Ειδήσεις από την αυτοδιοίκηση

Ενημερωτικό ένθετο στο ραδιόφωνο του Aegina Portal

Συγκρότηση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας Περιφερειακής Ενότητας Νήσων.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας και Περιβάλλοντος κ. Βασίλειος Κόκκαλης αποφάσισε την συγκρότηση Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (Σ.Ο.Π.Π.) της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων, ως εξής: 

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.





1. Τον Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Νήσων, κ. Βοϊδονικόλα Σταύρο ως πρόεδρο.
2. Την Περιφερειακή Σύμβουλο κα Μπαρμπαγιάννη - Αδαμοπούλου Ευγενία με αναπληρωτή της τον Περιφερειακό Σύμβουλο κ. Μελά Σταύρο.
3. Τον Περιφερειακό Σύμβουλο κ. Χατζηπέρο Παναγιώτη με αναπληρώτρια του την Περιφερειακή Σύμβουλο κα Αυλωνίτου Χρυσάνθη.
4. Τον Πρόεδρο ή οριζόμενο εκπρόσωπο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής (Π.Ε.Δ.Α.) με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
5. Τον Προϊστάμενο της Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
6. Τον Προϊστάμενο της Αυτοτελούς Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
7. Τον Προϊστάμενο του Τμήματος Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιά και Νήσων με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
8. Τον Στρατιωτικό Διοικητή της περιοχής ή εκπρόσωπό του.
9. Τον Διευθυντή της Αστυνομικής Διεύθυνσης Πειραιά με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
10. Τον Λιμενάρχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
11. Τον Λιμενάρχη του Λιμεναρχείου Αίγινας με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
12. Τον Λιμενάρχη του Λιμεναρχείου Πόρου με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
13. Τον Λιμενάρχη του Λιμεναρχείου Ύδρας με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
14. Τον Λιμενάρχη του Λιμεναρχείου Σπετσών με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
15. Τον Λιμενάρχη του Λιμεναρχείου Νεάπολης με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
16. Τον Διοικητή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Πειραιά με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
17. Τον Διοικητή Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ναυπλίου με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
18. Τον Διοικητή Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Γυθείου με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
19. Τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
20. Τον Προϊστάμενο Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιά και Νήσων με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
21. Τον Προϊστάμενο Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιά και Νήσων με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο
αναπληρωτή του. 
22. Τον οριζόμενο εκπρόσωπο της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς και Αιγαίου (Υ.ΠΕ) με αναπληρωτή τον εκάστοτε νόμιμο αναπληρωτή του.
23. Τους εκπροσώπους των εθελοντικών οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας του συνημμένου πίνακα, καθώς και όσων άλλων εθελοντικών ομάδων Πολιτικής Προστασίας έχουν εμβέλεια δράσης εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων.

Γραμματέας του Σ.Ο.Π.Π. της Π.Ε. Νήσων ορίζεται η υπάλληλος του Τμήματος Πολιτικής Προστασίας Πειραιά και Νήσων κα Κορκίδου Σωτηρία με αναπληρώτρια την υπάλληλο του Γραφείου Αντιπεριφερειάρχη Νήσων κα Φανουριάκη Αικατερίνη.Μετά από πρόσκληση του προέδρου, στις συνεδριάσεις του Σ.Ο.Π.Π. παίρνουν μέρος, κατά περίπτωση, εκπρόσωποι Δήμων, εκπρόσωποι λοιπών εθελοντικών οργανώσεων και
κοινωνικών φορέων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων, καθώς και άλλοι εκπρόσωποι υπηρεσιών που εμπλέκονται με οποιοδήποτε τρόπο σε θέματα Πολιτικής Προστασίας (ΕΚΑΒ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ , ΕΜΥ, ΔΕΔΔΗΕ κλπ.).

Τα μέλη υπ’ αρ. 2, 3 και 4 εκπροσωπούν στο Σ.Ο.Π.Π. τα όργανα στα οποία ανήκουν, λειτουργώντας ως σημεία επαφής και παρέχοντας σ' αυτά πληροφόρηση για τις δράσεις και τα μέτρα πολιτικής προστασίας που εξετάζονται κατά τις συνεδριάσεις του ΣΟΠΠ. 

Τα μέλη υπ’ αρ. 5 έως 22, εκπροσωπούν στο Σ.Ο.Π.Π. τους φορείς και τις υπηρεσίες από τους οποίους προέρχονται και εισηγούνται στο ανωτέρω όργανο, σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 3γ. του Ν. 3013/2002 όπως ισχύει, τα αναγκαία μέτρα για την υποβοήθηση του έργου του Αντιπεριφερειάρχη. Η εισήγηση αυτή συνίσταται στην ενημέρωση και παροχή στο Σ.Ο.Π.Π. όλων των αναγκαίων στοιχείων και τεκμηριωμένων επιχειρημάτων σχετικά με προτάσεις, έργα και δράσεις πολιτικής προστασίας κατά το μέρος που αφορά και εμπλέκονται τα εν λόγω μέλη.

Τα μέλη υπ’ αρ. 23, εκπροσωπούν τις εθελοντικές οργανώσεις πολιτικής προστασίας που δραστηριοποιούνται στην Περιφερειακή Ενότητα Νήσων. Η συμμετοχή των εθελοντικών οργανώσεων πολιτικής προστασίας στο Σ.Ο.Π.Π. καθορίζεται ανάλογα με τους τομείς δράσεις αυτών, όπως αυτοί έχουν καταγραφεί στο Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων και Ειδικευμένων Εθελοντών που τηρείται στην Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, την εμβέλεια δράσης και το είδος του κινδύνου ή της καταστροφής. Η παρούσα απόφαση ισχύει από την υπογραφή της και καταργεί κάθε προηγούμενη.

Δημοσιεύτηκε πρόσκληση με τίτλο: "Ολοκληρωμένη Διαχείριση Δικτύων Ύδρευσης", από την ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.

Δημοσιεύτηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2022, πρόσκληση με τίτλο: "Ολοκληρωμένη Διαχείριση Δικτύων Ύδρευσης", για τη υποβολή προτάσεων στο επιχειρησιακό πρόγραμμα "Υποδομές μεταφορών, περιβάλλον και αειφόρος ανάπτυξη". 

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.




Η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, καλεί τους παρακάτω δυνητικούς δικαιούχους:

  • Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης
  • ΟΤΑ Α΄ βαθμού
  • Σύνδεσμοι Ύδρευσης Αποχέτευσης
Για την υποβολή προτάσεων έργων (πράξεων), προκειμένου να ενταχθούν και χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του Άξονα Προτεραιότητας Νο 14 "Διατήρηση και προστασία του περιβάλλοντος - προαγωγή της αποδοτικής χρήσης των πόρων (ΤΣ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη" 2014 - 2020.

Το περιεχόμενο της πρόσκλησης

Οι προτάσεις που θα υποβληθούν στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης θα πρέπει να εμπίπτουν στη δράση 14.6ii.30.17- 19 του ειδικού στόχου 30 του Άξονα Προτεραιότητας 14 του ΕΠ όπως περιγράφεται στην Εξειδίκευση Εφαρμογής του ΕΠ. Στο πλαίσιο της ως άνω δράσης όπως αυτή περιγράφεται στην Εξειδίκευση Εφαρμογής του ΕΠ οι προτάσεις που θα υποβληθούν στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης θα πρέπει να αφορούν σε πράξεις ώριμες προς υλοποίηση και να συμβάλλουν στην εξασφάλιση επάρκειας και ποιότητας πόσιμου νερού με προτεραιότητα σε προβληματικές ως προς τα ανωτέρω περιοχές ή/ και σε περιοχές όπου ήδη εφαρμόζονται ή αναπτύσσονται από τους αρμόδιους φορείς συστήματα ελέγχου πίεσης και ανίχνευσης και περιορισμού των διαρροών.

Όλες οι προτάσεις οι οποίες θα κατατεθούν θα πρέπει να αντιμετωπίζουν την ως άνω δράση με ολιστικό και πλήρως λειτουργικό τρόπο όσον αφορά την ψηφιακή διαχείριση του δικτύου ύδρευσης για την επιλεγείσα περιοχή. Κάθε δικαιούχος μπορεί να υποβάλλει μόνο μία πρόταση με συνολικό προϋπολογισμό που δεν θα υπερβαίνει τα 9.000.000, πλήρως αιτιολογημένη και τεκμηριωμένη στη βάση πραγματικών αναγκών που θα αποδεικνύονται με ρεαλιστικά αναλογική αντιστοίχιση βάσει εξυπηρετούμενων χρηστών. Δεν θα γίνει δε αποδεκτή πρόταση η οποία ήδη χρηματοδοτείται ή έχει υποβληθεί για χρηματοδότηση εν συνόλω, είτε εν μέρει, σε άλλο χρηματοδοτικό μέσο (π.χ. Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης, Ταμείο Ανάκαμψης, κ.λ.π.).

Οι προτάσεις θα πρέπει να είναι συμβατές με τη δράση "Δράσεις ενίσχυσης, αποκατάστασης, εκσυγχρονισμού δικτύων ύδρευσης και έλεγχος διαρροών", όπως κωδικοποιημένα αναφέρονται σε κάθε ένα από τα ισχύοντα ΣΔΛΑΠ των υδατικών διαμερισμάτων της χώρας.

Ως εκ των ανωτέρω και ειδικότερα μέσω της παρούσας πρόσκλησης , δύνανται να χρηματοδοτηθεί η προμήθεια και εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων τηλεπαρακολούθησης και τηλεχειρισμού οικιακών υδρομέτρων (υδρόμετρα, ηλεκτροβάνες , μεταδότες, ασύρματη μετάδοση μετρήσεων, τιμολόγηση) σε υφιστάμενα δίκτυα ύδρευσης.

Ειδικότερα δύνανται να χρηματοδοτηθούν:

  • Η επέκταση υπαρχόντων συστημάτων τηλεπαρακολούθησης και τηλεχειρισμού οικιακών υδρομέτρων (υδρόμετρα, ηλεκτροβάνες , μεταδότες, ασύρματη μετάδοση μετρήσεων, τιμολόγηση) σε υφιστάμενα δίκτυα ύδρευσης. 
  • Η Προμήθεια και εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων τηλεελέγχου και τηλεχειρισμού εσωτερικών και εξωτερικών δικτύων ύδρευσης του φορέα ( έλεγχο ποιότητας, πίεσης , παροχής, κλπ) .
  • Η επέκταση υπαρχόντων συστημάτων τηλεελέγχου και τηλεχειρισμού εσωτερικών και εξωτερικών δικτύων ύδρευσης του φορέα ( έλεγχος ποιότητας, πίεσης , παροχής, κλπ) .
  • Συστήματα συνεχούς μέτρησης, καταγραφής και ελέγχου της ενεργειακής απόδοσης και του αποτυπώματος άνθρακα του δικτύου ύδρευσης.
Οι προτάσεις που θα υποβληθούν πρέπει να περιλαμβάνουν μία ή περισσότερες από τις κατωτέρω δράσεις ανάλογα με την πρόταση ολιστικής προσέγγισης που κατατίθεται:

  • Προμήθεια και εγκατάσταση οικιακών υδρομέτρων , ηλεκτροβανών ,συνδεδεμένων με ασύρματο μεταδότη.
  • Προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος ασύρματου σταθερού δικτύου (fixed network), για την online μετάδοση των μετρήσεων οικιακών υδρομέτρων. Το δίκτυο υποχρεωτικά θα είναι επεκτάσιμο και για άλλες δράσεις των φορέων.
  • Προμήθεια και εγκατάσταση εξειδικευμένου λογισμικού (software) συγκέντρωσης, καταγραφής και διαχείρισης των μετρήσεων οικιακών υδρομέτρων, την διαχείριση παροχέτευσης τελικού καταναλωτή ,την διαχείριση του ασύρματου σταθερού δικτύου επικοινωνιών, λογισμικό (software) αυτόματης τιμολόγησης καθώς και εξασφάλιση άμεσης επικοινωνίας παρόχου – καταναλωτή, μέσω χρήσης εφαρμογής (App) έξυπνων κινητών τηλεφώνων, με στόχο περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, εξοικονόμηση νερού αλλά και βελτίωση της εισπραξιμότητας.  Προμήθεια και εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων τηλεελέγχου και τηλεχειρισμού εσωτερικών και εξωτερικών ύδρευσης του φορέα που περιλαμβάνει σύστημα ασύρματου σταθερού δικτύου για την λήψη & αποστολή, εντολών χειρισμού κρίσιμων στοιχείων (αντλίες , ηλεκτροβάνες, prv, κλπ) καθώς και μετρήσεων ( ποιότητα, πίεσης , παροχή, κλπ).
  • Ολοκληρωμένη διαχείριση της ποιότητας νερού και πιο συγκεκριμένα την παρακολούθηση και καταγραφή κρίσιμων παραμέτρων ποιότητας του νερού στις εγκαταστάσεις παραγωγής (γεωτρήσεων, αντλιοστασίων, διυλιστηρίων νερού και μονάδων αφαλάτωσης) και διανομής (κόμβοι ζωνών, σημεία ελέγχου στο εσωτερικό δίκτυο ) με τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού και λογισμικού . Θα αποτυπώνονται σε πραγματικό χρόνο οι παράμετροι ποιότητας ώστε η ΔΕΥΑ/Δήμος να προβαίνει στην βελτίωση και εξορθολογισμό της λειτουργίας του δικτύου ύδρευσης. 
  •  Ολοκληρωμένη διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας, και πιο συγκεκριμένα την παρακολούθηση και καταγραφή της κατανάλωσης της ηλεκτρικής ενέργειας όλων των γεωτρήσεων, αντλιοστασίων, διυλιστηρίων νερού και μονάδων αφαλάτωσης με τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού και λογισμικού και με τρόπο που θα καταγράφεται η απαιτούμενη καταναλισκόμενη ενέργεια ανά κυβικό μέτρο παραγόμενου νερού ώστε να δημιουργηθούν οι απαραίτητοι ενεργειακοί δείκτες απόδοσης (KPIs) και η ΔΕΥΑ/Δήμος να προβαίνει στην βελτίωση και εξορθολογισμό της λειτουργίας του δικτύου ύδρευσης βάσει της ενεργειακής απόδοσης και εν τέλει στη βελτιστοποίηση της συνολικής απόδοσης του δικτύου. Τέλος, δύναται να περιλαμβάνεται η προμήθεια και εγκατάσταση εξειδικευμένου λογισμικού (software) για τον συνεχή υπολογισμό του αποτυπώματος άνθρακα του δικτύου ύδρευσης.

Υπουργείο Εσωτερικών. Αυτός είναι ο νέος εκλογικός χάρτης της χώρας – Όλες οι μεταβολές στην κατανομή των βουλευτικών εδρών με βάση τα οριστικά αποτελέσματα της ΕΛΣΤΑΤ.

Το Υπουργείο Εσωτερικών ανακοινώνει τη νέα κατανομή των βουλευτικών εδρών ανά εκλογική περιφέρεια όπως προκύπτει από τα οριστικά αποτελέσματα της απογραφής του νόμιμου πληθυσμού – κατοικιών 2021 που εξέδωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). 

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.




Με βάση την τελευταία κατανομή εδρών, όπως διαμορφώθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 117/2018 – ΦΕΚ 225/Α/31-12-2018, δύο έδρες κερδίζει η εκλογική Περιφέρεια της Ανατολικής Αττικής ενώ από μία έδρα κερδίζουν ο Βόρειος, ο Δυτικός και ο Νότιος τομέας Αθηνών καθώς και η Α΄ εκλογική Περιφέρεια της Θεσσαλονίκης.

Αντίθετα, από μία έδρα χάνουν οι εκλογικές Περιφέρειες Α΄ Αθηνών, Α΄ Πειραιώς, Άρτας, Κοζάνης, Μαγνησίας, Σερρών, Φθιώτιδας, Θεσπρωτίας και Καστοριάς. Μάλιστα οι δύο τελευταίες Περιφέρειες καθίστανται μονοεδρικές.

Στην κατανομή αυτή ενσωματώνεται και η επίπτωση από τις τρεις έδρες που αφαιρούνται από τις εκλογικές περιφέρειες για να προστεθούν στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας, προκειμένου να εκπροσωπηθούν οι κάτοικοι εξωτερικού.

Σημειώνεται ότι ο Υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης έδωσε εντολή στη Διεύθυνση Εκλογών του Υπουργείου να προχωρήσει στη σύνταξη σχετικού Προεδρικού Διατάγματος που θα αποτυπώνει τις παραπάνω μεταβολές και το οποίο πρόκειται να εκδοθεί έως τις 10 Ιανουαρίου του 2023.

Ακολουθεί ο πίνακας με την κατανομή των εδρών που διαμορφώνει τον νέο εκλογικό χάρτη της χώρας για την επόμενη εκλογική διαδικασία.

screenshot.205.png
screenshot.206.png
screenshot.207.png

Τι αναφέρεται στην νομοτεχνική βελτίωση, τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 15 ν. 4804/2021 για τις εκλογές δημοτικών αρχών κατάρτιση συνδυασμών και την υποβολή υποψηφιοτήτων.

NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5003 ΦΕΚ Α 230/14.12.2022

Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, ρυθμίσεις εξομάλυνσης της εκλογικής διαδικασίας κατοίκων εξωτερικού και λοιπές ρυθμίσεις.

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.




Άρθρο 106
Εκλογές δημοτικών αρχών Κατάρτιση συνδυασμών -Υποβολή υποψηφιοτήτων Νομοτεχνική βελτίωση Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 15 ν. 4804/2021

Το πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 15 του ν. 4804/2021 (Α΄ 90) τροποποιείται με τη διόρθωση της αρίθμησης του αναφερόμενου Φύλλου Εφημερίδας της Κυβερνήσεως και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Η δήλωση των συνδυασμών υποβάλλεται στην ηλεκτρονική πύλη δήλωσης υποψηφιοτήτων του άρθρου 33 του π.δ. 26/2012 (Α΄ 57), περί εκλογής βουλευτών, με αναλογική εφαρμογή των άρθρων 32 έως 34 αυτού, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr ΕΨΠ), από τους επικεφαλής των συνδυασμών υποψήφιους δημάρχους το αργότερο έως τις 23:59 την 31η Αυγούστου του έτους των εκλογών. Μέχρι τη λήξη της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου, επιτρέπεται μόνο να συμπληρωθεί ο συνδυασμός έως τον επιτρεπόμενο αριθμό των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, συμβούλων δημοτικών κοινοτήτων και προέδρων δημοτικών κοινοτήτων με υποβολή συμπληρωματικής δήλωσης του υποψήφιου δημάρχου. Μετά από τη λήξη της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου καμιά μεταβολή της δήλωσης δεν επιτρέπεται, εκτός από την αντικατάσταση προσώπων που παραιτήθηκαν ή απεβίωσαν, σύμφωνα με το άρθρο 16.».

Δήλωση του προέδρου της ΚΕΔΕ Δημήτρη Παπαστεργίου, για την απόφαση του ΣΤΕ, σχετικά με τις επιτροπές των Δήμων.

Δελτίο Τύπου - δήλωση του Προέδρου Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος και Δημάρχου Τρικκαίων Δημήτρη Παπαστεργίου στον "Aireto" για την απόφαση του ΣτΕ: 

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.




Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να κρίνει αντισυνταγματικές τις διατάξεις που έδιναν υπερ-ενισχυμένη εκπροσώπηση επι των εδρών στην παράταξη του Δημάρχου,  στην Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, είναι καταρχήν σεβαστή.

Αλλά ταυτόχρονα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πώς φτάσαμε στο σημείο να προχωρήσει το 2019 το ΥΠΕΣ,  στην θέσπιση αυτών των διατάξεων.

Ο λόγος ήταν προφανής, δεν υπήρχε άλλος τρόπος να διοικηθούν οι Δήμοι.

Η αιτία του προβλήματος δεν είναι λοιπόν ούτε οι συγκεκριμένες διατάξεις, ούτε  η απόφαση του ΣτΕ, αλλά ο πολύ κακός εκλογικός νόμος του 2019,  που αποδεδειγμένα δημιούργησε τεράστια προβλήματα στην κυβερνησιμότητα των Δήμων και την ομαλή λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών.

Ακόμη και με τις διατάξεις που ψηφίσθηκαν, σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν ακόμη και σήμερα  Δήμοι που δεν μπορούν να προχωρήσουν στη λήψη αποφάσεων, ακόμη και για απλά ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα.

Επίσης, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τη βούληση των πολιτών των τοπικών μας κοινωνιών, οι οποίοι ανεξάρτητα εκλογικού συστήματος και διαδικασιών, στην ουσία ψήφισαν Δήμαρχο και δημοτικές παρατάξεις για να εφαρμόσουν συγκεκριμένο πρόγραμμα, τα οποία με τη σύνθεση των επιτροπών του 3852 και το σύστημα της απλής αναλογικής, δεν μπορούσαν να εφαρμοστούν. Αυτό είναι ένα σημείο που πρέπει να μας προβληματίσει .

Όσον αφορά την επόμενη μέρα.

Με την αλλαγή του εκλογικού συστήματος για την οποία πίεσε η ΚΕΔΕ, οι επόμενες δημοτικές αρχές και τα δημοτικά συμβούλια που θα προκύψουν από τις εκλογές του 2023,  θα μπορέσουν να επανέλθουν σε ένα ομαλό μοντέλο λειτουργίας,  που θα τους επιτρέπει να ασκούν τις αρμοδιότητές τους και να εφαρμόζουν τα προγράμματα για τα οποία θα ψηφιστούν.

Αυτό που απομένει πλέον με βάση την απόφαση του ΣτΕ, είναι πως θα διασφαλίσουμε πως το επόμενο κρίσιμο διάστημα που απομένει ως τις εκλογές, θα μπορέσουν να λειτουργήσουν απρόσκοπτα οι Δήμοι και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Το Υπουργείο Εσωτερικών πρέπει να αναλύσει την απόφαση και να προχωρήσει στις απαραίτητες ρυθμίσεις.

ΣτΕ Ολομ. 2377/2022: Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο.

ΣτΕ Ολομ. 2377/2022 
Πρόεδρος: Δ. Σκαλτσούνης, Πρόεδρος ΣτΕ
Εισηγητής: Β. Ανδρουλάκης, Σύμβουλος Επικρατείας
 
 

Από το Podcasting Feed του ένθετου Ειδήσεις από την Αυτοδιοίκηση στο ραδιόφωνο Aegina Portal.




Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο.
 
Με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, καθώς και των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παρατάξεως του δημάρχου, α) καθ’ ό μέρος δεν καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και της 2ας Ιουνίου 2019 δημοτική περίοδο, δεν είναι αντίθετες σε κάποια συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, και β) καθ’ ο μέρος όμως καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες: αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος· αφετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία. Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου. Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο. Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος. Αντιθέτως, δεν αντίκεινται στις διατάξεις αυτές του Συντάγματος οι ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), καθ’ όσον οι εν λόγω οργανωτικές μεταβολές δεν συνδυάζονται και με μεταφορά αρμοδιοτήτων από άμεσα όργανα διοίκησης του δήμου προς τα αντίστοιχα συλλογικά όργανα των νομικών αυτών προσώπων. Διατυπώθηκαν δύο μειοψηφίες: Σύμφωνα με την πρώτη, οι ανωτέρω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν το αμέσως επόμενο της εκλογής διάστημα είναι στο σύνολό τους αντισυνταγματικές. Κατά την δεύτερη, οι αυτές διατάξεις δεν έρχονται σε αντίθεση με καμία συνταγματική διάταξη.-


Ακολουθήστε το Aegina Portal στο Google News

google-news.png
Το σύνολο του περιεχομένου του Aegina Portal είναι πρωτότυπο, αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και προστατεύεται από τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων.
Απαγορεύεται η αντιγραφή ολόκληρου ή μέρους αυτού χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια.

Tune in Apps

Ακούστε το Aegina Portal Talk Radio από το λογαριασμό μας στο Tunein

Aegina Portal Talk Radio

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε έναν εξωτερικό player:


iTunes.png vlc.png winamp.png wmp.png