Ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Φιστικοπαραγωγών Αίγινας κ. Νίκος Σταμπουλής για την φετινή παραγωγή του φιστικιού.


Καθώς η περίοδος συγκομιδής των καρπών της φιστικιάς εδώ στην Αίγινα, ξεκίνησε λίγες ημέρες πριν, το ραδιόφωνο του Aegina Portal φιλοξένησε τον κ. Νίκο Σταμπουλή πρόεδρο του Αγροτικού Συνεταιρισμού Φιστικοπαραγωγών Αίγινας. Αναφορικά με τη ποσότητα της παραγωγής είπε ότι: Η φετινή παραγωγή μπορούμε να πούμε ότι είναι σχετικά μικρή. Είναι όπως και πέρυσι, περίπου. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της φετινής σεζόν είναι ότι το φιστίκι φέτος ήρθε πολύ όψιμο, σε σχέση με πέρυσι που είχε έρθει πολύ πρώιμο. Δηλαδή πέρυσι, μέχρι 20 Αυγούστου, σχεδόν, είχαμε μαζέψει τα φιστίκια ενώ τώρα μόλις ξεκινήσαμε εδώ και 2-3 μέρες να μαζεύουμε φιστίκια.

Όσο αφορά την ποιότητα, ακόμη δεν την έχουμε ελέγξει χημικά, αλλά όσο αφορά το πόσο κλειστό είναι και πόσο ανοιχτό, έχουμε μία εικόνα σαφή. Η εικόνα είναι ότι το κλειστό φέτος, θα ανέβει πάρα πολύ υψηλά σε ποσοστό. Ενώ συνήθως ήταν γύρω στα 7% - 8%, φέτος θα πάει και στα 20% το κλειστό φιστίκι".

Σε ερώτηση για το τι επηρέασε και διαμόρφωσε την εικόνα της φετινής συγκομιδής, ο κύριος Σταμπουλής είπε: "Πιστεύουμε ότι οι πολλές βροχές του χειμώνα, δημιούργησαν καινούργιες βλαστήσεις στα δέντρα και όταν το δέντρο αυξάνει την βλάστησή του, μειώνεται η δύναμη του καρπού και είναι πολύ κλειστό. Ας πούμε στα μέρη της Λαμίας, επειδή τα ποτίζουν πολύ τα δέντρα, εκεί το κλειστό τους είναι πάντα στο 20% - 30%. Ενώ εμείς στην Αίγινα, που έχουμε λίγο νερό και δεν τα ποτίζουμε πολύ τα δέντρα, είχαμε κλειστό στα 7% - 8".

Σε επόμενη ερώτηση για το πότε ξεκίνησε και πότε, κατά την εκτίμησή του, θα έχει ολοκληρωθεί η συγκομιδή του καρπού της φιστικιάς, είπε ότι ξεκίνησε την προηγούμενη Κυριακή και θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου το αργότερο.

Σχετικά με τις τιμές, για το ανοιχτό φιστίκι η τιμή είναι 8,5 ευρώ και για το κλειστό φιστίκι 6,5 ευρώ. "Πέρυσι η τιμή ήταν 7.5 ευρώ και το πήγαμε 8.5 ευρώ, αλλά στο κλειστό ήταν 4.5 ευρώ και το πήγαμε 6.5 ευρώ", επισήμανε ο πρόεδρος του συνεταιρισμού. "Επειδή φαίνεται ότι μπορούμε να πουλήσουμε πιο εύκολα την ψίχα φιστικιού μετά από τα φεστιβάλ που έχουμε κάνει στην Αίγινα", έχει πάρει την ανιούσα η πώληση της ψίχας. Έτσι μπορούμε να ανεβάσουμε την τιμή του κλειστού, οπότε θα έχουν μικρή ζημιά οι παραγωγοί επειδή θα έχουν πολύ κλειστό. Εμείς με την τιμή που δώσαμε στην ουσία τους βοηθάμε, για να μην χάσουν πολλά χρήματα επειδή θα είναι κλειστό".

Σε ερώτηση για την πώληση της ψίχας φιστικιού, σε μία αγορά που το χρησιμοποιεί για μαγειρική ή ζαχαροπλαστική, ο κύριος Νίκος Σταμπουλής έθεσε σαν παράδειγμα το παγωτό, όπου η ζήτηση είναι μεγάλη. Εξήγησε ότι η τάση αυτή άρχισε να εκδηλώνεται έντονα τα τελευταία τρία χρόνια: "Παρότι πουλάγαμε την ψίχα με 15-16 ευρώ, αυτή την στιγμή την πουλάμε με 22 ευρώ και δεν σκεπτόμαστε να την μειώσουμε καθόλου και για αυτό ακριβώς δώσαμε και την μεγάλη τιμή στο παραγωγό, πιστεύοντας ότι θα μπορέσουμε να πουλήσουμε την ψίχα σε μεγάλη τιμή".

Στην ερώτηση εάν αυτή η τάση διαμορφώθηκε μέσα από το φεστιβάλ φιστικιού και τις προωθητικές ενέργειες που έγιναν απάντησε ότι: "Πιστεύω ναι. Με το φεστιβάλ φιστικιού, γιατί όταν είχαμε πάει και στη Σικελία το 2008 με την επιτροπή του δήμου, είδαμε εκεί ότι το 90% είναι κλειστό το φιστίκι τους και το πουλάνε πιο πολύ τα παράγωγά του και όχι σαν φιστίκι γιατί είναι κλειστό. Το σπάνε σε εργοστάσια μεγάλα, το κάνουν ψίχα και το προωθούν έτσι".

Σε επόμενη ερώτηση αναφορικά με τις ευκαιρίες και τις προοπτικές του φιστικιού, πιθανών και σε νέες αγορές, αλλά και την προώθηση του φιστικιού ως ενός premium καρπού, με τη εικόνα ενός καρπου μεγάλης εμπορικής αξίας απάντησε: "Υπάρχει άλλο πρόβλημα. Δεν έχουμε πρόβλημα στο πως θα τα πουλήσουμε τα φιστίκια. Το πρόβλημα είναι ότι με την αύξηση της φορολογίας στους αγρότες και με την υποχρέωση των αγροτών να ασφαλίζονται στο ΕΦΚΑ και να πληρώνουν και εισφορά εργοδότη και εισφορά εργαζομένου στην ουσία, έχει γίνει ένας τραγέλαφος. Όλοι πλέον κοιτάνε τα φιστίκια να τα πουλήσουν "μαύρα", χωρίς τιμολόγιο. Αυτό έχει δημιουργήσει πολύ μεγάλο πρόβλημα και στον δικό μας συνεταιρισμό και σε όλους του συνεταιρισμούς οι οποίοι δεν μπορούν να πουλήσουν με "μαύρα", γιατί πρέπει να έχουμε παραστατικά", εξηγώντας ότι με αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί να λειτουργήσει το σύστημα.

"Οι αγορές είναι ανοιχτές", επισημαίνει, "εμείς όμως δεν έχουμε την παραγωγή να τους δώσουμε, διότι δεν θα μας δίνει ο κόσμος, διότι θέλει να τα πουλήσει μαύρα".

Το πρόβλημα ξεκίνησε να εμφανίζεται από το 2016 και επηρέασε το σύνολο της παραγωγής που απορροφούσε μέχρι τότε ο συνεταιρισμός. Για τι μέγεθος μιλάμε; ρωτήθηκε ο κύριος Σταμπουλής που απάντησε ότι: "Παίρναμε 150 τόνους, εύκολα πουλάγαμε τους 70 και μετά πέσαμε στους 30 τόνους - 40 τόνους, με τους οποίους δεν μπορούμε να συντηρηθούμε. Έχουμε μεγάλα μαγαζιά να τα προωθήσουμε τα φιστίκια και δεν μπορούμε να τους δώσουμε γιατί δεν έχουμε".

Ποια είναι η λύση σε αυτό; Ρωτήθηκε στη συνέχεια, απαντώντας ότι: "Η λύση σε αυτό είναι η μείωση της φορολογίας. Λένε ότι θα την κάνουν. Αλλά όταν κάποιος συνήθισε να πουλάει μαύρα και να μην πληρώνει τίποτα και όταν δεν υπάρχει κανένας έλεγχος στην αγορά, κανένας μα κανένας έλεγχος... Δηλαδή τι έρχεται στην Αίγινα, τι φεύγει από την Αίγινα δεν το ελέγχει κανείς. Το ίδιο πράγμα γίνεται και σε άλλα μέρη".

Τι όμως συμβαίνει με το "Φιστίκι Αιγίνης" που δεν είναι Αιγίνης και πουλιέται ως τέτοιο. Έχει περιοριστεί αυτή η πρακτική ή όχι; ήταν η επόμενη ερώτηση: "Όχι, αυτό συνεχίζει να υπάρχει", υπογραμμίζει ο κύριος Σταμπουλής, που στη συνέχεια της εκπομπής κάλεσε να μέλη του συνεταιρισμού να πηγαίνουν εκεί την παραγωγή τους και παρέθεσε μία σειρά από λύσεις για το μεγάλο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί.

Αναλυτικά, η συνέντευξη του κ. Νίκου Σταμπουλή στο ραδιόφωνο του Aegina Portal στο video της εκπομπής και στο podcasting feed του ραδιοφώνου.