“Συναρμολογώντας το καλοκαίρι μου”, ήταν ο τίτλος του εκπαιδευτικού εργαστηρίου για παιδιά 6-12 ετών, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης "Η Ηχώ του Μύθου". Το σχεδιασμό του εργαστηρίου υλοποίησε η επιμελήτρια της έκθεσης Ίριδα Κρητικού, με εμψυχώτρια τη μουσειολόγο Σταθούλα Μαρίνη.
Η Ίριδα Κρητικού μιλώντας για τους στόχους του εργαστηρίου, αλλά και τον τρόπο που το βίωσαν τα παιδιά και οι γονείς τους είπε: "Τι μπορώ να πω, μετά από ένα αξέχαστο δίωρο στην έκθεση “Η Ηχώ του Μύθου”, με τόσα πολλά παιδιά, ανέλπιστα περισσότερα από όσα είχαμε υπολογίσει και μετρήσει. Νομίζω εξελίχθηκε αυτό το απόγευμα σε μία γιορτή, αληθινή γιορτή για το νησί και για όλους εμάς που το σχεδιάσαμε και για τα παιδιά ελπίζω ακόμη πιο πολύ.
“Συναρμολογώντας το καλοκαίρι μου”, το εργαστήριο που μόλις ολοκληρώθηκε, με 40 παιδιά και άλλους τόσους γονείς, οι οποίοι συμμετείχαν, νομίζω με όλες τους τις δυνάμεις. Το καταλάβαμε αυτό από όλα τα χαρούμενα πρόσωπα. Ήταν μία ιδέα που βασίστηκε στον πυρήνα της έκθεσης, που είναι εικονογράφηση σημαντικών κειμένων, από πολύ γνωστούς καλλιτέχνες, από τα ιερά τέρατα της ζωγραφικής του 20ου αιώνα πάνω σε μία πολύ απλή τεχνική.
Μιλήσαμε στο πρώτο κομμάτι του εργαστηρίου, για το τι σημαίνει εικονογράφηση, για το πώς ξεκίνησε η ιδέα της εικονογράφησης από τη Βίβλο, για το πώς έγινε ένα εργαλείο, όχι μόνο για να γίνονται κατανοητά τα κείμενα σε μικρά παιδιά, αλλά ακόμα δεν σε ενήλικες επειδή δεν ήξεραν να διαβάσουν στο Μεσαίωνα για παράδειγμα και μετά συνεχίζουμε δίνοντας τη σκυτάλη στην ιδέα του Tériade, που ήταν πολύ σημαντικοί καλλιτέχνες να επιλέξουν μαζί του στο Παρίσι αγαπημένα κείμενα, είτε από την αρχαία ελληνική γραμματεία, είτε από τη σύγχρονη και αρκετή ποίηση και να εικονογραφήσει, ο καθένας με τον τρόπο του, φτιάχνοντας ένα νέο σύμπαν.
Αυτό που εξηγήσαμε στα παιδιά με πολύ απλό τρόπο, διατρέχοντας την ιδέα της εικονογράφησης, τη σημασία της φωτογράφησης και τα έργα τα οποία συνθέτουν την έκθεση, αλλά μιλώντας και λίγο για τον Tériade και τη δράση του, ολοκληρώθηκε με ένα, νομίζω, πάρα πολύ χαρούμενο εργαστήριο του βασίστηκε στο έργο του Matisse “Jazz”.
Ο Matisse, εξηγήσαμε στα παιδιά, σε πολύ μεγάλη ηλικία, όταν ακόμα το πάθος για τη ζωγραφική δεν είχε σταματήσει, αλλά τα χέρια του τον εμπόδιζαν να προχωρήσει ζωγραφίζοντας, είχε σταματήσει την καθημερινή σχέση το καβαλέτο, είχε όμως βάλει τους μαθητές του να τον βοηθούν, να κόβει κομμάτια χαρτιού και με αυτά τα κομμάτια, τα ντεκουπάζ δηλαδή, τα πολύ περίφημα ο Matisse έφτιαξε ολόκληρες ιστορίες. Μεγάλα τέτοια έργα του κοσμούν σήμερα και τα μεγαλύτερα μουσεία.
Πάνω στο βιβλίο “Jazz” του Matisse σχεδιάσαμε τη δική μας μικρή δράση. Τα παιδιά πήραν ίδιες βάσεις χαρτιού και με διάφορα πολύχρωμα χαρτιά κανσόν, με την βοήθεια της Σταθούλας Μαρίνη, μουσειολόγου και πολύ αγαπημένης φίλης, επίσης από το νησί, βοηθήσαμε τα παιδιά να φτιάξει το καθένα ένα αυτοτελές επεισόδιο του δικού του καλοκαιριού.
“Συναρμολογούνται στο καλοκαίρι μου”, είναι μικρές ιστορίες τέχνης, που τα παιδιά πήραν μαζί τους φεύγοντας λίγο πριν, επεισόδια και ώρες από το νησί. Το κάθε παιδί διάλεξε λωρίδες χρώματος, ανάλογα με την ώρα της ημέρας και το συναίσθημα που ήθελε να αποτυπώσει και το ολοκλήρωσε βάζοντας απάνω φιγούρες.
Τους προτείναμε οι φιγούρες αυτές να είναι άνθρωποι, ζώα, αντικειμένου του καλοκαιριού ή συνδυασμός αυτών. Νομίζω ότι το αποτέλεσμα ξεπέρασε και τη δική μου προσδοκία. Είμαι πραγματικά τόσο πολύ ευτυχής, γιατί ξέρετε είναι πολύ ωραίο να στείλεις μία σημαντική έκθεση τέχνης, αλλά χωρίς το εκπαιδευτικό και χωρίς τη νεότερη γενιά η οποία την αφουγκράζεται και την κάνει δική της και την κάνει παιδεία της και προχώρα δεν έχει και πολύ νόημα.
Έτσι λοιπόν νιώθω, ότι αυτό που σήμερα κάναμε στο νησί, με τον αποψινό τόσο γιορτινό τρόπο, ειλικρινά ολοκληρώθηκε. Εύχομαι και σε άλλα πολλά και χαρούμενα και γιορτινά".