσίες προς άσκηση καθηκόντων αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο εκτέλεσης των συμβάσεων της περ. ιστ) πλην των
ζητημάτων που άπτονται τροποποίησης του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου αυτών». 

3. Στην περ. στ’ της παρ. 1 του άρθρου 176 του ν. 3852/2010, περί αρμοδιοτήτων της οικονομικής επιτροπής των περιφερειών, προστίθεται δεύτερο εδάφιο σχετικά με τις συμβάσεις που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και η περ. στ’ της παρ. 1 του άρθρου 176 διαμορφώνεται ως εξής: «στ) Ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων της απευθείας ανάθεσης, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Περιφερειάρχη. Ασκεί, επίσης, τις αρμοδιότητες Προϊσταμένης Αρχής, που της έχουν απονεμηθεί με το άρθρο 3 του π.δ. 7/2013 (Α` 26). Ειδικά για τις συμβάσεις που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα του ν. 3389/2005 (Α’ 232), ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής και κατά το στάδιο εκτέλεσης αυτών και αποφασίζει για την τροποποίηση του φυσικού ή/και οικονομικού αντικειμένου τους, κατά τους όρους της σύμβασης σύμπραξης και της, κατά περίπτωση, εφαρμοζόμενης νομοθεσίας».

4. Αποφάσεις Οικονομικών Επιτροπών Δήμων και Περιφερειών που ελήφθησαν από την έναρξη ισχύος του ν. 5013/2023 (Α’ 12) για συμβάσεις που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού
τομέα του ν. 3389/2005 (Α’ 232) και αφορούν στις περιπτώσεις των παρ. 1 έως 3 του παρόντος, λογίζονται ως έγκυρες.

Δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ με τη νέα απόφαση για την διαχείριση των παραλιών και την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού.

Δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ για τον καθορισμό όρων, προϋποθέσεων, τεχνικών θεμάτων, αναγκαίων λεπτομερειών και διαδικασίας για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης, παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και πλεύσιμου ποταμού.

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση, στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.




Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά την Κοινή Υπουργική απόφαση 38609 ΕΞ 2023 (ΦΕΚ 1432/Β/10-03-2023 στο σύνδεσμο,


Εφαρμογή δράσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης σε εγκαταστάσεις οδοφωτισμού ΟΤΑ.

Αναρτήθηκε χθες, Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2023, στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο οδηγός του Προγράμματος "Βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε εγκαταστάσεις οδοφωτισμού των ΟΤΑ", με συνολικό προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ, από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). 

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.




Δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β΄ Βαθμού
, με σκοπό να βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση των εγκαταστάσεων οδοφωτισμού της αρμοδιότητάς τους. 

Σημειώνεται ότι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στο Χρηματοδοτικό πρόγραμμα του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων «Αναβάθμιση Δημοτικού Οδοφωτισμού» και βρίσκονται έως και το στάδιο υπογραφής της σύμβασης με τον Ανάδοχο, μπορούν να υποβληθούν στο παρόν Πρόγραμμα με συμπληρωματική αίτηση, για τυχόν πρόσθετο φυσικό και οικονομικό αντικείμενο. Ο κάθε Δικαιούχος μπορεί να υποβάλει μία αίτηση χρηματοδότησης στο συγκεκριμένο Πρόγραμμα. 

Η χρηματοδότηση των έργων που εντάσσονται στο Πρόγραμμα αφορά σε επιδότηση του 20% του επιλέξιμου προϋπολογισμού των Δήμων και των Περιφερειακών Ενοτήτων, από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. 

Το υπολειπόμενο τμήμα της χρηματοδότησης του επιλέξιμου προϋπολογισμού μπορεί να προέρχεται από: 

–        Ίδιους πόρους των δυνητικών Δικαιούχων
–        Δανειοδότηση 
–        Συμβάσεις Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) με Επιχειρήσεις Ενεργειακών Υπηρεσιών (ΕΕΥ), ή 
–        Συνδυασμό των προηγουμένων 
Το ποσό επιδότησης κάθε αίτησης χρηματοδότησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5% του συνολικού προϋπολογισμού της παρούσας Πρόσκλησης. 
Με τις επιλέξιμες επεμβάσεις θα πρέπει: 
–          Να εξασφαλίζεται τουλάχιστον 50% ετήσια εξοικονόμηση της πρωτογενούς ενέργειας που απαιτείται σήμερα για τις ανάγκες λειτουργίας των συστημάτων οδοφωτισμού και ενεργειακής διαχείρισης,
–          καθώς και μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 50%.

Οι επιλέξιμες επεμβάσεις για χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα αφορούν σε: 

  1. Προμήθεια φωτιστικών σωμάτων σύγχρονης τεχνολογίας.
  2. Προμήθεια λαμπτήρων σύγχρονης τεχνολογίας.
  3. Προμήθεια και εγκατάσταση νέων βραχιόνων φωτιστικών σωμάτων.
  4. Προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού αντικεραυνικής προστασίας της εγκατάστασης οδοφωτισμού.
  5. Αποξήλωση των υφιστάμενων φωτιστικών σωμάτων παλαιάς τεχνολογίας.
  6. Αποσύνδεση βραχιόνων φωτιστικών σωμάτων, αφαίρεση, μεταφορά και αποκομιδή τους, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
  7. Εξοπλισμό συστήματος Τηλεελέγχου/Τηλεδιαχείρισης Οδοφωτισμού και Ελέγχου Ενέργειας.
  8. Λοιπό εξοπλισμό που απαιτείται για την ορθή και ασφαλή λειτουργία της εγκατάστασης οδοφωτισμού.
  9. Ενέργειες για την προετοιμασία και υποβολή του φακέλου της αίτησης και συμβουλευτικές.
  10.  Υπηρεσίες ΕΕΥ παρεχόμενες στο πλαίσιο Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ).
  11. Υπηρεσίες Μέτρησης και Επαλήθευσης από Ανεξάρτητο Τρίτο Φορέα (Σύμβουλο) για την εξυπηρέτηση των ΣΕΑ.

Δημοσιεύθηκε πρόσκληση για δημιουργία εθνικού δικτύου μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας.

Δημοσιεύθηκε πρόσκληση για δημιουργία εθνικού δικτύου μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας καλεί τους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού της Χώρας, την Ιερά Κοινότητα Αγίου Όρους και τα νομικά πρόσωπα της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 590/1977, για την υποβολή προτάσεων, στο πλαίσιο του Άξονα Προτεραιότητας 1.4 «Αειφόρος χρήση των πόρων, ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή και διατήρηση της βιοποικιλότητας», του παραρτήματος της από 13 Ιουλίου 2021 εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έγκριση της αξιολόγησης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας για την Ελλάδα, προκειμένου να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και να χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGeneration EU. 

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.



Η πρόσκληση αφορά στη χρηματοδότηση των Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού, της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους και των νομικών προσώπων της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 590/1977, για τη δημιουργία ενός Εθνικού Δικτύου Μονοπατιών, Διαδρομών Πεζοπορίας και Ποδηλασίας με:

i. τη δημιουργία
ii. την αναβάθμιση,
iii. τη συμμόρφωση πλήρωσης κοινών κριτηρίων και
iv. την ενοποίηση των υφιστάμενων τοπικών δικτύων, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας και βελτίωσης των χώρων αναψυχής.

Το έργο θα εντοπίσει, θα χαρτογραφήσει και θα αναδείξει διαδρομές κατάλληλες για πεζοπορία και ποδηλασία λαμβάνοντας υπόψη το ήδη υπάρχον δίκτυο μονοπατιών και διαδρομών. Νέες και υπάρχουσες διαδρομές και μονοπάτια θα συνδεθούν για να σχηματίσουν ένα ενοποιημένο Εθνικό Δίκτυο. Επιπλέον, οι χώροι ενδιάμεσης στάσης (χώροι αναψυχής) θα κατασκευαστούν με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης, προβλέπεται η χρηματοδότηση δράσεων που
εμπίπτουν στις παρακάτω κατηγορίες:

Τη δημιουργία νέων μονοπατιών, διαδρομών πεζοπορίας και ποδηλασίας
Τον εμπλουτισμό και αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου μονοπατιών, διαδρομών πεζοπορίας και ποδηλασίας, των υπό ένταξη περιοχών
Τη δημιουργία και βελτίωση των χώρων αναψυχής, σε επιλεγμένα σημεία του δικτύου μονοπατιών των υπό ένταξη περιοχών
Ακολουθεί το σχετικό Δελτίο Τύπου: 

Ξεκινάει η υλοποίηση μιας ακόμα εμβληματικής περιβαλλοντικής μεταρρύθμισης, καθώς για πρώτη φορά η Ελλάδα αποκτά καταγεγραμμένο κι εμπλουτισμένο Εθνικό Δίκτυο Μονοπατιών. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δημοσίευσε πρόσκληση χρηματοδότησης συνολικού ύψους 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προς τους Δήμους, τις Περιφέρειες, το Άγιον Όρος και εκκλησιαστικούς φορείς -με φορέα υλοποίησης τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.)- για τις παρακάτω δράσεις:

  • Αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου μονοπατιών, διαδρομών πεζοπορίας και ποδηλασίας.
  • Δημιουργία νέων μονοπατιών, διαδρομών πεζοπορίας και ποδηλασίας.
  • Δημιουργία και βελτίωση των χώρων αναψυχής σε επιλεγμένα σημεία του δικτύου μονοπατιών.

Στόχος της δράσης είναι η προστασία της βιοποικιλότητας μέσα από τη χαρτογράφηση διαδρομών, που θα ενταχθούν στο εθνικό δίκτυο μονοπατιών. Προωθείται ένα ήπιο μοντέλο ανάπτυξης οικοτουρισμού σε παρθένες φυσικές περιοχές με πολλαπλά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.

Αξίζει να σημειωθεί πως το 20% του προϋπολογισμού θα διατεθεί σε μικρούς ορεινούς, νησιωτικούς και ακριτικούς δήμους. Ως ανώτερο ποσό χρηματοδότησης ορίζονται τα 800.000 ευρώ ανά δημοτική ενότητα, ενώ για πυρόπληκτες περιοχές μπορεί να φτάσει στα 1,5 εκατ. ευρώ. Η προθεσμία υποβολής λήγει στις 31/3/2023 στις 15.00.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε σχετικά:

«Με τη νέα μας πρωτοβουλία, αναδεικνύουμε τον δασικό και πολιτιστικό πλούτο που διαθέτει η χώρα μας. Με την καταγραφή και τον εμπλουτισμό του Εθνικού Δικτύου Μονοπατιών στοχεύουμε οι επισκέπτες, αλλά και οι ντόπιοι να έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν τη μοναδική ομορφιά του τόπου μας, μέσα από οργανωμένες και προστατευμένες διαδρομές. Πρόκειται για δράσεις που θα προσδώσουν ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία στις τοπικές κοινωνίες κι αποτελούν αυτοτελές τουριστικό προϊόν. Αποδεικνύουμε για πολλοστή φορά έμπρακτα ότι η προστασία και ανάδειξη του φυσικού μας περιβάλλοντος είναι στην πρώτη γραμμή της κυβερνητικής μας πολιτικής».

Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Αμυράς, δήλωσε: «Τα μονοπάτια ταιριάζουν στην Ελλάδα, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη λαϊκή αρχιτεκτονική και την ιστορία μας. Ήρθε η ώρα να χρηματοδοτήσουμε τη διάνοιξη, συντήρηση και σήμανση μονοπατιών προστατεύοντας τη βιοποικιλότητα και αναδεικνύοντας τις φυσικές ομορφιές κάθε τόπου. Καλούμε τους Δήμους και τις Περιφέρειες να μας φέρουν προτάσεις προς όφελος των τοπικών κοινωνιών».



Ακολουθήστε το Aegina Portal στο Google News

google-news.png
Το σύνολο του περιεχομένου του Aegina Portal είναι πρωτότυπο, αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και προστατεύεται από τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων.
Απαγορεύεται η αντιγραφή ολόκληρου ή μέρους αυτού χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια.

Tune in Apps

Ακούστε το Aegina Portal Talk Radio από το λογαριασμό μας στο Tunein

Aegina Portal Talk Radio

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε έναν εξωτερικό player:


iTunes.png vlc.png winamp.png wmp.png