Τον πρόεδρο του Σωματείου Παράκτιας Αλιείας Αίγινας "Ο Σωτήρας", κ. Χρήστο Δρίβα, φιλοξένησε σήμερα το ραδιόφωνο του Aegina Portal, στον πλαίσιο των αντιδράσεων του κλάδου για την εφαρμογή της υποχρεωτικής ζύγισης στην παράκτια αλιεία και την επιβολή ποινών μέσω μοριοδότησης.
Πιο συγκεκριμένα, το Σωματείο συγκάλεσε στις 27 Δεκεμβρίου 2024, διευρυμένη ανοιχτή συνέλευση - ενημέρωση των αλιέων της Αίγινας με θέμα την εφαρμογή των ενωσιακών διατάξεων για την ζύγιση των αλιευτικών προϊόντων κατά την εκφόρτωση, βάσει της Υπουργικής Απόφασης 65/23344/2024 – ΦΕΚ 789/Β/2-2-2024. Το Σωματείο της Αίγινας ενημερώθηκε από τον Διεύθυνση Αλιείας στις 19 Δεκεμβρίου 2024. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Δρίβας δεν υπήρξε ενημέρωση για δημόσια διαβούλευση.
Η συνέλευση, που χαρακτηρίστηκε επιτυχημένη, με βάση την προσέλευση των μελών του Σωματείου που παραβρέθηκαν, καταψήφισε την υπουργική απόφαση, ενώ πλέον με τους υπόλοιπους συλλόγους της χώρας και την Πανελλήνια Ένωση Παράκτιων Αλιέων, δημιουργείται ένα κοινό μέτωπο, προκειμένου να αποτραπεί η εφαρμογή αυτών των μέτρων, που το Σωματείο χαρακτηρίζει ως αντιαναπτυξιακά.
Στις 16 Ιανουαρίου 2025, κατατέθηκε για το ζήτημα ερώτηση βουλευτών της Νέας Αριστεράς, που έδωσε νέα ώθηση στην δημοσιότητα του θέματος.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο κ. Χρήστος Δρίβας στο ραδιόφωνο του Aegina Portal, τα μέτρα που προβλέπονται δεν μπορούν να εφαρμοστούν, ενώ η αδυναμία των επαγγελματιών να ανταπεξέλθουν, θα τους οδηγήσει να χάσουν ακόμη και την άδεια, τους εξαιτίας του συστήματος μοριοδότησης.
Πιο συγκεκριμένα οι αλιείς έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν την Λιμενική Αρχή τέσσερις ώρες πριν βγουν στο λιμάνι, για την ποσότητα και το είδος των αλιευμάτων τους, όπως και να ζυγίζουν τα αλιεύματά τους σε πιστοποιημένη ζυγαριά και να τα τοποθετούν σε ξεχωριστά ιχθυοκιβώτια ανά είδος.
Σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε ο κ. Χρήστος Δρίβας, η ζύγιση πρέπει να γίνεται ενώπιων λιμενικού, σε πιστοποιημένο λιμάνι για ζύγηση και εκφόρτωση. Τέτοιο λιμάνι στο νησί είναι το λιμάνι της Αίγινας. Κατά συνέπεια ένας επαγγελματίας ψαράς που η βάρκα του ελλιμενίζεται στην Πέρδικα ή στην Αγία Μαρίνα θα πρέπει να έρθει στο λιμάνι της Αίγινας (οποιαδήποτε ώρα της ημέρας) προκειμένου να προχωρήσει στη διαδικασία της ζύγισης και της εκφόρτωσης. Κι όλα αυτά σε μία περίοδο που το κόστος στον καυσίμων είναι υψηλά. Οι αλιείς βρίσκονται με κοπιώδη και εξαντλητική εργασία πολλές ώρες στη θάλασσα και στην ουσία επιμηκύνονται οι ώρες της εργασίας τους.
Οι σχετικές διατάξεις δεν λαμβάνουν, επίσης, υπόψιν τους τη σοβαρή υποστελέχωση του τοπικού Λιμεναρχείου, όπως επανειλημμένα και επί σειρά ετών καταγράφεται από τα ρεπορτάζ. Ο κ. Δρίβας απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε ότι στην Αίγινα δραστηριοποιούνται είκοσι επαγγελματίες, που θα πρέπει να πηγαίνουν στο κεντρικό λιμάνι της Αίγινας διάφορες ώρες της ημέρας και βέβαια δεν θα προσέρχονται όλοι μαζί.
"Καταρχήν, πρέπει να πάμε να αγοράσουμε ηλεκτρονική ζυγαριά πιστοποιημένη από το Υπουργείο Εμπορίου, την οποία θα την πιστοποιούμε κάθε χρονιά. Κάθε χρόνο να ενημερώνουμε το Λιμεναρχείο, τι γράφει μέσα η υπουργική απόφαση, να ενημερώνουμε το Λιμεναρχείο τέσσερις ώρες πριν έρθουμε να δέσουμε, να κατεβαίνει κάτω ο λιμενικός", επισημαίνει ο κ. Χρήστος Δρίβας.
Ένα ακόμη σημείο των διατάξεων είναι η επιβολή ποινών μέσω της μοριοδότησης. Ο κ. Δρίβας εξήγησε ότι μία παράβαση, όπως για παράδειγμα βεγγαλικά που έχουν λήξει, καταγράφεται στο σύστημα με βαθμούς ποινής. Ο επαγγελματίας κινδυνεύει να στερηθεί την άδεια του.
"Υπάρχει το σύστημα μοριοδότησης, που αυτό εξηγείται, πώς εξηγείται. Για κάθε αλιευτική παράβαση, για κάθε αλιευτική παράβαση από το λιμεναρχείο, τη μια δεν έχουμε βρήκε ληγμένα βεγγαλικά, για οποιοδήποτε αλιευτική παράβαση τέλος πάντων, έχει δικαίωμα το λιμεναρχείο να σου βάλει από 9 έως 12 μόρια. Στα 35 μόρια σου παίρνει την άδεια το λιμεναρχείο, την επαγγελματική του σκάφους για 3 μήνες. Στα 90 μόρια σου κάνει αφαίρεση της επαγγελματικής άδειας του σκάφους, για πάντα. Εδώ πέρα μιλάμε κύριε Στριγάρη για μια, όχι από την εκάστοτε, από όλες τις κυβερνήσεις, για μια στρατηγική, για μείωση του αλιευτικού παράκτιου στόλου. Εάν δεν ανακληθεί αυτή η υπουργική απόφαση, που θεωρώ εγώ σαν πρόεδρος, που αντιπροσωπεύω 60-65 μέλη και οι άλλοι σύλλογοι, τότε θα κινηθούμε διαφορετικά, με αποκλεισμό λιμανιών", είπε ο κ. Χρήστος Δρίβας για το ζήτημα της μοριοδότησης, ενώ σε άλλο σημείο εξήγησε ότι αυτό έχει συνδεθεί με το νέο ΟΣΠΑ.
"Ένα άλλο που είναι έχει μια παράγραφο για το νέο ΟΣΠΑ, εμείς μέχρι και σήμερα δηλώναμε Αυτό να σας εξηγήσω, δηλώναμε κάθε μήνα τι αλιεύματα πιάναμε, ήταν καθαρά στατιστικό μέτρο Το συνδέσανε αυτό το μέτρο με τις ανανεώσεις των επαγγελματικών σκαφών και αν ξεχάσουμε να δηλώσουμε ένα μήνα, που λέει ο λόγος ή δύο δεν μας ανανεώνουν τις άδειες των καϊκιών", υπογράμμισε ο κ. Δρίβας.
Σχετικά με τις προτάσεις και τις επόμενες κινήσεις του είπε: "Zητάμε να αλλαχτεί το νομικό και θεσμικό πλαίσιο, να ξαναγίνουν πάλι ομοσπονδίες ανά περιφέρειες και μία συνομοσπονδία, που αυτό καταργήθηκε, το είχε καταργήσει ο κ. Σκανδαλίδης αν δεν κάνω λάθος με την κυρία Βαντζελή αν δεν κάνω λάθος, να ξαναθεσπιστεί πάλι αυτό το όργανο, αυτός ο φορέας. Δεν μπορεί εμένανε στις Βρυξέλλες ή τον οποιοδήποτε ψαρά να τον εκπροσωπεύει ένας άνθρωπος που δεν έχει καμία επαφή με το αντικείμενο. Ο Σύλλογος της Αίγινας το έχει στείλει σε όλα τα κόμματα, το έχει στείλει, στην κυρία Αντιπεριφερειάρχη, στον κ. Κατσαφάδο, στον κ. Βελόπουλο, στον ΣΥΡΙΖΑ. Το έχουμε στείλει σε όλα τα κόμματα στην κυρία Κωνσταντοπούλου να δούμε τι θέση θα πάρουν και τα άλλα κόμματα τώρα η Νέα Αριστερά βρέθηκε και έκανε πρώτη την επερώτηση στη βουλή περιμένουμε κάποιο αποτέλεσμα και αυτό θα το δούμε όπως σας είπαμε όπως σας είπα στο τέλος του μήνα".
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Δρίβας είπε ότι στην χώρα μας δραστηριοποιούνται περίπου 120 σύλλογοι επαγγελματικών αλιέων, από αυτούς οι 80 συμμετέχουν στην κινητοποίηση αντιδρώντας στην Υπουργική Απόφαση, όμως υπογράμμισε ότι μέχρι εκείνη την στιγμή, δεν έχουν ενημερωθεί όλοι οι σύλλογοι.